عصر خودرو

رئیس کنفدراسیون صادرات:

زیرساخت‌های صادراتی فراهم نیست

عصر بازار- رئیس کنفدراسیون صادرات معتقد است نبود زیرساخت‌های مناسب صادراتی باعث شده است که صادرکنندگان ما نتوانند از فرصت ها و بازارهای جدید صادراتی استفاده مناسب را ببرند.

زیرساخت‌های صادراتی فراهم نیست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، صادرات یکی از پیشران‌های اصلی توسعه و رشد اقتصادی است، در کشور ما صادرات با موانع جدی مواجه است که شاید اصلی‌ترین آن عدم زیرساخت‌های مناسب صادراتی و البته مشکلات در روابط بانکی و نقل و انتقال پولی است. همین مشکلات و موانع باعث شده تا در مقاطعی که فرصت‌های مناسب مثل بازار قطر و یا روسیه برای صادرکنندگان فراهم شود آن‌ها نتوانند آن طوری که باید از این فرصت ها بهره ببرند. در این رابطه محمد لاهوتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به دلیل شرایط خاص حاکم بر اقتصاد مان که متاثر از سیاست‌های داخلی و خارجی بوده است مثل تحریم ها و سوء مدیریت ها زیرساخت های صادراتی در کشورما فراهم نیست.

    وی ادامه داد: وقتی زیرساخت فراهم نیست صادرکنندگان ما هم متناسب با ظرفیت کشور رشد نداشتند و نتوانستند خود را به جایگاهی که باید برسانند. بنابراین هم صادرکنندگان ما غالبا آمادگی پذیرش بازارهای جدید را ندارند تا بتوانند خودشان را در بازارها پیدا کنند و هم زیرساخت های متناسب با افزایش صادرات و باز شدن بازارهای جدید وجود ندارد.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: موضوع حمل و نقل موضوعی نیست که در اختیار بخش خصوصی باشد. حمل و نقل، بنادر، کشتیرانی ما مشکلات متعددی دارند و قیمت های شان دو تا سه برابر قیمت‌های منطقه ای است و اینکه ما لجستیک مناسب برای حمل کالا با هدف کاهش هزینه‌های حمل نداریم. این ها موضوعاتی است که در اختیار حاکمیت بوده و باید این اتفاقات می افتاده است که بعضی از آن ها به دلیل سوء مدیریت‌ها و بعضی دیگر به دلیل تحریم ها اتفاق نیفتاده است.

    رئیس کنفدراسیون صادرات تصریح کرد: وقتی که نرخ تسهیلات ما نسبت به رقبا بالای 24 درصد است قیمت تمام شده ما به مراتب بالاتر از قیمت های کشوری مثل ترکیه است و از طرفی هم به دلیل کمبود ناوگان دریایی وقتی درخواست صادرات به قطر اتفاق می‌افتد و شرایط خوبی برای صادرکنندگان ما به وجود می‌آید ولی نبود کشتی متناسب با ظرفیت باعث می‌شود قیمت سه برابر شود، بنابراین فرصت رقابت از صادرکنندگان در مقابل رقبای دیگر گرفته می‌شود.

    برچسب ها