عصر خودرو

مدیر شرکت او ان جی سی ویدش هند تشریح کرد

جزئیات مذاکرات هند با ایران بر سر توسعه میدان گازی فرزاد ب

عصر بازار- مدیر شرکت او ان جی سی ویدش هند با تشریح جزئیات مذاکرات این شرکت با ایران برای توسعه میدان گازی فرزاد ب گفت: قبلا پیشنهادی ۵ میلیارد دلاری ارائه کرده بودیم که اکنون این رقم را به ۱۱ میلیارد دلار رسانده ایم.

جزئیات مذاکرات هند با ایران بر سر توسعه میدان گازی فرزاد ب
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، مدیر شرکت او ان جی سی ویدش هند گفت، این شرکت توجه خود را روی خرید سهام در دارایی های نفت و گاز خارج از هند متمرکز ساخته تا بعد از تاخیر ایران در واگذاری حق توسعه میدان فرزاد ب به این شرکت، اهداف تولید گاز خود را تامین نماید.

    چند شرکت هندی به رهبری او ان جی سی ویدش، که بازوی سرمایه گذاری خارجی شرکت نفت و گاز طبیعی هند به شمار می رود، در حال مذاکره با ایران برای گرفتن حق توسعه میدان گازی فرزاد ب هستند. این میدان در سال 2008 اولین بار توسط این شرکت هندی کشف شد.

    ان کی ورما مدعی شد: «ما در تعامل با ایران کاملا انعطاف پذیر بوده ایم و امیدوار بودیم میدان فرزاد ب به اهداف تولیدی ما اضافه کند، اما این قرارداد هنوز نهایی نشده است. در عین حال، ما به دنبال خرید دارایی های دیگر برای تولید (نفت و گاز) در سایر مناطق هستیم تا تولیدمان را افزایش دهیم.»

    شرکت او ان جی سی ویدش قصد دارد تولید نفت و گاز خود را از 12.80 میلیون تن در سال 17-2016 به 60 میلیون تن تا سال 2030 برساند. ورما آفریقا، آسیای میانه و آمریکای لاتین را به عنوان مناطق دارای اولویت برای خریداری دارایی ها جهت افزایش تولید عنوان کرد.

    هند امیدوار بود تا با توجه به تداوم خرید نفت از ایران در طول تحریم های غرب، بتواند حق توسعه میدان گازی فرزاد ب را از تهران بگیرد. اما از زمان لغو تحریم ها در سال گذشته میلادی، ایران به دنبال جذب سرمایه گذاران دیگر بوده و بر اساس گزارش های رسانه ای، تهران توافقاتی برای واگذاری این پروژه به گازپروم روسیه انجام داده است.

    مدیر شرکت او نا جی سی ویدش گفت، هند چند بار پیشنهاد خود را اصلاح کرده تا انتظارات و شرایط مد نظر تهران برای واگذاری حق توسعه این میدان را تامین کند.

    وی افزود: «ما می خواستیم تنها در بخش بالادستی فعالیت کنیم، اما ایران از ما خواست تا در پایین دستی هم فعالیت داشته باشیم و ما پیشنهادمان را افزایش دادیم و به 11 میلیارد دلار رساندیم و قیمت گاز را هم به شاخص های بین المللی مرتبط کردیم.» او ان جی سی ویدش قبلا پیشنهادی 5 میلیارد دلاری برای توسعه فرزاد ب ارائه کرده بود.

    به گفته ورما، بر اساس شرایط قراردادهای جدید، ایران از هند می خواهد برای مدت 20 سال در این میدان فعالیت کند و متعهد شود که برای مدت 25 سال با قیمتی بالاتر از قیمت پیشنهادی او ان جی سی ویدش گاز این میدان را خریداری نماید.

    در قراردادهای قبلی بیع متقابل ایران، نرخ بازگشت سرمایه 18 درصدی برای سرمایه گذاران تضمین شده بود.

    ورما گفت: «برآوردهای ما نشان می دهد که بر اساس قراردادهای جدید، نرخ بازگشت سرمایه ما پایین و یک رقمی خواهد بود و در این صورت توجیهی برای پذیرش ریسک سرمایه گذاری و تولید وجود ندارد.»

    هند، به عنوان سومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان، 80 درصد از نیاز خود به نفت خام را از واردات تامین می کند. دولت این کشور به شرکت های نفتی اش گفته که برای افزایش امنیت انرژی، دارایی هایی برای تولید نفت و گاز در کشورهای دیگر خریداری نمایند.

    ورما گفت: «اگر ایران پیشنهاد نرخ بازگشت سرمایه خوبی به ما ارائه کند، ما هنوز علاقمند به توسعه میادین در ایران هستیم، زیرا هدف اصلی ما تامین ذخایر انرژی برای کشورمان است.»

    برچسب ها