عصر خودرو

مذاکره هند با ایران برای ازسرگیری واردات نفت

عصر بازار- منابع هندی از تمایل هند برای ازسرگیری واردات نفت ایران خبر دادند و گفتند در جلسات دوجانبه اخیر وزرای خارجه دو کشور این موضوع به بحث گذاشته شده است.

مذاکره هند با ایران برای ازسرگیری واردات نفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، ، هند به‌دنبال تشدید تنش‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن در حال بررسی موضوع ازسرگیری واردات نفت خام از ایران است.

    طبق گفته برخی منابع هندی، این موضوع در جلسات دوجانبه اخیر بین دو کشور در هفته گذشته و به‌دنبال سفر سوبرامانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند به ایران مورد بحث قرار گرفته است.

    این منابع می‌گویند نفت ایران از طریق دریای عمان و خلیج فارس به هند می‌رود که یمنی‌ها حضوری در آن ندارند، به‌علاوه یمن از متحدان ایران است و انتظار نمی‌رود علیه تهران اقدامی انجام دهد.

    هند در زمان حاضر به‌خاطر تحریم‌ها هیچ نفتی از ایران خریداری نمی‌کند، دولت این کشور واردات نفت از ونزوئلا را پس از برداشته شدن تحریم‌های نفتی این کشور آغاز کرد.

     یکی از مقامات هندی که در این جلسات حاضر بوده است، می‌گوید: «ما شرایط جریان نفت خام را به‌دقت زیر نظر داریم، پیشنهادهایی برای ازسرگیری واردات نفت خام از ایران وجود دارد که در حال بررسی آنها هستیم».

    ایران تا سال‌های 2018 و 2019 یکی از بزرگترین منابع واردات نفت خام هند بود. آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در ژوئن 2019 تحریم‌های جدیدی علیه صنعت نفت ایران وضع کرد. معافیت‌هایی برای کشورهایی مانند هند که واردکننده نفت ایران بودند در نظر گرفته شد اما دسترسی هند و ایران به دلار آمریکا برای پرداخت هزینه این تجارت قطع شد.

    ایران همواره تمایل به ازسرگیری صادرات نفت به هند داشته است. سهم بزرگی از نفت خام ایران به چین می‌رود و 10 درصد از کل نیاز این کشور به نفت خام را تأمین می‌کند. اطلاعات شرکت ورتکسا که حمل‌ونقل کشتی‌ها را ردیابی می‌کند نشان می‌دهد چین در 10 ماه اول 2023 حدود 1.05 میلیون بشکه در روز نفت از ایران خریداری کرده است.

    پس از جنگ اوکراین و بحران در غزه که بی‌ثباتی تجارت نفت را افزایش داده است، تهدید یمن برای کشتیرانی در دریای سرخ یک مشکل دیگر برای دولت هند بوده است.

    یمن تا امروز حداقل به 3 کشتی مرتبط با هند و چندین کشتی حامل خدمه هندی حمله کرده است و هزینه کشتیرانی طی ماه گذشته دو برابر شده است. اگر این درگیری‌ها ادامه داشته باشد، انتقال نفت به هند در کوتاه‌مدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

    پس از بیش از یک سال خرید نفت خام روسیه، هند حالا به‌دنبال ازسرگیری تجارت با شرکای قدیمی خود در غرب آسیاست.

    برچسب ها