عصر خودرو

تقاضای هند برای نفت خاورمیانه افزایش یافت

عصر بازار- پالایشگاه‌های هند در پی وقایع دریای سرخ که هزینه‌های حمل را افزایش داده است، به دنبال خرید نفت بیشتری از خاورمیانه و سایر کشورهای نزدیک هستند.

تقاضای هند برای نفت خاورمیانه افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، کشتی‌ها در هفته‌های اخیر، به دلیل حملات صورت گرفته در دریای سرخ، محتاط شده‌اند و بسیاری از آنها تغییر مسیر داده و مسیر طولانی‌تری را انتخاب کرده‌اند که تا سه هفته به مدت سفرشان اضافه می‌کند. کشتی‌های حامل محموله‌های تولیدکنندگان در دریای مدیترانه و دریای شمال، از جمله کشتی‌هایی هستند که مجبور شده اند تغییر مسیر دهند.

    بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: شرکت‌های حمل‌ونقل از شرکت‌های هندی می‌خواهند که نرخ اضافی را برای تحویل از طریق مسیر معمول بر عهده بگیرند اما پالایشگاه‌ها حاضر به قبول نرخ اضافی نبوده و تامین کنندگان دیگری را جستجو می‌کنند.

    پالایشگاه‌های هندی نگران هستند که حاشیه سود آنها به دلیل افزایش شدید هزینه‌های بیمه و حمل، کمتر شود. اما از سوی دیگر باید پاسخگوی تقاضای داخلی باشند که به دلیل رشد سریع اقتصادی این کشور آسیای جنوبی، رو به افزایش است.

    یک مدیر شرکت دولتی بهارات پترولیوم گفت: این شرکت یک محموله نفت را از منابع دیگر تامین کرده است، اما به جزئیات بیشتری اشاره نکرد.

    مقامات وزارت بازرگانی هند که نخواستند نامشان فاش شود، اظهار کردند: دولت به بازرگانان توصیه می‌کند که مسیرهای طولانی‌تری را انتخاب کرده و واردات انرژی را متنوع کنند و تاکید بیشتری بر خرید از منطقه خلیج فارس و آسیای مرکزی وجود دارد. آنها همچنین گفتند که مذاکرات با کشورهایی مانند عربستان سعودی و امارات عربی متحده، برای تقویت همکاری امنیتی دریایی در منطقه دریای سرخ ادامه دارد.

    مادهاوی آرورا، اقتصاددان ارشد شرکت «امکای گلوبال فایننشیال سرویس» در این باره گفت: صادرات نفت روسیه از منطقه دریای سیاه ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد و مسیر آن تغییر کند که منجر به افزایش قیمت نفت از خاورمیانه شود. همچنین صادرات فرآورده های نفتی پالایش شده هند به اتحادیه هم ممکن است از این اختلالات، متاثر شود.

    اگر چه پالایشگاه‌های هندی نگران عرضه هستند، اما تاکنون هیچ تاثیری بر نرخ تولید پالایشگاه‌ها وجود نداشته است.

    بر اساس گزارش بلومبرگ، نارندرا مودی، نخست وزیر هند روز سه‌شنبه با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی درباره وضعیت خاورمیانه از جمله حملات دریای سرخ، گفت‌وگو کرد.

    برچسب ها