عصر خودرو

نخستین کتاب در حوزه ریزساختار بازار سرمایه به چاپ رسید

عصر بازار: اولین کتاب در خصوص ریزساختارهای بازار سرمایه، توسط دکتر علی رستمی (عضو هیات مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران) و میثم علی محمدی (کارشناس ارشد شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار) به چاپ رسید.

نخستین کتاب در حوزه ریزساختار بازار سرمایه به چاپ رسید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، ریزساختارهای بازار، یکی از مهم ترین و جدید ترین حوزه های علوم مالی است که به مطالعه سازوکارها و قوانین معاملاتی که در شکل گیری قیمت ها و مظنه ها (quotes) تاثیر دارد، می پردازد. به عبارت دیگر بررسی و مطالعه تمامی فرآیندها، قوانین و مقررات، مکانیسم ها و ساختارهایی که در تعیین و شکل گیری قیمت ها معاملاتی نقش دارند، در حوزه ریزساختارها است.

    مطالعات ریزساختارهای بازار فواید بسیار زیادی برای فعالان و هم چنین ارکان بازار دارد. سرمایه گذاران با مطالعه این حوزه می توانند استراتژی سرمایه گذاری خود را معین کنند و هم چنین سیاست گذاران و دست اندرکاران بازار بورس می توانند به تدوین مقررات و مکانیسم های معاملاتی بپردازند؛ به عبارت دیگر مدیریت بازار سرمایه را بر اساس ریزساختارها انجام دهند (رویکردی که هم اکنون در بسیاری از نهادهای ناظر بازار سرمایه کشورها در حال اجراست و مسئولان به این نتیجه رسیده اند که مدیریت بازار را باید بر اساس ریزساختارها انجام دهند).

    یکی از مهم ترین ابعاد ریز ساختارهای بازار سرمایه که تاثیر بسزایی در بازار دارد، ابزارهای کنترلی و به اصطلاح متوقف کننده های خودکار (Circuit Breaker: CB) بازار می باشد که از جمله آن می توان به دامنه مجاز نوسان (price limit)، توقف معاملاتی (trading halt)، تعلیق معاملات (trading suspension)، مالیات معاملات (transaction taxes) اشاره کرد. البته برخی از مکانیسم ها و قوانینی که در بازار وجود دارد هم چون تیک سایزها (ticksize) و بسته های معاملاتی (Lot) هم می توانند به عنوان ابزار کنترلی ایفای نقش کنند.

    کتاب حاضر در 5 فصل به چاپ رسیده است. در فصل اول به بررسی و تعریف ریزساختارهای بازار، حوزه های مطالعاتی این علم، مدل های ریزساختارها پرداخته در فصل دوم، ادبیات نظری متوقف کننده های خودکار به طور کامل مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار گرفته است.

    بازارگردان های سازمان یافته (Designated Market Maker: DMM) یکی از مهم ترین نهادهای مالی در بورس های پیشرفته می باشند که در فصل سوم کتاب، کارکردها و وظایف آن به طور کامل تشریح داده شده است.

    در فصل چهارم، به مطالعه تطبیقی هفت بورس مطرح دنیا (نیویورک، کره جنوبی، هند، تایلند، توکیو، مالزی، استانبول) از دید متوقف کننده های خودکار پرداخته شده و بعد از بررسی دقیق انواع ابزارهای کنترلی موجود در بازار سرمایه این کشورها و مقایسه با ایران، پیشنهادهای عملیاتی و کاربردی در فصل پنجم کتاب برای بازار سرمایه ایران ارائه شده است.

    علاقه مندان به مطالعه کتاب می توانند به انتشارات نورا، واقع در خیابان انقلاب، خیابان منیری جاوید، بن بست مبین، پلاک 2 یا به فروشگاه اینترنتی انتشارات به نشانی www.nashrenoora.ir مراجعه کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها