عصر خودرو

کتابی در زمینه بانکداری مرکزی اسلامی به کتابخانه سازمان بورس رفت

عصر بازار- کتاب "طراحی مدل های عملیاتی اوراق بهادار (صکوک) جهت انجام عملیات بازار باز" به بحث سیاست گذاری پولی و طراحی ابزارهای اسلامی جهت تنظیم رابطه سیاست گذار پولی با عموم مردم پرداخته است.

کتابی در زمینه بانکداری مرکزی اسلامی به کتابخانه سازمان بورس رفت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، عمده پژوهش های انجام شده در حوزه بانکداری اسلامی در چند دهه اخیر، به مقوله بانکداری تجاری و طراحی شیوه های اسلامی جهت تنظیم رابطه بانک اسلامی با سپرده گذاران از یک سو و دریافت کنندگان تسهیلات از سوی دیگر پرداخته اند.

    به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، کتاب "طراحی مدل های عملیاتی اوراق بهادار (صکوک) جهت انجام عملیات بازار باز" به بحث سیاست گذاری پولی و طراحی ابزارهای اسلامی جهت تنظیم رابطه سیاست گذار پولی با عموم مردم پرداخته است.

    به تعبیر دیگر این کتاب در بحث بانکداری مرکزی اسلامی وارد شده است که حوزه ای بسیار جدید است. عملیات بازار باز، به اذعان اکثر کتب و مقالات معتبر در حوزه سیاست گذاری پولی، مهم ترین شیوه ای است که سیاست گذار پولی جهت دستیابی به اهدافی که دارد می تواند از آن استفاده کند. تجربه استفاده گسترده بانک های مرکزی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه از عملیات بازار باز نیز تأییدی بر اهمیت استفاده از این ابزار است.

    کتاب فوق تألیف حسین میثمی و کامران ندری با مقدمه آیت الله محمدعلی تسخیری در 436 صفحه در سال 1395 توسط انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) منتشر شده است. این کتاب مستخرج از رساله دکتری آقای حسین میثمی است. ویژگی اصلی این پژوهش که آن را از سایر آثار در این حوزه متمایز می سازد، ترکیب مباحث نظری فقهی با مباحث کاربردی در عمل است.

    در واقع نویسنده تلاش کرده است تا ضمن ارائه تحلیل های فقهی و شفاف سازی مبانی نظری بحث، به طراحی شیوه های جدیدی در عمل جهت استفاده بانک مرکزی کشور دست یابد.

    در این پژوهش تلاش شده تا با مراجعه به منابع دست اول دانش اقتصاد پولی و بانکداری مرکزی، موضوع شناسی کامل و صحیحی از شیوه اجرای عملیات بازار باز در چارچوب های نوین سیاست گذاری پولی ( با تاکید بر الگوی هدف گذاری تورمی) ارائه شده و سپس با مراجعه به منابع دست اول فقه امامیه، به استخراج احکام مرتبط و یا به تعبیری حکم شناسی پرداخته شود.

    ثمره این تلاش ها در نهایت طراحی 6 نوع خاص صکوک جهت انتشار توسط دولت و عملیات بازار باز بانک مرکزی در بازار ثانویه و طراحی دو نوع خاص صکوک جهت انتشار توسط بانک مرکزی در بازار اولیه بوده است.

    این کتاب اخیراً به مجموعه کتابهای کتابخانه سازمان بورس و اوراق بهادار افزوده شده است.

    این کتابخانه فعالیت خود را از سال 1374 با هدف اطلاع‌رسانی و ارائه خدمات به دانشجویان، اساتید، سرمایه گذاران و سایر علاقمندان آغاز کرد. سیر توسعه و تکمیل منابع طی سال‌های پس از آن در راستای تبدیل این کتابخانه به تخصصی‌ترین مرکز مورد مراجعه محققان و علاقمندان به بازار سرمایه تداوم یافت. ماحصل این تلاش گردآوری بیش از 5517 عنوان کتاب انگلیسی (نسخه چاپی و الکترونیکی)، 4121 عنوان کتاب فارسی، 1705 عنوان پایان‌نامه فارسی و انگلیسی مرتبط با حوزه‌های بازار سرمایه، 64 عنوان نشریه تخصصی و 5703 عنوان مقاله فارسی و انگلیسی در نرم‌افزار جامع کتابخانه شد، همچنین مجموعه نرم افزارهای نور شامل 81 مجموعه آثار نویسندگان برتر اسلام و ایران در دسترس محققان قرار گرفته است.

    علاقه مندان جهت جستجو در منابع کتابخانه می توانند به سایتhttp://lib.seo.ir/faces/home.jspx  مراجعه یا با شماره تلفن های 162-84083161 تماس بگیرند. آدرس کتابخانه: میدان ونک خیابان ملاصدرا نرسیده به پل کردستان پلاک 27 ساختمان شماره 2 سازمان بورس.

    برچسب ها