عصر خودرو

ضربان نامنظم بازارهای مالی

عصر بازار- ضربان بازارهای مالی در بازار آزاد تهران نوسان را تجربه می‌کند؛ گاه سکه گران می‌شود و گاهی اوقات هم، ارزان؛ به نحوی که اختلاف قیمت گاهی به ۲۰هزار تومان در خرید و فروش برخی انواع سکه می‌رسد.

ضربان نامنظم بازارهای مالی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، بازارهای مالی در آستانه فرا رسیدن رویداد انتخابات، مرتب بالا و پایین می‌شود. حتی گاهی اوقات، معاملات قفل می‌شود و به دلیل برخی بی‌اعتمادی‌ها به روزهای آینده، تغییراتی را تجربه می‌کنند.

    این روزها البته صرافان بیش از هر صنف دیگری، این نوسانات را لمس می‌کنند و آنگونه که خودشان اذعان دارند، بازار با توقف موقتی در برخی ساعات مواجه می‌شود و البته مردم هم کمتر برای خرید و فروش، راه چهارراه استانبول تا میدان فردوسی را در پیش می‌گیرند.

    در این میان اگرچه نرخ ارز به نسبت باثبات تر است و نوسان کمتری را نسبت به سکه تجربه می‌کند، اما اختلاف قیمت میان برخی انواع سکه گاه آنقدر چشمگیر می‌شود که خود صراف‌ها هم نمی‌دانند بالاخره باید چه تصمیمی در معاملات روزانه خود بگیرند. به عنوان مثال، گاهی روزها اختلاف آن قدر زیاد است که حتی بین خرید و فروش انواع سکه، تا 20 هزار تومان هم تفاوت دیده می‌شود؛ به نحوی که برخی انواع سکه که با قدرت خرید مردم تناسب بیشتری دارد و به نوعی ارزانترین انواع سکه بهار آزادی به شمار می‌رود، از ده تا 20 هزار تومان اختلاف قیمت را میان خرید و فروش تجربه می‌کند.

    یکی از صراف‌ها می‌گوید: بازار با توقف موقتی در برخی ساعات روز همراه می‌شود و اکنون خود صراف‌ها هم نمی‌دانند که می‌توانند با فراغ بال و با سرعت معقول، خرید و فروش را انجام دهند یا اینکه باید با احتیاط بیشتری وارد عمل شده و معامله کنند.

    او می‌گوید: به عنوان مثال، روز گذشته(سه شنبه) اختلاف قیمت برای ربع سکه به 12تا 20 هزار تومان هم رسیده بود، به نحوی که صراف‌های میدان فردوسی ربع سکه را 340 تا 360 هزار تومان از مشتری می‌خریدند و در مقابل 365 تا 380 هزار تومان هم به فروش می‌رساندند. این در حالی است که اکثر صراف‌ها هم خرید نداشتند؛ اما با قیمت بسیار بالا، ربع سکه را به فروش می‌رساندند.

    این فعال بازار سکه و ارز می‌افزاید: چند روزی است که صرافی‌ها در مرکز تهران، خرید و فروش‌های خود را با احتیاط بیشتری صورت می‌دهند و به خصوص این احتیاط، در مورد انواع ارز بیشتر به چشم می‌خورد، به نحوی که صراف‌ها از فروش مقادیر بالای ارز استقبال نمی‌کنند و تنها تلاش دارند که برای گذران امورات روزمره و ثبت برخی معاملات هر چند اندک، وارد گود شده و کارهای خود را مدیریت کنند.

    بازارهای مالی جهان در هفته پیش رو(25 اردیبهشت الی 1خرداد ماه 1396)

    اما بازارهای مالی جهانی هم در این هفته برای خود روایتی داشتند. آنگونه که تحلیلگران بازار می‌گویند، از ابتدای سال 2017 و پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ در ژانویه همین سال، شاخص دلار در بازارهای بین المللی تا اواسط ماه مارچ، با یک شیب ملایم کاهشی همراه بود؛ ولی عدد شاخص عمدتا بالای خط 100 قرار می گرفت، یکی از مهمترین دلایلی که باعث حفظ قدرت  شاخص دلار شده بود، تاثیر رویدادهای سیاسی و خوش بینی های ناشی از وعده های انتخاباتی دونالد ترامپ بود و البته در این میان افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه مارچ نیز دلیل دیگری بر قوی ماندن دلار آمریکا در این چند ماه شد.

    همان گونه که پیش بینی می شد، پس از کم رنگ شدن اثرات سیاستهای دونالد ترامپ، شاهد کاهش تدریجی شاخص دلار آمریکا بودیم، البته نا گفته نماند که با توجه به کاهش شاخص دلار آمریکا و قرار گرفتن آن در مدت زمان نزدیک به یک ماه در محدوده بین 99 و 100، باید یادآور شویم که دلار آمریکا کماکان در سال 2017یک ارز قدرتمند خواهد بود و همین قوی بودن دلار آمریکا مانع از رشد سریع قیمت های مواد اولیه در سطح جهان و همچنین افزایش یکباره قیمت ارز کشورهای تولید کننده مواد اولیه خواهد شد، اتفاق دیگری نیز که در چند هفته اخیر باعث گردید شاخص دلار موفق به بازگشت مجدد به محدوده 100 نشود، جو سیاسی به وجود آمده در انتخابات فرانسه و اثرگذاری آن بر حوزه یورو بود، به گونه ای که هیجانات مثبتی که پس از ورود امانوئل ماکرون به مرحله دوم انتخابات در بازار به وجود آمده بود باعث تقویت یورو پس از چندین ماه شد و همین مساله باعث تثبیت نسبی شاخص دلار آمریکا در محدوده پایین تر از عدد 100 گردید.

    نکته مهمی که این روزها بسیاری از فعالان بازارهای مالی در جهان به آن اشاره می کنند، کم رنگ شدن تاثیرات سیاسی و مجددا پر رنگ تر شدن نقش تحلیل های اقتصادی و تغییرات متغیرهای کلان اقتصادی و رویدادهای موجود در تقویم های اقتصادی کشورهای مختلف است که باعث تغییر روندهای بازار خواهد شد که همین مساله مجددا در مشخص شدن روند صعودی یا نزولی ارزهای کشورهای مختلف نقش بسیار مهمی پیدا کرده است که نمود آن را زمانی شاهد بودیم که وقتی در روز جمعه گذشته، آمارهای خرده فروشی و تورم مصرف کننده ماه اپریل در آمریکا پایین تر از انتظارت بیرون آمد، در پی آن مجددا شاخص دلار آمریکا ضعیف شد و پس از ضعیف شدن شاخص دلار، ارزهای مقابل دلار آمریکا و علی الخصوص یورو تقویت شدند.

    برای پیش بینی وضعیت بازارهای مالی جهان در هفته پیش رو بایستی در وهله اول به آمارهای اقتصادی این هفته از قبیل – شاخص تولید صنعتی چین -  شاخص تورم مصرف کننده و آمار خرده فروشی در انگلستان – شاخص تورم مصرف کننده در اروپا –  تولید ناخالص داخلی ژاپن – آمار اشتغال استرالیا و از این دست آمارها ی موجود در تقویم اقتصادی توجه ویژه ای کرد تا بر اساس خروجی هر آمار بهترین استراتژی سرمایه گذاری را در نظر گرفت.

    با توجه به صحبت های عنوان شده، پیش بینی کارشناسان برای وضعیت ارزهای بین المللی در هفته پیش رو با احتمال کاهش قدرت دلار در بازارهای جهانی شروع خواهد شد و این کاهش در ابتدا می تواند موجب افزایش دلار نیوزلند( NZD ) و دلار استرالیا(AUD) گردد؛ ولی از آنجایی که قیمت سنگ آهن و طلا در روند حرکتی قیمت دلار استرالیا نقش پر رنگی دارند و با توجه به پیش بینی ما به کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی، ممکن است دلار استرالیا حتی روند کاهشی نیز داشته باشد.

    آنگونه که موسسه تحقیقاتی بامداد اعلام می‌کند، در مورد دلار کانادا ( CAD ) نیز پیش بینی می شود که این هفته بیشتر از شاخص تمایلات معامله گران پیروی کند و راهنمایی ای که این شاخص در مورد وضعیت دلار کانادا به ما می کند ادامه روند کاهشی آن بوده و بر خلاف سایر دلارهای غیر آمریکایی، در این هفته احتمال افزایش پیدا کردن دلار کانادا از شانس کمتری برخوردار خواهد بود.

    در مورد یورو نیز باید به این نکته دقت داشت که پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات فرانسه و کاهش قیمت یورو در سطح بازارهای بین المللی، می توان این نکته را یادآور شد که طی این ماه ها، یورو بیشترین قدرت خود را برای افزایش، در زمان مشخص شدن نتیجه دور اول انتخابات فرانسه نشان داد و احتمال افزایش بیشتر (نسبت به محدوده افزایش یافته در زمان اعلام نتیجه انتخابات) در شرایط فعلی میسر نخواهد بود و احتمال داده می شود که در این هفته یورو در برابر دلار آمریکا نوسانات زیادی داشته باشد و این نوسانات فاقد روند باشند.

    برچسب ها