عصر خودرو

خوب و بد دهمین گردهمایی بورسی‌ها

عصر بازار- دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه روز گذشته پایان یافت. این نمایشگاه که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ رویداد مالی ایران یاد می‌شود، از ۲۶ فروردین آغاز به کار کرد.

خوب و بد دهمین گردهمایی بورسی‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد ، مراسم افتتاحیه این دوره با حضور مقامات سیاسی و اقتصادی در حالی برگزار شد که شرکت‌کنندگان به لزوم هماهنگی میان بازارهای مالی تاکید کردند. همچنین از وجوه تمایز این دوره حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه بود که اثر تحولات بین‌الملل به‌خصوص برجام را در اقتصاد کشور تشریح کرد. در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه امسال بیش از 351 نهاد مالی و شرکت حضور داشتند که عمده این شرکت‌ها نهادهای اعتبارسنجی و خدمات مالی بودند. ارزیابی این نمایشگاه نسبت به دوره‌های قبل حاوی نکاتی است که می‌تواند تا حدی در بهبود و ارتقای عملکرد آن برای سال‌های آینده نقش بسزایی داشته باشد.

    از مهم‌ترین تحولات دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه حضور فین استارزها و شرکت‌های دانش بنیان بود که فقدان آن در دوره‌های پیشین به خوبی احساس می‌شد. فین استارزها که به‌عنوان تحولی بزرگ در حوزه فناوری اطلاعات مالی مطرح هستند به همت شرکت فرابورس توانستند در یک سالن مجزا خدمات خود را به مشتریان معرفی کنند. همچنین برگزاری نشست‌های خبری متعدد از سوی مدیران مالی و انتشار اطلاعات فعالیت این نهاد‌ها از نکات بارز این دوره بود. موضوعی که سال‌های قبل عمدتا به دلیل عدم برنامه‌ریزی دقیق، چندان مورد استقبال رسانه‌ها قرار نمی‌گرفت. در این دوره از نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، کارگاه‌های آموزشی با برنامه‌ریزی بهتری نسبت به دوره‌های قبل برگزار شد. گواه این موضوع نیز رضایت سهامداران شرکت‌کننده دراین دوره نسبت به دوره‌های قبل بود.

    در این میان حضور سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی نیز از دیگر نکات قابل توجه بود. با وجود اینکه این نمایشگاه لقب بین‌المللی را یدک می‌کشد، تنها سه غرفه این دوره اختصاص به کشورهای خارجی داشت. با وجود اینکه این انتظار وجود داشت که بعد از حدود یک سال و نیم اجرای برجام و لغو بسیاری از تحریم‌های بانکی حضور سرمایه‌گذاران خارجی پررنگ باشد، اما کماکان این تعداد حضور نسبت به سطح انتظارها بسیار پایین به نظر می‌رسد. در این بین حضور سرمایه‌گذاران خارجی نیز چندان پررنگ‌تر از دوره قبل نبود. موضوعی که این شبهه را ایجاد می‌کند که اقتصاد کشور در کنار رفع تحریم‌ها نیاز به رشد مولفه‌های دیگر برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی دارد.

    با این حال به گفته بسیاری از شرکت‌کنندگان تغییر زمان برگزاری این دوره نسبت به ادوار گذشته از دلایلی بود که باعث شد شاهد استقبال چندان مخاطبان نباشیم. مورد اول مربوط به تغییر فصل برگزاری از تابستان به بهار بود و موضوع دوم انتخاب روزهای ابتدایی هفته برای این دوره بود که حضور را برای بسیاری از مخاطبان میسر نکرد. از این رو پیش‌بینی می‌شود طی سال‌های آینده این نمایشگاه مانند گذشته در روزهای پایانی هفته برگزار شود. با این وجود برگزاری این نمایشگاه همچنان می‌تواند تا حصول به نتایج آرمانی تحولات بسیاری داشته باشد. بسیاری از کارشناسان شرکت‌کننده در این دوره بر این باورند که این فستیوال مالی می‌تواند برای شرکت‌ها مزایای بسیاری داشته باشد. در شرایطی که بسترسازی‌های مناسب در این زمینه صورت گیرد. با این وجود باید منتظر ماند و دید تا سال آینده ارکان بازارهای مالی چه تصمیمات جدیدی را برای این نمایشگاه رقم بزنند.

    حمایت از طرح‌های نوآورانه

    مراسم اختتامیه فین استارز نیز روز گذشته برگزار شد. در این مراسم که با حضور محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مجلس شورای اسلامی، شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همراه شد، علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و منابع علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین امیر هامونی، مدیر عامل فرابورس ایران به ارائه توضیحات پرداختند. علیرضا دلیری در آیین اختتامیه فین‌استارز 2017، از جمله اساسی‌ترین موارد در حوزه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان است، گفت: در ابتدای کار نیاز به فرهنگ‌سازی در این حوزه است.فضای علمی کشور برای توسعه این رویداد، هم در دانشگاه‌های بزرگ و هم در بدنه دولت آماده شده است. دلیری با بیان حمایت‌های دولتی از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان گفت: چتر حمایتی بر سر استارت‌آپ‌ها گسترده شده است تا این فرآیند به مرحله تجاری‌سازی برسد. دلیری با اظهار این مطلب که تاکنون بیش از 110 نوع خدمت برای حوزه‌های جدید دانش‌بنیان ایجاد شده است، گفت: همچنین بیش از 20 هزار شرکت دانش بنیان و نوآورانه در کشور ایجاد شده که در این راستا تشکیل صندوق‌های جسورانه و صندوق‌های پژوهشی فن‌آوری در بورس هم ناشی از احساس نیاز در این حوزه بوده است.

    معاون توسعه مدیریت و منایع علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به راه‌اندازی VC‌ها گفت: در حال حاضر تعداد زیادی از بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری اقدام به راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه (VC) داشته‌اند، چرا که احساس می‌کنند با ورود به این فضا با سرمایه‌گذاری سودآورتر و پایدارتری مواجه هستند. دلیری ادامه داد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، بسیاری از این طرح‌های مطرح شده در نمایشگاه فین استارز امسال می‌تواند تحولات بزرگی در اقتصاد کشور ایجاد کند. وی در ادامه خاطرنشان کرد: در این خصوص معاونت توسعه مدیریت و منابع علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز تا آخر پشت سر مخترعان و مبتکران خواهد ایستاد. دلیری با اعلام اینکه برای نجات اقتصاد کشور و پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی راهی جز ورود به حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان وجود ندارد، گفت: برای اقتصاد دانش‌بنیان، نظام مالی جدیدی در دولت تدوین شده است تا دستگاه‌های اجرایی به‌طور قانونی از حمایت‌های دولت برخوردار باشند. وی ادامه داد: این برنامه در حال حاضر به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است و انتظار می‌رود در روزهای آینده به تصویب برسد.

    دائمی کردن فین استارز

    امیر هامونی، مدیر عامل فرابورس ایران نیز در این مراسم به ارائه گزارشی از برنامه‌های این شرکت درخصوص استارت‌آپ‌ها گفت: فین استارز 2017 نسبت به 2016 رویکردی متفاوت داشت. امسال 1400 متر فضا در اختیار شرکت‌کنندگان و اعضای فین استارز قرار گرفت. وی در ادامه با اظهار این مطلب که در این دوره 70 استارت آپ اعلام آمادگی کردند که در این بین 50 مورد آن در حوزه بانک و بیمه بودند، گفت: ٢٤ مربی نیز در این بین اعلام حضور کردند که در نهایت ٢0 شرکت تایید شدند. همچنین ٢٢ سرمایه‌گذار نیز در این رویداد شرکت کردند که ١٨ سرمایه‌گذار تایید شدند. به گفته هامونی از مجموعه شرکت‌های مشاوره خصوصی و شتاب‌دهنده‌ها نیز ٤ شرکت و ٩ صندوق جسورانه و ٤ سرمایه‌گذار وابسته به بانک، تامین سرمایه و سایر سرمایه‌گذاران حضور داشته‌اند و بسیاری از آنها نیز در مرحله عقد قرار‌داد بوده‌اند.

    هامونی افزود: قرار است فین استارز دائمی شود و همچنین نرم افزاری نیز آماده خواهد شد تا این رویداد به شکل مجازی در آن نرم افزار ارائه شود. مدیر عامل فرابورس ایران اظهار کرد: در طول فین استارز 2017 سرمایه‌گذاران حمایت خود را از 4 ایده استارت‌آپی اعلام کرده‌اند و مذاکره برای سرمایه‌گذاری روی برخی ایده‌های دیگر نیز در حال انجام است؛ ضمن اینکه دستورالعمل تامین مالی جمعی را در این خصوص به تصویب سازمان بوس و اوراق بهادار برسد. هامونی همچنین از دریافت 15 درخواست جدید VC خبر داد و گفت: تاکنون دو درخواست مورد پذیرش قرار گرفته و 13 درخواست دیگر نیز در راه است.

    معرفی برندگان مسابقه فین استارز

    همچنین در آیین اختتامیه فین استارز 2017 هر کدام از 11 تیم برتر استارت‌آپی ایده‌های خود را به مدت 4 دقیقه در حضور داوران ارائه کردند که در پایان نیز برندگان نهایی اعلام شدند و جوایز خود را دریافت کردند. بر این اساس، استارت‌آپ «مانیار» مقام اول مسابقه استارت‌آپی 2017 را کسب کرد. استارت‌آپ «کوانت کنت» دوم شد و استارت‌آپ «داروک» به مقام سوم این مسابقات رسید. جایزه مقام اول 30میلیون تومان، تیم دوم ٢۰20 میلیون تومان و تیم سوم نیز ١0 میلیون تومان بود.

     

    برگزاری همایش پیشکسوتان بازار سرمایه

    دیروز، همچنین پنجمین گردهمایی پیشکسوتان بازار سرمایه و مراسم رونمایی از کتاب تاریخ بازار سرمایه در دهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه برگزار شد (تالار اصفهان). گردهمایی پیشکسوتان بازار سرمایه فرصتی است که در کنار نشست صمیمی دبیران و کارگزاران پیشکسوت بازار سرمایه، زمینه انتقال تجربیات ارزشمند این نسل به نسل جدید فراهم شود و یکبار دیگر فرهنگ ارج‌نهادن و قدردانی از زحمات ارزنده پیشکسوتان بازار سرمایه احیا شود. این گردهمایی اهداف دیگری چون تکریم و تجلیل از پیشکسوتان بازار سرمایه، تبادل‌نظر و برقراری ارتباط صمیمانه بین پیشکسوتان و مدیران امروز بازار سرمایه، گفت‌وگو و دیدار پیشکسوتان بازار سرمایه با یکدیگر و بازگویی تاریخچه بازار سرمایه ایران برای نسل جدید را مورد‌توجه قرار داده است.

    مهمانان این دوره از مراسم رجایی سلماسی، حسن فهیمی‌راد، احمد سلطانی، پرویز گلستانی، جمال‌الدین کیمیا‌قلم، حسن معینی، علیرضا حاجی‌نوروزی، علینقی فرمانفرمایان، ابراهیم عنایت و بسیاری از دیگر بزرگان بازار سرمایه بودند. شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، علی سعیدی، حسن امیری و سعید فلاح‌پور از اعضای هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و مهندس یاشار فروهر، مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس و بسیاری از مدیران عالی رتبه بازار سرمایه نیز میزبان پیشکسوتان بازار سرمایه بودند.

    برچسب ها