عصر خودرو

در معاملات ۲۷ خرداد رقم خورد:

رقابت ۱۷ درصدی برای گاز مایع صادراتی پالایش نفت لاوان

عصر بازار- گاز مایع پالایش نفت لاوان با رقابت ۱۷ درصدی در رینگ بین‌الملل معامله شد؛ این در حالی بود که در روز ۲۷ خرداد ماه ۱.۱ میلیون گواهی ظرفیت به ارزش ۱۰۷.۸ میلیارد ریال نیز از این بازار مورد معامله قرار گرفت.

رقابت ۱۷ درصدی برای گاز مایع صادراتی پالایش نفت لاوان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس انرژی، ایران ارزش معاملات روزانه ثبت شده در این بازار طی روز یکشنبه 27 خرداد ماه در تمامی رینگ و تابلوها به 5 هزار و 301 میلیارد ریال رسید. این رقم مربوط به فروش حامل‌های انرژی در رینگ داخلی و بین‌الملل، برق در بازار برق و گواهی ظرفیت در بازار مشتقه بورس انرژی ایران بود.

    رقابت 17 درصدی برای گاز مایع پالایش نفت لاوان در رینگ بین‌الملل
    7 هزار و 575 تن محصول از رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران طی روز یکشنبه 27 خرداد ماه معامله شد؛ این میزان محصول مربوط به معامله 3 هزار و 875 تن حلال 402 شرکت پالایش نفت تبریز و 3 هزار و 700 تن گاز مایع شرکت پالایش نفت لاوان بود و در مجموع ارزش ریالی بالغ بر 2 هزار و 159 میلیارد ریال را در این رینگ رقم زد.
    شرکت پالایش نفت لاوان برابر 3 هزار و 700 تن گاز مایع را به قیمت پایه‌ای برابر منفی 160 پریمیوم دلار به ازای هر تن در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران عرضه کرد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر 7 هزار و 400 تن به ثبت رسید و برتری تقاضا نسبت به عرضه باعث رقابت قیمتی میان متقاضیان شد. به این ترتیب در نهایت میانگینی نرخ فروش گاز مایع پالایش نفت لاوان از رینگ بین‌الملل در روز 27 خرداد ماه با ثبت رشد نرخ 17 درصدی به منفی 132.7 پریمیوم دلار به ازای هر تن رسید. به این ترتیب این معامله ارزش با احتساب دلار سنا برابر 45 هزار و 473 تومان ارزش ریالی برابر 734 میلیارد ریال را رقم زد.
    همچنین ظرف روز 27 خرداد ماه شرکت پالایش نفت تبریز نیز نسبت به عرضه 5 هزار مترمکعب حلال 402 معادل 3 هزار و 875 تن از این محصول در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی با قیمت پایه‌ای برابر 563 دلار و 17 سنت به ازای هر تن اقدام کرد. میزان تقاضا متناسب با عرضه بود و به این ترتیب کل محصول عرضه شده در نرخ پایه به فروش رفت و مجموع ارزش ریالی این معامله به هزار و 280 میلیارد ریال رسید.

     

    معاملات رینگ داخل کم رونق بود
    رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران طی روز یکشنبه 27 خرداد ماه؛ معاملاتی آرام را پشت سر گذاشت. در این زمان هزار و 875 تن محصول با مجموع ارزش ریالی برابر 508 میلیارد ریال در رینگ داخلی به فروش رفت. شرکت پالایش نفت شیراز با فروش هزار تن آیزوریسایکل به ارزش ریالی برابر 298 میلیارد ریال در صدر برترین فروشندگان در رینگ داخلی برای روز 27 خرداد ماه قرار گرفت.

     

    تابلو مشتقه برق 2.3 هزار میلیارد ریالی شد
    تابلو مشتقه برق در بازار برق بورس انرژی ایران ظرف روز 27 خرداد ماه نیز پر رونق بود. در این روز 122 معامله در این تابلو به ثبت رسید و دادوستد یک میلیارد و 856 میلیون کیلووات ساعت برق میان نیروگاه‌ها و شرکت‌های  توزیع برق؛ ارزش ریالی برابر 2 هزار و 339 میلیارد ریال را در این تابلو به همراه داشت.
    همچنین در روز 27 خرداد ماه بالغ بر 45 معامله برق سبز در تابلو مشتقه بازار برق سبز بورس انرژی ایران به ثبت رسید که مطابق با آن 7.9 میلیون کیلووات ساعت برق به ارزش 331 میلیارد ریال از این تابلو به فروش رفت.

     

    مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو
    رینگ داخلی و بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران برای روز سه‌شنبه 29 خرداد ماه میزبان عرضه‌های متعددی از انواع گروه‌های حالایی در بخش حامل‌های انرژی خواهد بود.
    رینگ داخلی در روز 29 خرداد ماه میزبان عرضه 10 هزار تن بلندینگ نفتا شرکت پالایش نفت بندرعباس است؛ شرکت ملی نفت ایران در این روز بالغ بر 4 هزار تن گاز مایع را در رینگ داخلی عرضه می‌کند؛ این در حالی است که این رینگ میزبان عرضه 3 هزار تن نفتای سنگین شرکت پالایش نفت آبادان نیز خواهد بود. سایر واحدهای پتروپالایشی کشور نیز عرضه‌های متعددی در رینگ داخل برای روز سه‌شنبه 29 خرداد ماه در نظر دارند که اطلاعات کامل آن در سایت بورس انرژی ایران قابل مشاهده است.
    همچنین رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران نیز در روز 29 خرداد ماه، پر معامله خواهد بود. شرکت ستاره نفت خلیج فارس در این روز 35 هزار تن فول رنج نفتا، 280 هزار بشکه نفت سفید و 6 هزار تن بوتان را در این رینگ عرضه می‌کند. این در حالی است که رینگ بین‌الملل میزبان عرضه 10 هزار تن ته‌مانده تصفیه شده RCD شرکت پالایش نفت امام خمینی نیز خواهد بود.

    برچسب ها