عصر خودرو

جهش ۱۴۲ درصدی ارزش معاملات خرداد به نسبت سال قبل؛

ثبت معاملات ۲۷۹.۶ هزار میلیارد ریالی در خرداد ماه داغ بورس انرژی ایران

عصر بازار- ارزش معاملات انجام شده در بستر معاملاتی بورس انرژی ایران در خرداد ماه امسال نسبت به ماه‌ قبل افزایشی ۱۴ درصدی داشت و به این ترتیب در حالی بهار ۱۴۰۳ به پایان رسید که به شکل مستمری بر ارزش معاملات انجام شده در بورس انرژی ایران افزوده می‌شود.

ثبت معاملات ۲۷۹.۶ هزار میلیارد ریالی در خرداد ماه داغ بورس انرژی ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس انرژی، ارزش معاملات ثبت شده در این بازار طی خرداد ماه امسال به رکورد 279 هزار و 684 میلیارد ریال رسید. این رقم مربوط به معاملات ثبت شده در بازار فیزیکی، بازار برق، بازارمشتقه و سایر اوراق بهادار قابل معامله در بورس انرژی ایران بود؛ البته معاملات محصولات زیرگروه انرژی در بازار فیزیکی بیشترین سهم را در این ارزش‌آفرینی به خود اختصاص دادند. این در حالی است که ارزش معاملات انجام شده از بستر بورس انرژی ایران برای اردیبهشت ماه امسال در محدوده 244 هزار و 480 میلیارد ریال قرار داشت و به این ترتیب ارزش این بازار طی خرداد ماه نسبت به اردیبهشت ماه رشدی 14.4 درصدی داشت. همچنین بررسی داده‌های معاملاتی بورس انرژی ایران در خرداد ماه سال 1402 از آن حکایت دارد که در این بازه زمانی ماهانه ارزش ریالی معاملاث ثبت شده در بورس انرژی ایران برابر 115 هزار و 561 میلیارد ریال بود؛ به این ترتیب ارزش این بازار در خرداد ماه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل جهشی 142 درصد را به ثبت رساند.

    جهش 128 درصدی ارزش معاملات رینگ فیزیکی در خرداد ماه

    بررسی داده‌های بازار فیزیکی بورس انرژی ایران از فروش 932 هزار و 238 تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی در رینگ داخلی و بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی طی خرداد ماه امسال حکایت دارد. این معاملات مجموع ارزش ریالی برابر 234 هزار و 534 میلیارد ریال را در این بازار رقم زد. این در حالی بود که ارزش ریالی معاملات ثبت شده در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران طی اردیبهشت ماه امسال رکورد 200 هزار و 726 میلیارد ریالی را به ثبت رسانده بود و به این ترتیب ارزش بازار فیزیکی در خرداد ماه نسبت به ماه قبل رشدی 16.8 درصدی را به ثبت رساند. در حالی طی خرداد ماه امسال 932 هزار تن فرآورده هیدروکربوری با ارزش ریالی برابر 234 هزار و 534 میلیارد ریال از بازار فیزیکی بورس انرژی ایران مورد معامله قرار گرفت که طی خرداد ماه سال گذشته حجم کالای معامله شده از این بازار در این گروه کالایی برابر 562 هزار و 112 تن بود و مجموع این معاملات ارزش ریالی برابر 102 هزار و 766 میلیارد ریال را رقم زد. به این ترتیب حجم محصولات معامله شده از رینگ فیزیکی بورس انرژی ایران در خرداد ماه امسال نسبت به دوره مشابه در سال قبل رشدی 66 درصدی و ارزش ریالی این بازار جهشی 128 درصدی را به ثبت رساند. افزایش حجم فروش‌ها، رشد قیمت‌های پایه به تبع نوسان قیمت جهانی و افزایش نرخ ارز و رشد سهم فروش محصولات با نرخ پایه بالاتر در این اوج‌گیری ارزش معاملات در بازه سالانه موثر بود.

    رشد 8 درصدی ارزش معاملات برق در بازه ماهانه

    طی خرداد ماه امسال بالغ بر 16 میلیارد و 293 میلیون کیلووات ساعت برق در بازار برق بورس انرژی ایران مورد معامله قرار گرفت و ارزش ریالی بالغ بر 24 هزار میلیارد ریال را در این بازار به ثبت رساند. این در حالی بود که طی اردیبهشت ماه امسال بالغ بر 15 میلیارد کیلووات ساعت برق در تمامی تابلوهای بورس انرژی ایران مورد دادستد قرار گرفته بود و به این ترتیب حجم معاملات برق انجام شده از این بازار طی خرداد ماه نسبت به ماه قبل رشدی 8 درصدی داشت. همکاری وزارت نیرو و بورس انرژی ایران برای انتقال بخش عمده‌ای از معاملات برق کشور به بستر شفاف بورس انرژی ایران طی ماه‌های اخیر افزایش یافت؛ از ابتدای اردیبهشت ماه نیروگاه‌های برق نسبت به عرضه بخشی از برق تولیدی خود در بارپایه‌های روزانه، هفتگی و ماهانه در تابلو مشتقه بورس انرژی ایران اقدام کردند؛ استقبال شرکت‌های توزیع برای خرید برق از این بستر معاملاتی به رونق تابلو مشتقه برق بوس انرژی انجامید و به این ترتیب طی بهار امسال بازار برقبورس انرژی ایران رونقی کم سابقه را تجربه کرد. از کل معاملات برق انجام شده در بازار برق بورس انرژی ایران طی خرداد ماه امسال 16 میلیارد کیلووات ساعت مربوط به تابلو مشتقه برق بود و این معاملات ارزش ریالی برابر 22 هزار میلیارد ریال را در پی داشت. به این ترتیب معاملات برق سلف سهمی 91.6 درصدی از کل فروش برق در بستر بورس انرژی ایران را به خود اختصاص داد.

    برچسب ها