عصر خودرو

سوم تیر ماه به ثبت رسید؛

ارزش معاملات روزانه بورس انرژی ۶.۷ هزار میلیارد ریالی شد

معامله ۳ هزار تن گاز مایع صادراتی در رینگ بین‌الملل

عصر بازار- ارزش معاملات انجام شده در بستر این بازار طی روز یکشنبه سوم تیر ماه به ۶ هزار و ۷۱۲ میلیارد ریال رسید.

ارزش معاملات روزانه بورس انرژی ۶.۷ هزار میلیارد ریالی شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس انرژی، عمده این ارزش ریالی مربوط به فروش‌های ثبت شده در رینگ داخل حامل‌های انرژی و مابقی مربوط به معاملات انجام شده در تابلو مشتقه برق و رینگ بین‌الملل بود. بررسی داده‌های بازار برق بورس انرژی ایران طی روز سوم تیر ماه حاکی از فروش 805 میلیون کیلووات ساعت برق سلف در تابلو مشتقه برق بورس انرژی ایران بود. نیروگاه‌های بزرگ برق کشور در این روز نسبت به عرضه برق در بارپایه‌های روزانه، هفتگی و ماهانه اقدام کرده و شرکت‌های توزیع نسبت به خرید برق از این تابلو اقدام کردند و به این ترتیب در این روز 3 میلیون و 752 هزار کیلووات ساعت برق از این تابلو به فروش رفت.

    معامله 100 درصد گاز مایع صادراتی در رینگ بین‌‌الملل

    رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران طی روز سوم تیر ماه تنها میزبان عرضه 3 هزار تن گاز مایع شرکت پالایش نفت اصفهان با قیمت پایه‌ای برابر 414 دلار به ازای هر تن از این محصول بود. برای این میزان کالا تقاضایی بالغ بر 4 هزار تن به ثبت رسید، اما برتری تقاضا نسبت به عرضه باعث معامله گاز با قیمتی بالاتر از نرخ پایه نشد. به این ترتیب طی روز یکشنبه سوم تیر ماه 3 هزار تن گاز مایع در نرخ پایه به فروش رفت و با در نظر گرفتن نرخ دلار سنا برابر 45 هزار و 794 تومان، این معامله ارزش معادل ریالی برابر 568 میلیارد ریال را رقم زد.

    سبد پایه پالایش نفت شیراز در صدر برترین‌های رینگ داخلی

    بررسی داده‌های رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی از فروش 8هزار و 406 تن محصول در زیر گروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی و همچنین فروش یک سبد پایه 102 شرکت پالایش نفت شیراز در روز سوم تیر ماه حکایت دارد؛ مجموع این معاملات ارزش ریالی برابر 5 هزار و 147 میلیارد ریال را برای این رینگ داخلی رقم زد. شرکت پالایش نفت شیراز در روز سوم تیر ماه نسبت به عرضه یک سبد پایه 102 اقدام کرد؛ این محصول قیمت پایه‌ای برابر 2 هزار و 656 میلیارد ریال داشت و در همین نرخ نیز معامله شد. به این ترتیب سبد پایه 102 پتروشیمی شیراز در صدر برترین معاملات روزانه رینگ داخلی به لحاظ ارزش معاملات قرار گفت. همچنین در این روز 5 هزار و 950 تن آیزوریسایکل پالایش نفت اصفهان با مجموع ارزش ریالی برابر هزار و 732 میلیارد ریال از رینگ داخلی به فروش رفت. در این روز 6 هزار تن آیزوریسایکل پالایش نفت اصفهان در نرخ پایه برابر 291 هزار و 153 ریال به ازای هر کیلوگرم در رینگ داخلی بورس انرژی ایران عرضه شد و تقاضایی معادل 9هزار تن برای آن به ثبت رسید. علی‌رغم برتری تقاضا نسبت به عرضه اما در نهایت 99 درصد عرضه در قیمت پایه مورد معامله قرار گرفت. رینگ داخلی بورس انرژی در روز سوم تیر ماه میزبان معامله 781 تن حلال 503 شرکت پالایش نفت اصفهان، 600 تن روغن سنگین قطارتی شرکت پالایش قطران ذغالسنگ و مقادیر کمتری از سایر محصولات در زیرگروه حامل‌های انرژی بود. مجموع این معاملات ارزش رینگ داخلی را 5.1 هزار میلیارد ریالی کرد.

    مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

    رینگ داخلی و بین‌الملل بورس انرژی ایران طی روز دوشنبه چهارم تیر ماه نیز میزبان عرضه‌های متعددی خواهد بود. شرکت پالایش نفت امام خمینی با عرضه 5 هزار تن سی‌او‌سی در صدر برترین عرضه‌کنندگان رینگ داخلی بورس انرژی ایران طی روز چهارم تیر ماه قرار می‌گیرد. این در حالی است که پتروپالایش کنگان نیز در این روز نسبت به عرضه 3 هزار تن برش پنتان اقدام خواهد کرد و به این ترتیب در صدر فروشندگان رینگ داخلی قرار خواهد گرفت. در این روز شرکت‌های متانول‌ساز نسبت به عرضه‌های متعددی از این محصول اقدام می‌کنند؛ پتروشیمی زاگرس 2 هزار و 400 تن متانول، شرکت پتروشیمی شیراز برابر هزار و 700 تن متانول، شرکت پتروشیمی بوشهر هزار تن متانول را به رینگ داخلی می‌آورد و البته سایر متانول‌سازان نیز در این روز عرضه دارند. رینگ بین‌الملل در سومین روز کاری تیر ماه میزبان عرضه‌های متعددی خواهد بود. شرکت ستاره خلیج فارس در این روز 30 هزار تن نفتای سبک و 280 هزار بشکه نفت سفید را در رینگ بین‌الملل عرضه می‌کند. این در حالی است که این بازارمیزبان عرضه‌های متعدد دیگری نیز خواهد بود که از جمله آن‌ها می‌توان به عرضه 10 هزار تن بنزین پتروشیمی شازند 7 هزار تن برش پنتان شرکت پتروپالایش کنگان اشاره کرد.

    برچسب ها