عصر خودرو

آمار معاملات هفتگی نشان داد:

افت شاخص‌ها در ۷ بورس عربی

عصر بازار- آمار معاملات بورس‌های عربی در هفته گذشته نشان می‌دهد که بجز بورس‌های بزرگ عربستان، امارات، قطر و مصر، روند شاخص ۷ بورس‌ عربی منطقه بعد از تعطیلات عید سعید قربان منفی بود.

افت شاخص‌ها در ۷ بورس عربی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، بجز بورس‌های بزرگ عربستان، امارات، قطر و مصر، روند شاخص بورس‌های‌ عربی منطقه بعد از تعطیلات عید سعید قربان منفی بود.

    بر اساس این گزارش، شاخص بورس مصر با 5 درصد جهش بهترین عملکرد را داشت. شاخص بورس قطر هم 5/4 درصد بالا رفت. این میزان رشد برای دو بورس عربستان و ابوظبی بیش از یک و بورس دوبی کمتر از یک درصد بود.

    از سوی دیگر، شاخص 7 بورس قرمز رنگ شد و بورس لبنان با سه درصدافت، بدترین عملکرد را داشت. شاخص بورس فلسطین هم بیش از دو درصد پایین آمد. شاخص بورس‌های عمان، اردن و کویت بیش از یک و بورس‌های عراق و بحرین هم کمتر از یک درصد منفی شدند.

    این گزارش می‌افزاید: بهای نفت خام روند افزایشی به خود گرفته و در ماه ژوئن 6 درصد رشد را ثبت کرد. تداوم تنش در منطقه خاورمیانه و افزایش تنش در جنگ روسیه و اوکراین و حملات اوکراین به تاسیسات نفتی روسیه، همچنین وضعیت بد جوی در کشورهای نفت خیز، همراه با تداوم کاهش تولید نفت توسط اعضای اوپک، از علل اصلی افزایش بهای نفت خام بوده و کارشناسان چشم‌انداز قیمت این طلای سیاه را افزایشی پیش‌بینی می‌کنند. مهمترین علت رشد شاخص بورس‌های بزرگ عربی نیز همین موضوع اعلام شده است.

    برپایه این گزارش، گرچه بهای طلا روز جمعه کاهش یافت اما روند افزایشی بهای این فلز قیمتی برای سومین هفته متوالی ادامه داشت. مهمترین علت آن، انتظار اعلان نرخ بهره از سوی فدرال رزرو و نیز خریداری طلا توسط بانک مرکزی چین به‌عنوان ذخیره اعلام شده است.

    در عین حال، سایر بورس‌های عربی منطقه از تشدید ناآرامی در منطقه متاثر شدند و مهمترین علت افت شاخص آنها، به ویژه لبنان و فلسطین همین مورد بوده است.

    برچسب ها