عصر خودرو

وضعیت تورم در نوسان ارزی

عصر بازار- اعلام مراجع رسمی نشان از پایان سال ۱۳۹۶ با تورم تک رقمی دارد. نوسان ارزی و افزایش قیمت دلار که کارشناسان نسبت به اثرگذاری آن بر تورم نیز هشدار داده بودند ظاهرا مانع از ثبت تورم تک رقمی در پایان سال نشده است.

وضعیت تورم در نوسان ارزی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، از حدود دو سال قبل تورم به کمتر از 10 درصد رسید و تک رقمی شد. گرچه اعلام بانک مرکزی و مرکز آمار اغلب با اختلاف بین یک تا دو درصدی نرخ تورم همراه بود ولی عمدتا بر تورم تک رقمی تاکید داشت. تازه ترین اعلام بانک مرکزی نشان می دهد که نرخ تورم در پایان اسفند ماه سال گذشته به 9.6 درصد رسیده و در سوی دیگر مرکز آمار هم با اختلاف 1.4 درصدی از تورم 8.2 درصد در این دوره خبر داده است.

    بررسی آماری که بانک مرکزی درباره روند تغییرات تورمی در هر یک از ماه‌های سال قبل منتشر کرد، از این حکایت دارد که همواره در لبه مرز دو رقمی حرکت کرده است و هر 12 نرخ تورم ثبت شده برای ماه‌های سال 1396 بین 9.5 تا 10 درصد بوده است. در این مدت پنج بار نرخ تورم به 10 درصد رسیده و در هفت ماه دیگر کمتر از 10 و تا 9.5 درصد بوده است.

    اما با وجود نوسان ارزی و رشد قیمت دلار که تا بیش از 1200 تومان در نیمه دوم سال قبل گران شده، بیشترین نرخ تورم در تیر ماه با 10.1 درصد و کمترین آن در فروردین با 9.5 درصد بوده است. در فاصله مهر تا اسفند ماه یعنی همزمان با روند رشد قیمت دلار که در مهر ماه به 4000 تومان رسید نرخ تورم از 9.8 به 9.9 درصد در آبان ماه رسیده است.

    در آذر و دی ماه تورم دو رقمی شده و در حد 10 درصد اعلام شده است.   در ادامه یعنی بهمن ماه که نوسان ارزی به اوج رسیده و قیمت دلار تا 5000 تومان پیش رفته، بانک مرکزی از کاهش نرخ تورم خبر داده  آن را 9.9 درصد اعلام کرده است. دراسفند ماه که از التهاب بازار تا حدی کم شدو قیمت را بانک مرکزی با شیوه‌های مختلف نگه داشت و با افت هر چند اندک حدود 100 تومانی مواجه شد، تورم بازهم کاهشی بوده و 9.6 درصد اعلام شده است.

    رئیس کل بانک مرکزی اخیرا در واکنشی به جریان بازار ارز و رشد قیمت دلار به بالای 5000 تومان در روزهای ابتدایی سال جاری از کم اثر  بودن این نوسان بر نرخ تورم سخن گفته و با ابراز رضایت نسبت به این موضوع تاکید کرده که سیاست‌های انضباط گرایانه مالی و پولی  موجب شده تا با وجود تعدیل ‌هایی که در نرخ ارز رخ داده، همچنان تورم تک رقمی باشد که در این حالت از قدرت خرید پول ملی صیانت شده است.

    پیش بینی مقامات پولی و مالی بر این است که در سال 1397 نیز تورم تک رقمی همچنان بر اقتصاد ایران حاکم باشد.

    برچسب ها