عصر خودرو

رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس و اوراق بهادار:

گامی مهم جهت تسریع در فرآیند تأمین مالی ناشران

مهلت حق تقدم از ۶۰ به ۳۰ روز کاهش یافت

عصر بازار- احمد لطفی، رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: با اجرای قانون جدید ابلاغ شده از سوی رئیس‌جمهور، فرآیند تأمین مالی ناشران تسریع می‌شود.

گامی مهم جهت تسریع در فرآیند تأمین مالی ناشران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بازار سرمایه ایران(سنا)، احمد لطفی با بیان این که یکی از چالش‌های موجود در افزایش سرمایه شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، وجود تشریفات غیرضروری در این فرآیند است، اظهار داشت: این تشریفات که عمدتا ریشه در الزامات ذکر شده در لایحه قانونی اصلاح قانون تجارت مصوب 1347 دارد منجر به طولانی شدن فرآیند افزایش سرمایه ناشران شده است.

    وی افزود: به طور مشخص اگر افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران باشد بر اساس ماده 166 قانون تجارت مهلت استفاده از حق‌تقدم 60 روز تعیین و به مدت 30 روز قابل تمدید است. همچنین بر اساس ماده 173 این قانون، شرکت‌های سهامی عام باید قبل از عرضه سهام جدید برای پذیره‌نویسی عمومی یا عرضه عمومی حق‌تقدم‌های استفاده نشده مجوز انتشار اعلامیه پذیره‌نویسی را از مرجع ثبت شرکت‌ها اخذ کنند.

    لطفی بیان کرد: با توجه به تدوین قانون تجارت در سال 1347 و قدیمی بودن آن و تغییرات صورت گرفته در سایر قوانین و مقررات از جمله «تعیین سازمان بورس‌ و اوراق بهادار به عنوان مرجع صدور مجوز عرضه عمومی»، با هدف تسهیل در فرآیند تامین مالی شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس، اصلاح این قوانین در دستور کار نهاد ناظر قرار گرفت. بر این اساس، کاهش مهلت استفاده از حق تقدم و عدم نیاز به اخذ مجوز عرضه عمومی از مرجع ثبت شرکت‌ها پیش از پذیره‌نویسی عمومی، به عنوان راهکارهایی جهت تسریع در فرآیند افزایش سرمایه ناشران در طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها پیشنهاد شد که این طرح در مجلس، مورد تصویب قرار گرفت.

    مزایای اجرای قانون

    وی افزود: بر اساس ماده 18 این قانون، مهلت اعمال حق‌تقدم در شرکت‌های سهامی عام ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار 30 روز عنوان شده که به مدت 15 روز دیگر هم قابل تمدید است. همچنین مهلت پذیره‌نویسی حق‌تقدم‌های استفاده نشده از 30 روز به 15 روز کاهش یافته که برای یک هفته دیگر قابل تمدید است.

    لطفی بیان کرد: بر اساس ماده 17 این قانون نیز در افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، اعلامیه پذیره‌نویسی پس از اخذ تاییدیه مربوطه از سازمان بورس و بدون نیاز به اخذ مجوز از مرجع ثبت شرکت‌ها قابل انتشار است.

    رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به مواد دیگری که در این قانون در خصوص افزایش سرمایه مصوب شده، تصریح کرد: تداوم اعمال نرخ صفر مالیاتی در صورت انتقال سود تقسیم نشده به حساب سرمایه، از جمله مواد دیگر این قانون است. همچنین شرکت‌های پذیرفته شده‌ای که نسبت به افزایش سرمایه از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم وعرضه عمومی اقدام کنند به میزان افزایش سرمایه مشمول نرخ صفر مالیاتی می‌شوند.

    وی اظهار امیدواری کرد؛ با تغییراتی که بر اساس اجرای این قانون صورت می‌گیرد، فرآیند تامین مالی شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، بیش از پیش تسهیل شده و دوره زمانی آن کاهش قابل توجهی ‌یابد.

    اقدامات سال 1402

    وی با بیان این که یکی از مهمترین وظایف اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای، رسیدگی به درخواست‌های افزایش سرمایه ناشران و نظارت بر فرآیند آن است، اظهار داشت: در سال 1402، تعداد 332 مجوز افزایش سرمایه با رقم حدود 500 همت توسط سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شد که رشد 70 درصدی در مبلغ و 27 درصدی در تعداد مجوز نسبت به سال 1401 ثبت شده است.

    وی ادامه داد: با توجه به معافیت مالیاتی منظور شده در قانون بودجه 1402، در خصوص اعمال نرخ صفر مالیاتی در صورت انتقال سود تقسیم نشده به حساب سرمایه، عمده مجوزهای افزایش سرمایه صادر شده از محل سود انباشته و اندوخته با رقم 270 همت بوده است.

    لطفی با اشاره به اقدامات مهمی که در حوزه افزایش سرمایه ناشران در سال 1402صورت گرفت، گفت: با تدوین دستورالعمل‌های لازم در سال 1401، از ابتدای سال 1402 کلیه ناشران ثبت شده در سازمان بورس و اوراق بهادار که افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی داشتند به استثنای ناشران تحت نظارت بانک مرکزی، گواهی‌نامه حق‌تقدم ناشی از افزایش سرمایه را به جای پست سفارشی از طریق درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه برای سهامداران سجامی شده ارائه کردند و این امکان برای سهامداران فراهم شد تا بتوانند از طریق این سامانه‌ در افزایش سرمایه‌ها مشارکت کنند.

    رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح کرد: انجام این امر در نهادهای تحت نظارت بانک مرکزی مستلزم تصویب تغییرات اساسنامه آنها در شورای پول و اعتبار است که پیگیری‌های لازم در این خصوص ادامه دارد.

    وی تصریح کرد: همچنین از ابتدای سال 1402 تمامی ناشران، وجوه ناشی از فروش حق‌تقدم‌های استفاده نشده را از طریق سامانه سجام به حساب ذینفعان واریز کردند که این روند در سال 1403 ادامه خواهد داشت.