عصر خودرو

ناترازی گاز؛ مهم‌ترین مانع گسترش بازارهای صادراتی

عصر بازار- مدیرکل اروپا، آمریکا و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) وزارت نفت با اشاره به اینکه ایران یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر اثبات‌شده گاز جهان است، گفت: گاز طبیعی به‌عنوان یک سوخت پاک و قابل دسترس، در موازنه میان حفظ محیط‌زیست و تأمین امنیت انرژی، وزنه تعادلی قابل اتکایی است و ناترازی گاز مهم‌ترین مانع گسترش بازارهای صادراتی محسوب می‌شود.

ناترازی گاز؛ مهم‌ترین مانع گسترش بازارهای صادراتی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، سید مهدی سیدی در حاشیه دومین روز از بیست‌وهشتمین نمایشگاه‌ بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، در نشست تخصصی «بررسی ظرفیت‌های ایران برای تبدیل به قطب گازی با تأکید بر راهکارهای ایجاد تراز مثبت گازی»، افزود: گاز طبیعی به‌عنوان خوراک اصلی برای تولید محصولات بسیار متنوع با ارزش افزوده بالاست و اگرچه در سبد مصرف انرژی کشور، بخش عمده‌ای از گاز مصرفی در بخش حرارتی استفاده می‌شود اما بهره‌برداری از این نعمت خدادادی در سایر کشورهای دنیا در بخش حرارتی محدود است و بیشتر در سایر بخش‌ها و تبدیل به محصولات با ارزش‌ افزوده استفاده می‌شود.

    وی با اشاره به اهمیت پرداختن به موضوع پیش‌نیازهای لازم برای تبدیل ایران به قطب گازی منطقه، تصریح کرد: با توجه به مزیت جغرافیایی ایران و قرارگرفتن در کریدور کشورهای عمده تأمین‌کننده و مصرف‌کننده، موقعیت ایران بسیار ویژه و منحصر است.

    سیدی افزود: با توجه به الزام‌های قانونی مانند برنامه هفتم توسعه، باید انتظار داشت از این پس موضوع تبدیل ایران به مرکز مبادلات (هاب) انرژی منطقه (به‌ویژه گاز طبیعی) و توسعه ظرفیت‌های صادراتی، بیشتر محور توجه قرار گیرد زیرا اگر نتوانیم نقش خود را در این راستا به‌درستی ایفا کنیم، فرصت‌های پیش رو با تحرک سایر رقبا از بین می‌رود و باقی نمی‌ماند. در چنین شرایطی هم باید هرچه سریع‌تر راهبرد و برنامه مناسب خود را اجرا کنیم.

    وی با اشاره به بند «ت» ذیل ماده 44 برنامه هفتم توسعه، گفت: در این بند به‌صراحت عنوان شده است که ایران باید به مرکزی برای مبادلات (هاب) انرژی منطقه تبدیل شود و به همین منظور حجم 40 میلیارد مترمکعبی برای صادرات و حجم 20 میلیارد مترمکعبی برای واردات گاز ایران هدف‌گذاری شده است.

    مدیرکل اروپا، آمریکا و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) وزارت نفت تأکید کرد: در سال‌های گذشته در اسناد بالادستی همچون سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و قانون برنامه پنجم توسعه به موضوع لزوم توسعه بازارهای صادراتی نفت و گاز پرداخته شده و آنچه در برنامه هفتم بر آن تصریح شده، درج عنوان مرکز مبادلات یا همان هاب انرژی بوده که راهبردی تحول‌آفرین است.

    ناترازی گاز؛ مهم‌ترین مانع گسترش بازارهای صادراتی

    سیدی با اشاره به نخستین حضور ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای در سال گذشته ادامه داد: در اجلاس نخست‌ وزیران، موضوع ایجاد قطب انرژی منطقه‌ای به ابتکار جمهوری اسلامی ایران مطرح شد و در بیانیه پایانی نیز مورد تأکید قرار گرفت، بنابراین در کنار الزام‌های قانونی، دولت سیزدهم به لزوم همکاری‌های بین‌المللی به‌عنوان یکی از پیش‌نیازهای محقق‌شدن این هدف، توجه ویژه داشته است.

    وی با طرح این موضوع که تبدیل ایران به مرکز تبادلات انرژی در منطقه، فارغ از مزایای اقتصادی، فرصت تکمیل و ارتقای ظرفیت‌های پالایشی را هم به‌دنبال دارد، افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور، موضوع مرکز مبادلات انرژی منطقه می‌تواند به حوزه محصولات پتروشیمی و گوگردی تعمیم یابد، همچنین تجارت گاز ترش، با توجه به جذابیت‌های قیمتی آن، موضوع بدیل و قابل‌ توجهی است.

    مدیرکل اروپا، آمریکا و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) وزارت نفت افزود: به‌موازات پیگیری موضوع تجارت گاز شیرین، باید برای واردات گاز ترش، شیرین‌سازی و صادرات مجدد آن نیز برنامه داشته باشیم، زیرا اگر این موضوع مورد غفلت واقع شود، سایر رقبا وارد می‌شوند و فرصت‌ها از دست می‌رود.

    وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین موانع تحقق تبدیل ایران به مرکز مبادلات انرژی منطقه، موضوع ناترازی گاز است، گفت: در موضوع رفع ناترازی در کنار سیاست‌های غیرقیمتی، باید به سیاست‌های قیمتی هم توجه کرد، زیرا اگر در این مورد تمهیدات لازم اتخاذ نشود، هرگونه هدف‌گذاری مبنی بر توسعه بازارهای صادراتی با چالش جدی مواجه خواهد شد.