عصر خودرو

مدیرعامل شرکت برق حرارتی خبر داد:

مبادله قرارداد ساخت ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه با مپنا در هفته جاری

عصر بازار- مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی از مبادله قرارداد ساخت ۵ هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی با مپنا در هفته جاری خبر داد و گفت: مجوز انعقاد قرارداد از کمیسیون تَرک تشریفات دریافت شد.

مبادله قرارداد ساخت ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه با مپنا در هفته جاری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، محسن طرزطلب در پاسخ به این سئوال که آیا مجوز انعقاد قرارداد 5 هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی صادر شد، گفت: مجوز انعقاد قرارداد از کمیسیون تَرک تشریفات اخذ شد و در حال تنظیم اسناد و مدارک برای تبادل قرارداد با مپنا برای ساخت 5 هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی هستیم.

    *قیمت‌ عادلانه است

    وی افزود: مجوز مزبور از سوی کمیسیون تَرک تشریفات متشکل از رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر اقتصاد و وزیر نیرو به عنوان دستگاه متبوعه صادر شده است و با دفاعی که شرکت برق حرارتی از این قرارداد انجام داد مشخص شد که قیمت‌ عادلانه است.

    طرزطلب ادامه داد: مدت اجرای کامل این طرح ملی عظیم، بیش از 5 سال و مبلغ اجرای کامل قرارداد بالغ بر 2.5 میلیارد یورو است که قرار است 1.8 میلیارد یورو از آن میزان از طریق تأمین مالی خارجی (فاینانس) تأمین اعتبار و هزینه شود.

    به گفته وی،این اسناد بررسی و تأیید شده است و در حال انجام مقدمات کار برای مبادله این قرارداد با مپنا در هفته  جاری هستیم.

    طرز‌طلب ادامه داد:‌ به دلیل نیاز واحدهای گازی به برق چند ساختگاه قبل از تبادل این قرارداد در شهرهای بندرعباس، تبریز، اندیمشک و خرم‌آباد آغاز شده است.

    وی خاطرنشان کرد: در طی مدت اجرای این طرح و پس از حدود حداکثر 3 سال از زمان شروع قرارداد، تکنولوژی ساخت توربینهای گاز کلاس F، به صورت کامل به داخل کشور منتقل خواهد شد.

    وی تصریح کرد: با اجرای این طرح در 8 ساختگاه منتخب در کشور، حداقل 8 هزار نفر به صورت مستقیم و بیش از دو برابر این میزان به صورت غیر مستقیم در صنایع و کارخانجات داخل کشور مشغول به کار خواهند شد.

    مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی در پاسخ به این سوال که آیا مپنا منابع مالی این پروژه را تأمین کرده است، گفت: بعد از اینکه قرارداد به مپنا ابلاغ شد، قرار شد ما با مپنا تأمین منابع مالی این پروژه را توأم پیگیری کنیم، چون این پروژه دولتی است و تضمین آن توسط دولت داده خواهد شد،اما مراحل تأمین منابع مالی پروژه توسط مپنا پیگیری خواهد شد و دنبال فاینانسورهای اروپایی و آسیایی برای تأمین منابع مالی در این پروژه هستیم.

    بر اساس این گزارش تفاهم‌نامه ساخت 5 هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی 26 اردیبهشت ماه سال گذشته در حضور وزیر نیرو انجام شده بود و با گذشت بیش از یک سال از امضای این تفاهمنامه ظاهرا این هفته قرارداد آن مبادله خواهد شد.

    نکته‌ای که به گفته فلاحتیان معاون امور برق و انرژی وزارت نیرو باعث تاخیر در آغاز احداث این 5 هزار مگاوات شده عدم توانایی مپنا در تامین مالی برای استارت ساخت نیروگاه بوده است. نکته ای که البته با واکنش مپنا به سخنان فلاحتیان همراه شده و این شرکت اعلام کرد که علیرغم عدم ابلاغ این قرارداد مپنا اقدام به ساخت چند ساختگاه کرده است.

    برچسب ها