عصر خودرو

صادرات برق راهی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر

عصر بازار- یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور است که این امر با توجه به فراهم شدن امکان صادرات برق تولیدی آنها وارد مرحله تازه‌تری شده است. دانش فنی ساخت نیروگاه‌های خورشیدی بومی‌سازی شد

صادرات برق راهی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، یکی از اهداف و برنامه‌های مهم وزارت نیرو در دولت سیزدهم توجه جدی به توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و جایگزین‌کردن تدریجی آنها با نیروگاه‌های فسیلی است.

    علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو یکی از برنامه‌های خود به هنگام معرفی به مجلس شورای اسلامی به‌عنوان وزیر نیروی دولت سیزدهم را افزایش 10 هزار مگاواتی نیروگاه‌های تجدیدپذیر عنوان کرده بود و از همان ابتدا گام‌هایی برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور برداشته شد.

    یکی از مهم‌ترین این اقدام‌ها راه‌اندازی تابلوی برق سبز در بورس انرژی بود تا تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر بتوانند به‌راحتی برق تولیدی خود را به قیمت‌های خوب به فروش برسانند.

    در همین رابطه محرابیان گفت: در حال حاضر با راه‌اندازی تابلوی سبز بورس و ایجاد جذابیت لازم در حوزه تولید برق انرژی‌های تجدیدپذیر شاهد این هستیم که تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان برق تجدیدپذیر در یک فضای عادلانه با هم دادوستد می‌کنند و در همین راستا جذابیت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در این حوزه فراهم شده است.

    دانش فنی ساخت نیروگاه‌های خورشیدی بومی‌سازی شد

    وزیر نیرو درباره برنامه‌های وزارت نیرو برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و توانمندی‌های ایران در این حوزه ادامه داد: وزارت نیرو در خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر برنامه جامع و کاملی دارد که باهدف توسعه این نوع انرژی در کشور و رفع ناترازی برق طراحی شده است.

    محرابیان خاطرنشان کرد: باتوجه‌به اینکه ظرفیت‌های زیست‌محیطی کشور اجازه توسعه بیش از حد نیروگاه‌های فسیلی را به ما نمی‌دهد، حرکت به سمت انرژی‌های پاک آن هم با استفاده از توان مهندسی داخلی اجتناب‌ناپذیر است.

    وی افزود: در حال حاضر همه‌دانش فنی ساخت نیروگاه‌های خورشیدی از صفر تا صد بومی‌سازی شده است و به‌عنوان نمونه اکنون کارخانه‌ای در شهرستان خمین داریم که از مواد اولیه تا نیروگاه خورشیدی را در داخل تولید می‌کند.

    دولت در کنار بخش خصوصی برای رفع مشکلات ایستاده است

    چندی پیش هم محمود کمانی رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) به ایرنا گفته بود: بحث‌های تعیین قیمت، سیاست‌گذاری و اخذ مجوز لازم برای توسعه این نوع نیروگاه‌ها در یکی دو سال گذشته پیگیری شده است که نتایج مطلبی هم حاصل شد.

    معاون وزیر نیرو خاطرنشان‌کردن: براین‌اساس تا کنون سه بسته با ظرفیت بالا از شورای اقتصاد دریافت شده و نیز مدل‌سازی‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری دنبال شده است.

    کمانی گفت: اکنون باید دنبال بحث اجرا بود که این مهم، همت شرکت‌ها و بخش خصوصی را می‌طلبد، زیرا آنها که برنده مناقصه‌ها شده‌اند، همچنین سازنده‌ها، شرکت‌های مشاوره و انجمن‌های مرتبط باید با عزم جدی ورود کنند.

    وی ادامه داد: مهم است که کشور به‌زودی نتایج اقدام‌ها را ببیند و اگر همت شود می‌توان 10 هزار مگاوات برنامه اعلامی وزیر نیرو را تا پایان دولت محقق کرد.

    رئیس ساتبا خاطرنشان کرد: دولت هم در کنار بخش خصوصی برای رفع مشکلات ایستاده است.

    امکان صادرات برق برای سرمایه‌گذاران نیروگاه‌های تجدیدپذیر فراهم شد

    اکنون نیز مهم‌ترین گام برای توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برداشته شد و امکان صادرات برق از سوی آنها فراهم شد.

    مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) در گفت‌وگو با ایرنا گفت: امکان تخصیص بخشی از ظرفیت مبادی صادراتی به نیروگاه‌های تجدیدپذیر با ابلاغ مصوبه وزارت نیرو مبنی بر صادرات برق تجدیدپذیر فراهم شد.

    سخنگوی صنعت برق ادامه داد: بر اساس این مصوبه درصورتی‌که ظرفیت مازاد برای خطوط صادراتی برق کشور وجود داشته باشد مجوزهای لازم جهت سرمایه‌گذاری در حوزه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، برقابی و حتی ذغال سنگ سوز به سرمایه‌گذاران متقاضی واگذار خواهد شد.

    وی درباره دستورالعمل ذکر شده خاطرنشان کرد: امکان صادرات برق برای سرمایه‌گذاران این نیروگاه‌ها به مدت 8 ماه در سال فراهم شده و سرمایه‌گذاران می‌توانند علاوه بر احداث نیروگاه تجدیدپذیر یا برق‌آبی نسبت به افزایش ظرفیت صادراتی شبکه برق کشور اقدام کنند.

    سخنگوی صنعت برق با تأکید بر اینکه تأمین برق هم‌وطنان در داخل کشور همیشه در اولویت بوده و هست افزود: در 4 ماه ایام اوج مصرف برق در کشور که با ناترازی تولید و مصرف مواجه هستیم، این نیروگاه‌ها موظف به عرضه برق برای مصارف داخلی در بورس انرژی هستند.

    رجبی مشهدی ادامه داد: سرمایه‌گذاران می‌توانند با افزایش ظرفیت شبکه صادراتی، امتیاز استفاده از آن شبکه را برای مدت معینی در اختیار داشته باشند که موجب کسب درآمد صادراتی نیروگاه‌ها خواهد شد و با افزایش تبادلات ظرفیت صادرات و واردات کشور می‌تواند به پایداری شبکه برق کشور هم کمک کند.

    مدیرعامل شرکت توانیر خاطرنشان کرد: در این دستورالعمل پیش‌بینی شده که در بورس انرژی یک بازار برای مبادلات برون‌مرزی جهت صادرات و واردات کشور فراهم شود و صنایع یا نیروگاه‌های مختلف و سرمایه‌گذاران از آن استفاده کنند.

    رجبی مشهدی درباره تمهید دیگری که در این دستورالعمل برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شده، افزود: در مواقعی که سرمایه‌گذاران نتوانند به دلایلی نظیر تعمیرات یا موارد مشابه، برق موردنیاز را تأمین کنند وزارت نیرو، از بازار منطقه‌ای برق یا تابلوی بین‌المللی برق بورس انرژی اقدام به خرید برق و صادرات آن می‌کند.

    وی گفت: وزارت نیرو شرایط لازم را برای سرمایه‌گذاران جهت امکان تبادل برق یا واردات آن جهت مشارکت در تأمین برق موردنیاز کشور در دوره اوج مصرف تابستان نیز فراهم کرده است.

    مدیرعامل شرکت توانیر ادامه داد: انتظار می‌رود با ابلاغ این دستورالعمل سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور رشد قابل‌توجهی داشته باشد و به‌واسطه اختلاف قیمت بسیار بالایی که در کشورهای همسایه با قیمت داخلی وجود دارد سرمایه‌گذاران بتوانند با احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور برق موردنیاز آن کشورها را تأمین کنند و علاوه بر کمک به شبکه سراسری برق کشور در ایام ناترازی از سود قابل‌توجهی نیز برخوردار شوند.

    برچسب ها