عصر خودرو

از کدال چه خبر؟

عصر بازار- در هفته‌ای که گذشت پیشنهاد افزایش سرمایه برخی شرکتها روی کدال آمد و تعدادی از شرکتها در خصوص وضعیت خود اقدام به شفاف سازی کردند، از طرفی شاهد گزارشات بودجه جدید همراه با تعدیلات مثبت و منفی قابل توجه بودیم.

از کدال چه خبر؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»،. بسته خبری پیش‌رو، به بررسی وضعیت چند نماد که بیش تر مورد توجه سهامداران بود، می‌پردازد.
    ولساپا به دنبال افزایش سرمایه سنگین و جذاب
    در آخرین روز کاری هفته لیزینگ رایان سایپا از افزایش سرمایه 200 درصدی خبر داد.
    این افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی و به منظور افزایش میزان حجم تسهیلات اعطایی با هدف افزایش سود آوری صورت می گیرد، از این رو هیات مدیره گزارش توجیهی خود شامل افزایش سرمایه از  4,520 به 13,560 میلیارد ریال را جهت اظهار نظر به حسابرس ارسال کرد.
    سیگنال مثبت کماسه به بازار
    شرکت تامین ماسه ریخته گری طی یک اصلاحیه بودجه براساس عملکرد سه ماهه خود را با تعدیل مثبت سنگین همراه کرد.
    در این اصلاحیه به ازای هر سهم کماسه مبلغ 278 ریال سود پیش بینی شد، درحالیکه بودجه قبلی سود 88 ریالی تخمین زده بود، به این ترتیب شاهد تعدیل مثبت 216 درصدی شرکت هستیم.
    گفتنی است کماسه طی عملکرد سه ماهه برای هر سهم مبلغ 24 ریال سود با پوشش ضعیف 9 درصدی محقق کرده و با همین سرمایه 162 میلیارد ریالی، مدت مشابه سال قبل سود 8 ریالی ساخته بود.
    کخاک 50 میلیارد تومانی می‌شود؟
    شرکت صنایع خاک چینی ایران پیشنهاد افزایش سرمایه سنگین داد.
    این شرکت قصد دارد سرمایه خود را با 186 درصد افزایش از 175 به 500 میلیارد ریال برساند، گفتنی است این افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و به منظور اعمال ضوابط تعیین شده توسط سازمان بورس اوراق بهادار صورت خواهد گرفت.
    در این راستا، شرکت گزارش توجیهی هیات مدیره را جهت اظهار نظر به حسابرس ارائه کرد.
    تاکید مدیرعامل خاهن بر بودجه
    مدیرعامل شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران آخرین پیش بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به اسفند 96 را مورد تایید قرار داد.
    جلال الدین حیرت انگیز مدیر عامل آهنگری تراکتورسازی ایران ضمن تاکید بر بودجه فعلی افزود: "در صورت انعقاد قرار داد و مشخص شدن اثرات مالی آن در پیش بینی سال 96، سریعا اطلاع رسانی در کدال خواهیم کرد ولی فعلا بودجه براساس عملکرد سه ماهه به قوت خود باقی است."
    با این وجود، بازار تنها یک روز به این خبر واکنش نشان داد و خاهن  برای یک روز معاملات سرخی داشت، اما در آخرین روز کاری هفته دوباره خاهن علی رغم جو منفی گروه، با صف خرید به کار خود پایان داد.
    توضیح دیر هنگام شرکت بازار پایه‌ای بعد از رشد 106 درصدی
    شرکت امور رفاهی کارگزاران پارس پس از اتمام روند صعودی سهم و در زمان توقف نماد اقدام به شفاف سازی کرد.
    شرکت امور رفاهی کارگزاران پارس از 1 تا 11 مردادماه با رشد 106 درصدی از 3,021 به 6,209 ریال رسید و طی دو روز اخیر در مسیر نزولی قرار گرفت، احمد حسنی مدیرعامل شرکت پس از توقف نماد که به دلیل مجمع سالیانه بود، توضیحاتی دیر هنگام ارائه کرد و گفت:"هیچگونه رویداد با اهمیت موثر بر عملکرد شرکت رخ نداده است"
    زیان شمواد شدت گرفت
    شرکت تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی بودجه براساس عملکرد 6 ماهه خود را با تعدیل منفی همراه گرفت.
    شمواد که در اولین بودجه شهریور 96 برای هر سهم مبلغ 750 ریال زیان پیش بینی کرده بود، اکنون با انتشار بودجه 6 ماهه پیش بینی زیان را به 946 ریال رشد کرد.
    از دلایل اصلی این تعدیل منفی 21 درصدی می توان به افت شدید فروش از حدود 580 میلیارد ریال به 149 میلیارد ریال اشاره کرد.
    گفتنی است شمواد طی سه ماه مبلغ 550 ریال زیان برای هر سهم ساخت که معادل 58 درصد بودجه را پوشش می دهد، همچنین مدت مشابه سال قبل زیان 406 ریالی محقق کرده بود، لذا در مجموع وضعیت بنیادی سهم نامناسب ارزیابی میشود.
    خبهمن، خبر از ثبت افزایش سرمایه داد
    شرکت گروه بهمن افزایش سرمایه جذاب خود را در مرجع ثبت شرکتها به ثبت رسانید.
    افزایش سرمایه 97 درصدی خبهمن از 507 به 1,000 میلیارد تومان در مرجع ثبت شرکتها به ثبت رسید و نهایی شد.
    گفتنی است، 459 میلیارد تومان این افزایش سرمایه از محل سود انباشته و 33.6 میلیارد تومان دیگر از محل اندوخته صورت گرفته است.
    اصلاحیه‌ای با طعم تعدیل منفی در خاور
    شرکت ایران خودرو دیزل با سرمایه 4,989 میلیارد ریال، طی یک اصلاحیه بودجه سه ماهه سال 96 را با تعدیل منفی همراه کرد.
    طی یک اصلاحیه  به ازای هر سهم خاور مبلغ 810 ریال زیان پیش بینی شد درحالیکه بودجه قبلی زیان 607 ریالی پیش بینی کرده بود که این تغییر معادل 33 درصد تعدیل منفی است.
    به این ترتیب، شرکت دلایل رشد زیان را اینگونه برشمرد:
    • اصلاح تعدادفروش وانت آریسان از 20000دستگاه به 7262 دستگاه
    • اصلاح هزینه های مالی بابت بدهی به شرکت ایران خودرو
    همچنین شرکت درخصوص تحقق بودجه تولیدوفروش سال 96 نکات ذیل را افشا کرد:
    • باتوجه به انعقادقراردادباشرکت هیوندای، تولید انواع محصولات هیوندای شامل انواع کامیونت، مینی بوس واتوبوس در شرکت ایران خودرودیزل آغازخواهدگردید که درمرحله اول تولید کامیونت هیوندای در نیمه دوم سال 96 انجام خواهدشد که درصورت ایجادهرگونه تغییردربرنامه تولیداین محصولات اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد گردید.
    • باتوجه به مصوبه هیت دولت درخصوص امکان شماره گذاری حدود 1500دستگاه انواع کامیون واگن هود باموتوریورو3 ، امکان تولیدوفروش این خودروها فراهم شده است که درادامه باتولیدوفروش انواع کامیون واگن هودباموتوریورو4 در6ماهه دوم سال، بودجه پیش بینی شده محقق خواهدگردید.
    گفتنی است عملکرد سه ماهه مثل گزارش قبلی مبلغ 371 ریال زیان به ازای هر سهم نشان می دهد که معادل 61 درصد بودجه را پوشش داده است، از طرفی مدت مشابه سال قبل نیز زیان 305 ریالی محقق کرده بود.
    در آخرین روز هفته نماد این شرکت که از 28 تیرماه جهت برگزاری مجمع سالیانه متوقف شده بود پس از انتشار اصلاحیه مذکور بازگشایی و افت 2 درصدی را ثبت کرد.
    تبعات وقوع یک حادثه بر وضعیت سودآوری زاگرس
    لوله GRP  شرکت پتروشیمی مبین مربوط به ارسال آب خنک کننده مدار باز به فاز یک شرکت پتروشیمی زاگرس شنبه هفته جاری دچار پارگی شد و در پی آن در مسیر سرویس رسانی شرکت پتروشیمی مبین به پتروشیمی زاگرس اختلالی بوجود آمد.
    در این شرایط محمد رضا میر احمدی مدیر عامل شرکت پتروشیمی زاگرس اقدام به شفاف‌ سازی کرد،  میراحمدی در نامه شفاف سازی خود به رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس توضیح داد که باتوجه به اینکه پتروشیمی زاگرس جهت تعمیرات اساسی یکی از فازهای خود در سال 96 برنامه توقف تولید را پیش بینی کرده بود، موضوع مذکور تاثیر با اهمیتی بر eps پیش بینی شده سال 96 ندارد.
    وی در خاتمه گفت: "پس از اتمام تعمیرات مربوط به لوله GRP در صورت تغییر با اهمیت پیش بینی سود هر سهم، در اسرع وقت اطلاع رسانی خواهد شد."
    شرح آخرین وضعیت کتوکا از زبان مدیرعامل
    محمد جواد کریمی مدیرعامل شرکت تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا دلیل پوشش بالای بودجه فروش طی عملکرد 4 ماهه را شرح داد و اقدام به شفاف سازی در خصوص وضعیت شرکت کرد.
    کریمی در خصوص پوشش فرابودجه ای فروش گفت: بودجه فروش سال 96 طی عملکرد 4 ماهه معادل 44 درصد محقق شده، برنامه ریزی تولید براساس ظرفیت عملی خط تولید و برنامه‌ریزی فروش براساس پیش بینی سفارشات دریافتی از مشتریان (بازار) در سال 96 تنظیم می شود.

    وی در ادامه افزود: بهبود شرایط بازار فولاد طی 4 ماهه ابتدای سال جاری، مصرف نسوز و سفارشات آن را نیز افزایش داده، ضمن اینکه قیمت‌ها به شدت رقابتی بوده و رابطه همگرائی بین افزایش فروش و سودآوری وجود ندارد، از این‌رو در حال حاضر تعدیل در بودجه ضروری نمی‌رسد.
    کدام شرکتها در انتظار مجمع هستند؟
    برای هفته پیش رو شرکتهای زیر سهامداران خود را به مجمع خوانده‌اند.

     

    برچسب ها