عصر خودرو

راهکار جبرانی مجلس برای تاخیر در تصویب بودجه؛

بودجه ۱۴۰۳ در فروردین و اردیبهشت علی‌الحساب هزینه می‌شود

عصر بازار- مجلس مصوب کرد حداکثر تا پایان اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ با رعایت احکام بودجه نسبت به وصول منابع و پرداخت اعتبارات بر پایه جداول تفصیلی قانون بودجه ۱۴۰۲ به صورت علی‌الحساب اقدام شود.

بودجه ۱۴۰۳ در فروردین و اردیبهشت علی‌الحساب هزینه می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، در جلسه علنی روز دوشنبه - 21 اسفندماه - مجلس شورای اسلامی، بررسی گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه 1403 کل کشور مبنی بر الحاق بندی به تبصره 15 لایحه بودجه برای جبران تاخیر مجلس در تصویب نهایی بودجه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

    بر اساس این بند با موافقت نمایندگان به دولت مجوز داده شد تا به صورت علی‌الحساب از منابع بودجه در فروردین و اردیبهشت ماه سال 1403 هزینه کند.

    طبق این مجوز متن زیر به عنوان بند الحاقی 7 به تبصره 15 الحاق می‌شود:

    بند الحاقی (7): به دولت اجازه داده می‌شود ضمن اجرای احکام تبصره‌های این قانون تا زمان ابلاغ جداول تفصیلی آن و حداکثر تا پایان اردیبهشت‌ماه سال 1403 با رعایت این احکام نسبت به وصول منابع و پرداخت اعتبارات بر پایه جداول تفصیلی قانون بودجه 1402 به صورت علی‌الحساب اقدام کند.

    با تصویب و ابلاغ جداول مربوط به بودجه سال 1403 کل کشور دولت مکلف است از اول فروردین ماه 1403 براساس قانون مزبور اعمال حساب کند.

    محمدباقر قالیباف در توضیح بند الحاقی (7) گفت: طبق بند 182 آئین نامه داخلی مجلس و بند (الف) و (ب) آن، رسیدگی به قانون بودجه کل کشور باید در دو مرحله انجام شود.

    رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در مرحله نخست تمام احکام همراه با منابع و مصارف به صورت کلی توسط دولت به مجلس ارسال می‌شود و پس از بررسی در کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون تلفیق و پیشنهادات نمایندگان، بخش نخست بودجه در صحن بررسی و تصویب می‌شود و به شورای نگهبان ارسال شده و شورای نگهبان هم پس از رفع ایرادات، آن را تصویب خواهد کرد که این پروسه 45 روز زمان نیاز دارد.

    وی ادامه داد: بخش احکام بودجه در مرحله شورای نگهبان است که پس از تایید شورای نگهبان، بودجه 1403 تبدیل به قانون می‌شود و مجلس بخش احکام را به دولت ارسال می‌کند تا در ادامه دولت جداول بودجه از سوی دولت به مجلس ارسال شود.

    قالیباف تصریح کرد: در مرحله دوم همان مسیر بررسی بودجه در مرحله نخست طی می‌شودو جداول به صحن مجلس خواهد رسید که برای این مسیر هم 40 روز زمان درنظر گرفته شده است. اما اکنون در این زمان، احکام که شامل منابع و کلیت مصارف است، تصویب شده به این معنا که جداول یک تا چهارم بودجه هم تصویب شده است. اما برای دستگاه‌های سیاستگذار که 3 تا 4 هزار طرح و پروژه را باید در دستور کار قرار دهند، جداول این بخش هنوز تصویب نشده است.

    رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: رفع ایرادات بودجه در بخش احکام تا چهارشنبه این هفته با تایید شورای نگهبان نهایی می‌شود و بخش احکام به دولت ارسال خواهد شد تا دولت در مدت 10 روز زمان قانونی خود، جداول را به مجلس ارسال کند. اما در آخر اسفندماه فرصت بررسی جداول بودجه 1403 در مجلس وجود ندارد.

    وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس طبق جمع بندی انجام شده و برای اینکه دولت معطل بخش دوم بودجه نماند، پیشنهاد شده دولت می‌تواند بر اساس احکام بودجه تصویب شده در کلیت منابع و مصارف، به صورت علی الحساب دریافتی‌ها و پرداختی‌ها خود را انجام دهد. در ادامه جداول در سال آینده در مجلس بررسی می‌شود. البته پیش از این در سال‌های گذشته نیز بررسی جداول تا اردیبهشت ماه به طول می‌انجامید و این روند در حال انجام است.

    برچسب ها