عصر خودرو

مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه ای خوزستان خبر داد:

خوزستان دومین مصرف کننده بزرگ برق در کشور است‏

عصر بازار- مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان گفت: خوزستان با مصرف ۱۵ درصد برق تولیدی کشور دومین مصرف کننده بزرگ انرژی الکتریکی در کشور محسوب می‌شود.

خوزستان دومین مصرف کننده بزرگ برق در کشور است‏
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایلنا، "محمود دشت بزرگ" در کنفرانس خبری با رسانه‌های گروهی افزود: از لحاظ ظرفیت شبکه انتقال و فوق توزیع در بخش پست‌ها با 28069 مگاولت آمپر در رتبه دوم و در بخش خطوط با 8634 کیلومتر مدار رتبه ششم را در بین 16 شرکت برق منطقه ای کشور به خود اختصاص داده، همچنین ظرفیت پست‌های انتقال و فوق توزیع دوم و از نظر خطوط شبکه فشار قوی رتبه ششم و ظرفیت منصوبه نیروگاهی رتبه اول را داراست.

    وی با اشار به پیشینه صنعت برق خوزستان اظهارداشت: اولین خط 132 کیلوولت بین شهری در ایران از آبادان به اهواز، اولین خط فشار قوی 230 کیلوولت ایران، اولین رینگ 132 و 230 کیلوولت شهری ایران، اولین پست GIS در آبادان و اولین گروه‌های خط گرم فشار قوی در خوزستان بوده اندکه این نشان از قدمت و پیشرو بودن این صنعت زیر بنایی در استان خوزستان دارد.

    دشت بزرگ همچنین گفت: این شرکت مسئولیت انتقال نیروی برق در سطح دو استان خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد را در مساحتی بیش از 80 هزار کیلومتر مربع برعهده دارد که حوزه عملیاتی آن به 9 ناحیه تقسیم گردیده است.

    وی ادامه داد: پیک بار امسال تاکنون در 28 تیرماه با 8220 مگاوات اتفاق افتاده است.

    دشت بزرگ با بیان اینکه شبکه برق به هم پیوسته است، گفت: به دلیل ذات شبکه برق ارتباط الکتریکی با شرکت‌های برق منطقه ای باختر، غرب، اصفهان، فارس و کشور عراق از طریق خطوط 400، 230 و 132 کیلوولت وجود دارد.

    وی در بخشی از این کنفرانس خبری به مقایسه حداکثر بار ماههای مختلف سال‌های گذشته پرداخت و خاطرنشان کرد: پیک بار سال 95، 29 مرتبه از پیک بار سال قبل و پیک بار امسال نیز تاکنون 15 مرتبه از پیک بار سال گذشته عبور کرده است.

    رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان ادامه داد: زمانی که دمای هوا از 48 درجه بالاتر می‌رود به ازای افزایش هردرجه دما 112 مگاوات به مصرف انرژی افزوده می‌شود.

    وی همچنین با اشاره به برنامه‌های پیش بینی شده جهت کاهش پیک بار اظهار داشت: تغییرساعات کار ادارات تا پایان شهریور ماه به ساعت 14:30، تعطیلی ادارات در ساعت 13 در دمای بالای 49 درجه و کاهش بار صنایع در زمان‌های اوج مصرف از جمله برنامه‌هایی بودکه جهت کاهش مصرف برق انجام شده است. ضمناً طرح تعطیلی ادارات در ساعت 13 روزهایی که دمای هوا به 49 درجه رسیده باشد به ابتکار این شرکت از سال 95 با همکاری استانداری خوزستان صورت گرفته و در سال جاری تاکنون به تعداد 21 روز از این ظرفیت استفاده شده است.

    دشت بزرگ در قسمتی دیگر از این کنفرانس خبری درخصوص واحدهای جدید نیروگاهی که از سال 93 تاکنون به بهره برداری رسیده‌اند، گفت: چهار نیروگاه آبادان (واحد بخار)، خرمشهر (واحدهای 5 و 6)، ماهشهر و بهبهان در مجموع به ظرفیت 1620 مگاوات وارد مدار تولید شده‌اند.

    رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان ادامه داد: ارزش سرمایه گذاری پروژه‌های بهره برداری شده در سال 95 شامل پست‌ها و خطوط انتقال و فوق توزیع یک هزار و 588 میلیارد و 300 میلیون ریال بوده که شامل 792 مگاولت آمپر ظرفیت پست و 119 کیلومترمدار طول خط بوده است.

    وی اضافه کرد: همچنین ارزش سرمایه گذاری پست‌ها و خطوط انتقال و فوق توزیع در سال‌های 96 تا 98 در بخش پست‌ها و خطوط 11 هزارمیلیارد و 554 میلیارد و 200 میلیون ریال است که شامل افزایش 2646 مگاولت آمپری ظرفیت پست‌ها و 1175 کیلومتر مدار می‌باشد.

    دشت بزرگ در بخش دیگری به طلبکاری این شرکت از مشترکان اشاره کردو اظهار داشت: این شرکت در مجموع از 25 مشترک بزرگ بیش از یک هزار و 233 میلیارد ریال طلبکار است که در صورت وصول آن‌ها در اجرای طرح‌های توسعه برق استان عملیاتی خواهد شد.

    وی همچنین با بیان اینکه گرد و خاک یکی از مواردی است که به شبکه برق خوزستان خسارت وارد می‌کند، گفت: از ابتدای سال 96 تاکنون نظر به محدودیت‌های اعمال خاموشی متناسب با شرایط پرباری شبکه پنج پست انتقال و 12 پست فوق توزیع، همچنین تعداد 396 دکل انتقال و فوق توزیع اولویت دار در این مدت شستشو داده شده است.

    رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان اضافه کرد: پدیده گرد و خاک باعث شده که هزینه‌های مضاعفی به شرکت تحمیل شود از جمله احداث پست‌های برق به صورت سرپوشیده یا GIS، ضرورت شستشوی مستمر تجهیزات در معرض آلودگی و لزوم بازنگری در استاندارد طراحی ویژه تجهیزات برای کار در شرایط آب و هوایی، ضمناً اعتبارات مورد نیاز جهت مقابله با گرد و خاک در کوتاه مدت بیش از یک هزار و 648 میلیارد و 714 میلیون ریال است.

    وی تصریح کرد: اولویت‌های شرکت برق منطقه ای خوزستان جهت مقابله با گردو غبار در صورت تأمین اعتبارات لازم، انجام پوشش عایقی تجهیزات، خرید زنجیره مقره سیلیکونی، دستگاه مقره شوی همراه با کشنده و شستشوی پست‌ها و خطوط شبکه است.

    دشت بزرگ در ادامه این کنفرانس خبری فرسودگی و عمر بالای تجهیزات را نیز یکی از معضلات شبکه برق خوزستان دانست و گفت: از مجموع 464 دستگاه ترانسفورماتور شبکه تعداد 101 دستگاه معادل 24 درصد دارای عمر بالای 30 سال هستند که لازم است تا افق 1404 سالانه حدود 300 میلیارد ریال اعتبار برای نوسازی ترانس‌ها تخصیص یابد، همچنین از مجموع 8634 کیلومتر مدار خطوط شبکه میزان 3374 کیلومتر مدار معادل 39 درصد دارای عمربالای 30 سال دارند که لازم است تا افق 1404 سالانه حدود 300 میلیارد ریال اعتبار برای نوسازی خطوط تخصیص یابد.

    وی همچنین با اشاره به مصوبه هیئت وزیران در خصوص رفع مشکلات بخش برق استان خوزستان اظهار داشت: طبق این مصوبه قرار شده جهت طرح‌های توسعه و پایداری شبکه برق خوزستان 15000 میلیارد ریال اختصاص یابد که سهم شرکت برق منطقه ای خوزستان از این اعتبار 9000 میلیارد ریال است.

    رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان افزود: برنامه سه ساله عملیاتی توسعه و پایداری این شرکت در 13 سرفصل به شرکت توانیر ارسال گردیده است.

    وی خاطرنشان کرد: علیرغم پیگیری‌های صورت گرفته تاکنون اعتبارات لازم جهت اجرایی شدن مصوبه فوق از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور به وزارت نیرو ابلاغ نشده است.

    گفتنی است در ادامه این جلسه خبرنگاران رسانه‌های گروهی به بیان سؤالات خود پرداختند که مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه ای خوزستان به همه سؤالات آنان پاسخ داد.

    همچنین تورج فتاحی سرپرست دفتر روابط عمومی در ابتدای این کنفرانس خبری در توضیحاتی به بیان اهمیت انرژی الکتریکی و نقش مهم رسانه‌ها در فرهنگ سازی مدیریت مصرف پرداخت.

    برچسب ها