عصر خودرو

توضیحات سازمان بورس درباره دلایل افزایش سود "سایپا"

عصر بازار- سازمان بورس در خصوص دلایل افزایش سود شرکت سایپا در صورتهای مالی سال ۹۵ به در نظر نگرفتن شرکتهای زیانده واگذار شده علی رغم کنترل بر این شرکتها، عدم ارائه صورت مالی سرمایه گذاری سایپا و تغییر رویه استهلاک اشاره کرد.

توضیحات سازمان بورس درباره دلایل افزایش سود "سایپا"
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، شرکت سایپا در صورت مالی سال 95 سود هر سهم را 273 ریال اعلام کرد، درحالیکه آخرین بودجه سود را 106 ریال پیش بینی کرده بود، دلایل عمده  افزایش سود ناشی از افزایش حاشیه سود ناخالص از 17 درصد در پیش بینی سود به 25 درصد در اطلاعات واقعی حسابرسی نشده و همچنین افزایش  درآمد سرمایه گذاریهای غیرعملیاتی از مبلغ 4,987 به 11,103 میلیارد ریال است.

    در رابطه با افزایش حاشیه سود ناخالص گفتنی است که شرکت در مکاتبات قبلی عمده دلیل را اخذ تخفیف از تامین کنندگان قطعات عنوان نموده است، شایان ذکر است که تامین کنندگان قطعات گروه عمدتا شرکت های سازه گستر و مگاموتور می باشند که بررسی صورت های مالی حسابرسی نشده سال95 شرکت های مذکور به ترتیب حاکی از افزایش 86 و92 درصدی زیان دوره جاری آنها نسبت به سال گذشته بوده است.

    با توجه به واگذاری سهام شرکت‌های سایپا دیزل، مهندسی مشاور سازه گستر سایپا، تولیدی موتور گیربکس واکسل سایپا-مگا موتور وخودروسازی بنیان توسعه صنعت پارس (همگی از شرکت‌های زیر مجموعه شرکت سایپا)  به  شرکت‌های تابعه شرکت‌های سرمایه‌گذاری کارکنان سایپا و سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا و کنترل شرکت سایپا بر شرکتهای مذکور از طریق توانایی انتخاب اکثریت اعضای هیئت مدیره این شرکتها ضرورت ارائه اطلاعات مالی تلفیقی شرکت سایپا با دو شرکت مذکور در تاریخ 22/03/96 به شرکت های سایپا و سرمایه گذاری سایپا اعلام گردید.

    شرکت سایپا  اعلام نمود که شرکتهای سرمایه گذاری کارکنان سایپا و سرمایه گذاری رنا مشمول تلفیق در صورتهای مالی شرکت سایپا نبوده و با توجه به انتخاب سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس و بازرس قانونی شرکت سایپا در صورت درخواست آن سازمان شرکت خود را ملزم به تهیه صورتهای مالی تلفیقی با شرکتهای مذکور می داند.

    پس از آن سازمان بورس اقدام به استعلام از کمیته فنی سازمان حسابرسی نمود که پاسخ کمیته مذکور در تاریخ 25/04/96 ارسال گردید که در خصوص لزوم تهیه صورتهای مالی تلفیقی با دو شرکت سرمایه گذاری کارکنان سایپا و شرکت سرمایه گذاری صنعتی رنا می باشد.

    با این وجود زمانیکه صورتهای مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به 30/12/95 شرکت سایپا به صورت مستقیم منتشر گردید، بیانگر عدم تلفیق صورتهای مالی شرکت سرمایه گذاری کارکنان سایپا و سرمایه گذاری صنعتی رنا در صورتهای مالی شرکت سایپا بود.

    گفتنی است،  مطابق یادداشت 2-38 صورتهای مالی فوق با توجه به واگذاری سهام شرکتهای سازه گستر ، مگاموتور ، سایپا دیزل و بنیان توسعه صنعت پارس (تاپکو) به شرکت‌های فرعی گروه سرمایه‌گذاری کارکنان سایپا و شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا مبلغ 53,571 میلیارد ریال از زیان انباشته تلفیقی ابتدای سال شرکت سایپا به علت تعدیلات ناشی از خروج 4 شرکت فوق از تلفیق کاهش یافته است.

    درحالیکه حسابرس و بازرس قانونی شرکت در بند 4 گزارش در خصوص صورتهای مالی سال مالی منتهی به 30/12/95 شرکت سایپا اعلام نموده است که " علیرغم آنکه مالکیت سهام گروه شرکتهای سرمایه گذاری کارکنان سایپا و صنعتی رنا در سال مالی مورد گزارش حدود40 درصد بوده، لیکن طبق شواهد و مستندات موجود،گروه سایپا بر شرکتهای مذکور کنترل داشته است. لذا در این شرایط بر اساس استانداردهای حسابداری، تلفیق صورتهای مالی شرکتهای یاد شده در صورتهای مالی گروه سایپا ضرورت داشته که این امر صورت نپذیرفته است." همچنین حسابرس شرکت طی بند 5 گزارش خود اعلام نموده که "گزارش حسابرسی درخصوص صورتهای مالی شرکت سرمایه گذاری سایپا(سهامی عام) ارائه نگردیده است. با توجه به اهمیت شرکت فرعی مذکور ، هرگونه اثرات مالی احتمالی از این بابت بر صورتهای مالی گروه ، برای این سازمان مشخص نمی باشد. "

    نتیجه می گیریم، یکی از دلایل افزایش سودآوری عملیاتی شرکت سایپا ناشی از واگذاری سهام شرکت‌های  زیانده سایپا دیزل، مهندسی مشاور سازه گستر سایپا، تولیدی موتور گیربکس واکسل سایپا-مگا موتور و وخودروسازی بنیان توسعه صنعت پارس (همگی از شرکت‌های زیر مجموعه شرکت سایپا)  به شرکت‌های تابعه شرکت‌های سرمایه‌گذاری کارکنان سایپا و سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا و عدم تلفیق این شرکتهای زیانده در صورت مالی گروه سایپا بوده است.

    همچنین تغییر رویه های استهلاک و عدم تعدیل ارزش سرمایه گذاری در شرکت نیوان ابتکار نیز منجر به افزایش مانده سود انباشته شرکت سایپا در تاریخ 30/12/95 به مبلغ 4,787 میلیارد ریال بر خلاف استانداردهای حسابداری گردیده است.

    بدیهی است با توجه به عدم تهیه صورتهای مالی تلفیقی حسابرسی شده شرکت گروه سرمایه گذاری سایپا امکان تعیین اثرات مالی این موضوع بر صورتهای مالی شرکت سایپا در چارچوب استانداردهای حسابداری میسر نمی باشد.
     

    برچسب ها