عصر خودرو

اعلام جزییات تغییرات مصوبه بازارگردان

معاف‌ها از بازارگردان اعلام شدند

عصر بازار- در نشست خبری روز گذشته جزییات تغییرات مصوبه سازمان بورس درباره استفاده از بازارگردان اعلام شد.

معاف‌ها از بازارگردان اعلام شدند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، رضا عیوضلو در نشست خبری سازمان بورس درباره مصوبه هیات‌مدیره سازمان بورس در خصوص بازارگردانی اظهار داشت: موضوع مصوبه اخیر به سال 99 برمی‌گردد، در آن زمان هیات مدیره سازمان مصوب کرد که بازارگردانی اجباری شود و هر ناشر ثبت شده مکلف شد تا از بازار گردان استفاده کند .

    وی ادامه داد: به دنبال آن مصوبه، تمام ناشران با بازار گردان‌ها قرارداد منعقد کردند. اما امروز به دلایلی این مصوبه را نیازمند بازنگری دیدیم چرا که  با چند چالش مواجه بودیم، یکی از دلایل این بود که منابع ناشران که می‌توانست صرف پروژه‌های تولیدی شود صرف بازار گردانی شد.

    معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران افزود:  چالش دیگر موضوع حاکمیت شرکتی است که تملک شرکت اصلی توسط شرکت فرعی را ممنوع کرده و در نهایت این موارد باعث شد در این مصوبه بازنگری شود.

    عیوضلو با بیان اینکه موضوع بازنگری این مصوبه آذر ماه سال ١4۰١ مطرح و اقدامات مطالعاتی آن آغاز شد و در نهایت مقرر شد الزامی که برای بازارگردانی بازار پایه فرابورس بود اختیاری شود و این موضوع به فرابورس واگذار شد که این هم یک قاعده داشت.

    وی گفت: به این جمع بندی رسیدیم این الزام مصوبه بازارگردانی سال 99 از الزام خارج و در اختیار بورس و فرابورس قرار گیرد تا اگر قاعده‌ای می‌خواهند بگذارند.

    عیوضلو با بیان اینکه طبق بازنگری قرار بر این است که فرابورس درباره ناشران تصمیم گیری کند تاکید کرد: استفاده از بازارگردانی برای بازار دوم بورس تهران و بازار اول و دوم فرابورس از حالت الزام خارج شد اما همچنان برای بازار اول بورس الزامی است.

    همچنین در ادامه این نشست محمدعلی شیرازی مدیرعامل فرابورس گفت: شرکت‌هایی که نقدشوندگی کمتری دارند، مشمول بازارگردانی خواهند شد که البته تعداد زیادی نخواهند بود. بسیاری از نمادها شناوری بالای 30 درصد دارند و هر روز چند برابر حجم مبنا معامله می‌شوند.

    وی تاکید کرد : هنوز فرمول و مدل مشخصی در این باره نداریم اما تا دو ماه اعلام می کنیم کدام شرکت‌ها مشمول بازارگردان می‌شوند.

    برچسب ها