عصر خودرو

انحلال شرکت توانیر صحت ندارد

عصر بازار- مدیرعامل شرکت مدیرت تولید، انتقال و توزیع برق ایران (توانیر) گفت: توانیر با بیش از چهار دهه فعالیت، مبدا تحولات صنعت برق بوده و انحلال آن صحت ندارد.

انحلال شرکت توانیر صحت ندارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، «آرش کردی» در جمع خبرنگاران با رد هرگونه اخبار مبنی بر انحلال شرکت توانیر، به دستاوردهای صنعت برق در سال های گذشته اشاره کرد که حاصل فعالیت متخصصان و کارشناسان بسیاری در این شرکت است.
    این مقام مسوول، وضعیت امروز صنعت برق را تا حدودی مناسب توصیف کرد که به دلیل سیاستگذاری های کلان وزارت نیرو به دست آمده است.

    وی خاطرنشان کرد: اکنون تجدید ساختارهایی در این شرکت در دست اقدام است که البته منجر به فروپاشی یا انحلال تواینر نخواهد شد.

    کردی یادآوری کرد: هنوز چارچوب این تغییرات مشخص نیست و در مرحله رایزنی، نظرسنجی و اظهارنظرهای کارشناسانه است.

    وی تصریح کرد: هرگونه تغییر در این شرکت جز با سنجیدن همه جوانب کار با هدف افزایش پویایی و تحرک صنعت برق انجام نمی شود.

    ** افزایش 1 تا 1.5 درصدی بازدهی کل شبکه برق

    مدیرعامل توانیر همچنین در پاسخ  به سوالی درخصوص قراردادهای ارتقاء بازدهی نیروگاه ها، ادامه داد: این قراردادها در قالب شیوه بیع متقابل از سال های گذشته در دستور کار بوده و هنوز در دست پیگیری است.

    بر اساس این گزارش، قرارداد بیع متقابل در ساده‌ترین حالت خود یک قرارداد دوجانبه ‌است؛ حقوق و تعهدات مربوط به فروش تجهیزات و فناوری در قرارداد اولیه و تعهدات مربوط به فروش محصول به دست آمده ناشی از بکارگیری تجهیزات ذکر شده، در قرارداد بیع متقابل درج می‌شود و طرفین معامله به ترتیب نقش فروشنده و خریدار را بر عهده دارند.

    وی با اشاره به وجود 17 هزار مگاوات نیروگاه گازی در کشور، بیان داشت: بخش بخار هفت هزار مگاوات از این نیروگاه ها با این نوع قراردادها راه اندازی شده و به سیکل ترکیبی تبدیل می شوند.

    نیروگاه سیکل ترکیبی در واقع شامل توربین های بخار و گازی است؛ ژنراتور توربین گازی، برق تولید می کند و همزمان، انرژی حرارتی تلف شده از توربین گاز (توسط محصولات احتراقی) برای تولید بخار مورد نیاز توربین بخار استفاده و به این ترتیب برق اضافی تولید می شود. با ترکیب کردن این دو، سیکل بهره وری نیروگاه افزایش می یابد.

    کردی اظهار داشت: با انجام این کار، بازدهی نیروگاه های گازی پیشگفته از حدود 33به 46 درصد افزایش می یابد ضمن اینکه افزایش یک تا 1.5 درصدی بازدهی کل شبکه برق کشور را به همراه خواهد داشت.

    برچسب ها