عصر خودرو

مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان خبر داد:

راه‌اندازی صندوق‌های طلا با معاملات گواهی سپرده طلا

عصر بازار- با راه اندازی معاملات گواهی سپرده طلا، صندوق های طلا نیز به زودی راه اندازی می شود.

راه‌اندازی صندوق‌های طلا با معاملات گواهی سپرده طلا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان، با اعلام مطلب فوق گفت: در مورد ساز وکار این صندوق‌ها با ارایه یک پیشنهاد اولیه با سازمان بورس در حال گفت و گو و مذاکره هستیم.

    علی تیموری افزود: برمبنای بخشی از این پیشنهاد به سازمان بورس و اوراق بهادار، تعهد فیزیک طلا مطرح شده است؛ همانطور که در بحث خرید و فروش فیزیکی طلا نسبت به برخی از پروژه‌های دیگر محدودیت هایی وجود دارد و مباحث امنیتی نیز مطرح است، در مورد صندوق‌های طلا نیز چنین موضوعی صدق می‌کند و ممکن است شرکت های مدیریت دارایی و یا شرکت‌های تامین سرمایه آمادگی لازم برای مسایل ایمنی و امنیتی این اموال را نداشته باشند.

    وی در مورد عدم آمادگی برخی از شرکت‌ها در حراست فیزیکی طلا، اظهار کرد: به سبب این عدم آمادگی، راه‌انداری صندوق‌های طلا موکول شد به اینکه این صندوق ها بتوانند همانند قرارداهای آتی سکه یا گواهی سپرده طلا در قالب محصولات مالی طلا سرمایه گذاری کنند.

    مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان در تشریح عملکرد صندوق طلا با اشاره به اینکه درخواست مجوز این صندوق یک سال و نیم گذشته ارائه شده، گفت: به دلیل مشکلات تکنیکی و نگرانی های خاص در بخش طلا این مجوز صادر نشد تا امروز که معاملات گواهی سپرده در بورس کالا انجام می‌شود که زمینه راه‌اندازی صندوق طلا خواهد بود.

    وی در مورد تفاوت های صندوق‌های طلا با صندوق‌های با درآمد ثابت، گفت: صندوق های با درآمد ثابت، سود ثابتی پرداخت می کنند، اما سرمایه گذارانی که در صندوق طلا سرمایه گذاری می کنند از دو جهت سود می برند. یکی تغییرات خود قیمت طلا در بازار است که ناشی از این تغییرات سرمایه‌گذاران متضرر یا منتفع می شوند. مورد دوم در ماهیت اهرمی این صندوق‌ هاست.

    تیموری در مورد ماهیت اهرمی صندوق‌های سرمایه گذاری طلا، تصریح کرد: صندوق‌های سرمایه گذاری طلا فی‌النفسه دارای اهرمی است که می‌تواند در زمانی که قیمت طلا کاهش می‌یابد با هِج کردن (hedge) موقعیت صندوق از زیان پیشگیری کند و در برهه‌هایی که قیمت طلا روند افزایشی دارد، با اهرمی که ایجاد می کند سود بیشتری به سرمایه‌گذاران اختصاص دهد.

    وی به سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه گذاری در صندوق‌های طلا دارند، پیشنهاد داد: بهتر است بخشی از پرتفوی صندوق سرمایه‌گذاری این سرمایه‌گذاران در قراردادهای آتی سکه سرمایه گذاری شود تا بتواند با موقعیت‌های مختلفی که این سرمایه گذاری در بازار به خود می گیرد برای سرمایه گذاران سود مازادی ایجاد کند.

    مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان در خصوص زمان راه‌اندازی صندوق های طلا گفت: صندوق های طلا در مسیر خوبی قرار گرفته است و انتظار می‌رود به زودی شاهد تاسیس نخستین صندوق طلا در کشور، در تأمین سرمایه لوتوس پارسیان باشیم.

    این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: در بخش مدیریت ثروت خدمات دهی خوبی انجام نمی شود و برای این موضوع باید ابزارهای جدیدی تعریف شود که صندوق های طلا و ارز در این مجموعه قرار می گیرد. صندوق ارز نیز از دیگر ابزارهای در دست بررسی این شرکت است.

    برچسب ها