عصر خودرو

تحلیل گر بازار‌های مالی مطرح کرد:

توانایی بالای صندوق‌های سرمایه‌گذری برای تأمین مالی بنگاه‌ها

عصر بازار- صندوق‌های سرمایه گذاری ۶۰۰ هزار میلیارد تومان منابع را تحت مدیریت دارند که می‌توانند در تامین مالی استفاده کنند.

توانایی بالای صندوق‌های سرمایه‌گذری برای تأمین مالی بنگاه‌ها
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا، سید فرهنگ حسینی؛ تحلیل گر بازار‌های مالی، با اشاره به این که نظام اقتصادی ایران بانک‌محور است، گفت: عمده تامین مالی در کشور از شبکه بانکی صورت می‌گیرد که حدود 80 تا 90 درصد است. در شرق آسیا و در بعضی از کشور‌های اروپایی، مانند ایران نظام مالی بانک محور دارند، اما در آمریکا نظام تامین مالی از بازار سهام، بازار بدهی و انتشار اوراق صورت می‌گیرد.

    این تحلیل گر بازار‌های مالی بیان داشت: در ایران حدود 12 سال پیش نظام بازار بدهی شکل گرفت و رشد کرد و امروز سهم بازار بدهی از تامین مالی به حدود 10 تا 15 درصد رسیده است.

    این کارشناس بازار سرمایه ابراز داشت: در سال‌های اخیر ابزار‌های متنوعی برای تامین مالی از طریق بازار سهام از سمت سازمان بورس ایجاد شده است و در حال حاضر صکوک اجاره سهام و مرابحه سهام رشد خوبی کرده اند. در ایران تامین مالی دولت‌ها در گذشته از بانک مرکزی و بانک‌ها صورت می‌گرفت، اما امروز به سمت انتشار اوراق رفته ایم.

    این فعال بازار سرمایه ابراز داشت: در حال حاضر دو موضوع در نظام بانکی مغفول مانده است، اول تامین مالی برای سرمایه در گردش بنگاه‌ها و دوم ایجاد سرمایه لازم برای واحد‌های تولیدی جدید است. مورد اول از طریق نظام بانکی صورت می‌گیرد؛ بنابراین باید از سمت بازار سرمایه ابزار‌هایی برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها ایجاد شود. البته در بخش تامین مالی «سرمایه ثابت» سهم نظام بانکی وزن کمتری دارد و تسهیلات کمتری به این بخش پرداخت می‌کنند.

    حسینی عنوان کرد: تامین مالی بدهی در بازار سرمایه بسیار سخت است و در این زمینه ابزار‌های جدیدی راه اندازی شده است که یکی از این ابزار‌ها تاسیس «شرکت‌های سهامی عام پروژه» است.

    این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: اما نظام بازار بدهی ایران توانایی قابل توجهی برای رشد دارد و در حال حاضر صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت که عمده خریداران اوراق را تشکیل می‌دهند، حدود 600 هزار میلیارد تومان منابع را تحت مدیریت دارند و این عدد می‌تواند افزایش یابد، در نتیجه سهم تامین مالی از بازار بدهی تقویت می‌شود.

    برچسب ها