عصر خودرو

دومین هفته متوالی خروج پول از صندوق‌های با درآمد ثابت

کارت خروج از صندوق‌ها

عصر بازار- در جریان معاملات هفته گذشته، هزار و ۹۰میلیارد تومان نقدینگی از صندوق‌های بادرآمد ثابت خارج شد. با توجه به رشد میانگین قیمت دلار در هفته پیش و همچنین خروج پول از بازار سهام، ‌می‏توان گفت که بخشی از این پول‏ها روانه بازارهای موازی شده است.

کارت خروج از صندوق‌ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، هفته معاملاتی گذشته در حالی به اتمام رسید‌که افزایش قیمت دلار در بازار آزاد به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پارامترهای اثرگذار بر بازار سهام و همچنین خروج سنگین و ادامه‌دار پول از صندوق‌های بادرآمد ثابت برای دومین هفته متوالی از مهم‌ترین ماجراهای حادث‌شده در هفته گذشته بود.  معاملات هفته گذشته بورس تهران با نوسانات اندک نماگرهای سهامی پیگیری شد. در هفته‌ای که گذشت، شاخص‌کل بورس و هم‌وزن با رشد همراه شدند و شاخص هم‌وزن نیز اندکی از ارتفاع خود را از دست داد. شاخص‌کل بورس تهران با رشد 0.69‌درصدی همراه شد. نماگر هم‌وزن نیز افت 0.11‌درصدی را تجربه کرد. شاخص‌کل فرابورس هم صعود 0.07‌‌درصدی را به‌ثبت رساند. به‌نظر می‌رسد  بعد از فروکش‌کردن خوش‌بینی‌هایی که از اخبار مختلف در بازار ایجادشده بود، بازار این روزها محرک قوی برای  رشد  و همچنین بهانه و دستاویزی برای افت در کلیت خود ندارد.

    بررسی آمار و ارقام ورود و خروج پول حقیقی در 6 هفته معاملاتی اخیر بیانگر این نکته است که در همه هفته‌های موردنظر، بازار با خروج پول حقیقی مواجه شده‌است. مقایسه آمار خروج پول از تالار شیشه‌ای در هفته گذشته با هفته‌های پیش از آن، گویای این نکته است که شتاب خروج پول از گردونه معاملات در هفته گذشته بیشتر شده‌است. دلیل این موضوع نیز به نوسانات قابل‌توجه در قیمت دلار و صعود قیمت‌ها در بازار طلا و سکه برمی‌گردد که بخشی از سرمایه‌های حقیقی در سایه رکود عمیق حاکم بر جریان معاملات سهام، به سمت‌وسوی بازارهای موازی روانه شدند. با توجه به آمار خروج پول از بازار سهام در هفته‌های اخیر می‌توان این‌چنین استنباط کرد که سرمایه‌گذاران حقیقی در بورس، همچنان نظاره‌گر اتفاقات حادث‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده در بازار هستند و هر زمان که پتانسیل رشد قیمت‌ها را در صحنه معاملات احساس ‌کنند، به سمت و سوی خرید سهام متمایل خواهند شد.

    ارزش معاملات خرد

    ارزش معاملات خرد بازار سهام که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود، در هفته‌ای که سپری شد، رقم 4‌‌‌‌‌‌هزار و 865‌‌‌‌‌‌میلیارد ‌تومان را ثبت کرد که این موضوع سبب شد تا میانگین ارزش معاملات برای چهارمین هفته متوالی در کانال 4‌هزار‌ میلیارد‌تومان قرار داشته‌باشد. با نگاهی به ارزش معاملات خرد بالای ثبت‌شده در معاملات صندوق‌های طلا و سکه‌ بورسی می‌توان دریافت که پول سیال در کلیت بازارهای داخلی در حال گردش است و فرصت رشد را در هرجا که محتمل بداند به آن‌سو متمایل می‌شود. نگاهی به سابقه ارزش معاملات در هفته‌های گذشته نشان می‌دهد که این پارامتر در دو کانال 4‌‌‌‌‌‌هزار و 5‌‌‌هزار ‌میلیارد‌تومان در حال نوسان بوده‌است.

    میانگین هفتگی قیمت دلار

    بررسی میانگین هفتگی قیمت دلار در 6 هفته اخیر نیز نشانگر این مساله است که نرخ ارز برای دومین هفته متوالی کانال عوض کرد و وارد کانال 52‌هزار‌تومان شد. در مهرماه میانگین هفتگی قیمت دلار به‌طور موقت وارد کانال 51‌‌‌‌هزار‌‌‌‌تومان شد، اما دیری نپایید که دلار به کانال پایین‌تر بازگشت. دلیل جهش موقتی قیمت دلار به کانال 51‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هزار‌‌‌تومان، جنگ درگرفته در خاورمیانه بود. نکته قابل‌توجه این است که بازار سهام همواره همبستگی مستقیمی با قیمت اسکناس آمریکایی در بازار آزاد داشته و همواره تغییرات در این متغیر در محاسبات ذهنی سهامداران برای خرید و فروش سهام شرکت‌های مختلف از وزن قابل‌توجهی برخوردار بوده‌است. در هفته گذشته، میانگین قیمت دلار پس از مدت‌ها وارد کانال 52‌‌هزار‌تومان شد. با توجه به اینکه دلار مجددا تمایلات صعودی از خود ابراز کرده، باید دید که در هفته آتی واکنش سرمایه‌گذاران بورس تهران به این مقوله چگونه خواهد بود؟

    ورود و خروج پول به صندوق‌های با درآمد ثابت

    رصد تحرکات خرید و فروش در صندوق‌های با درآمد ثابت نیز این نکته را برای سهامداران بازنمایی می‌کند که در هفته منتهی به 15 آذر که بازار با افزایش ارتفاع نماگرها همراه بود، این صندوق‌ها با خروج سنگین پول حقیقی همراه شده‌اند، در هفته منتهی به 29 آذر نیز که بازار با رشد همراه شد، این صندوق‌ها با خروج پول همراه شدند.

    در هفته معاملاتی منتهی به 20 آذر این صندوق‌ها با خروج معنادار 811‌‌میلیارد‌ تومانی پول همراه شدند که می‌توان‌ بخشی از این موضوع را به افزایش قیمت دلار نسبت داد که به دلیل این افزایش، بخشی از این پول‌ها روانه معاملات طلا و سکه شده‌است.

    در هفته گذشته نیز این روند ادامه‌دار بود و 1090‌میلیارد‌تومان دیگر از این صندوق‌ها خارج شد که می‌توان گفت پناهگاه اصلی این پول‌ها، بازار طلا بوده‌است. می‌توان گفت که این صندوق‌ها به‌عنوان یک پناهگاه امن در حوالی معاملات تالار شیشه‌ای در دسترس سهامداران قرارگرفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند و هر زمان که بازار سهام اوضاع و احوال مناسبی نداشته‌باشد، پول‌های خارج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده از متن بازار سهام، روانه این صندوق‌ها می‌شود و از سوی دیگر در زمانی‌که بازار سهام و روند قیمت‌ها در آن از تمایلات صعودی برخوردار است، این صندوق‌ها با خروج پول همراه می‌شوند.

     

    برچسب ها