عصر خودرو

در آستانه عیدسعید فطر؛

۸۲ میلیارد ریال پروژه برق در شهرستان های کشور بهره برداری شد

عصر بازار- در آستانه عید سعید فطر از پروژه های برق وزارت نیرو در شهرستان های ورامین، پاکدشت و قرچک، نیشابور، جزیره شیف استان بوشهر و شهرستان اهواز با هزینه ۸۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال بهره برداری شد.

۸۲ میلیارد ریال پروژه برق در شهرستان های کشور بهره برداری شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، پروژه خط 63 کیلوولت دو مداره ورامین – پاکدشت، قرچک (موسوم به تیجن) با هزینه‌ای بالغ بر 45 میلیارد ریال برق‌دار شد.

    این خط دو مداره با بیش از 10 کیلومتر طول، دارای 92 دکل تلسکوپی و 2 دکل مشبک است که از پست 400 کیلوولت ورامین آغاز می‌شود و با عبور از املاک بالا دست پست یاد شده، به پاکدشت و قرچک می‌رسد.
    این پروژه با هدف تعدیل بار پست 400 کیلوولت ری شمالی و بهره‌برداری کامل از ظرفیت‌های منصوبه در پست‌های 400.63 کیلوولت ورامین و 63 کیلوولت پاکدشت و قرچک و همچنین رفع محدودیت بارگیری از پست شهرک صنعتی عباس‌آباد و بالا بردن ضریب اطمینان شبکه در منطقه ورامین اجرا شده است.
    عملیات فونداسیون، برج بندی، سیم‌کشی، ساخت قطعات برج‌ها و نیز خرید سیم، یراق‌آلات و فیبرنوری، عمده‌ترین مراحل احداث خط 63 کیلوولت تیجن بود.

    ** افزایش ظرفیت پست 132 کیلوولت ساحل برج نیشابور
    حسن زارع زاده مجری پست‌های انتقال نیروی شرکت برق منطقه‌ای خراسان از توسعه پست 132 کیلوولت ساحل برج در نیشابور خبر داد و گفت: صد درصد عملیات اجرایی توسعه پست انجام شده و آماده وارد شدن به مدار است.
    وی هزینه توسعه این پست را 25 میلیارد ریال (2.5 میلیارد تومان) اعلام کرد و گفت: در توسعه پست 132 کیلوولت ساحل برج یک ترانس با قدرت 30 مگاولت آمپر استفاده شده است که می‌تواند نقش موثری در برق‌رسانی منطقه به ویژه شهرک صنعتی خیام نیشابور ایفا کند.
    زارع‌زاده پایداری و افزایش ضریب اطمینان شبکه و برق‌رسانی به مشترکان صنعتی و کشاورزی را از اهداف دیگر احداث و توسعه پست ساحل برج عنوان کرد.

    **نصب دکل‌های برق‌رسانی در جزیره 'شیف' استان بوشهر
    جزیره شیف استان بوشهر از ابتدای برق‌رسانی با شبکه 20 کیلوولت پایه چوبی 12 متری از مسیر دریایی خور و از داخل آب برق‌دار شده بود. دکل‌های برق‌رسانی برای جلوگیری از افت ولتاژ و تقویت شبکه برق‌رسانی در جزیره شیف با اعتباری افزون بر 2 میلیارد ریال نصب شد.
    امرالله پاراد مدیرعامل شرکت توزیع برق استان بوشهر درباره اجرای این پروژه گفت: برق جزیره شیف ناپایدار بوده و با نصب دو دکل 60 متری برق این منطقه مطمئن و پایدار شد.
    وی افزود: با توجه به طول عمر پایه‌ها و حوادثی که در اثر برخوردار شناورها با پایه‌ها رخ داده و فرسودگی ذاتی هادی‌ها و پایه باعث شد شبکه موجود در آن منطقه به شبکه‌ای ناپایدار و ناایمن تبدیل شود و این موضوع باعث قطع مکرر برق در کلیه فصول سال و ایام شبانه روز و نارضایتی شهروندان شود.
    پاراد افزود: برای رفع این مشکل در جزیره دو دکل نصب شد که هدف از اجرای این پروژه افزایش پایداری مکانیکی و الکتریکی شبکه برق تغذیه کننده، ایمن‌سازی شبکه عبوری از خور در ابتدای جزیره شیف و برنامه‌ریزی برای توسعه و رشد بار آتی است.
    وی هزینه اجرای این پروژه را 2 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این طرح با اجرای دو دستگاه تاور به ارتفاع 60 متر فونداسیون بتنی مسطح به ابعاد 20*20 و سیم کشی بین تاورها با سیم سطح مقطع 226 میلی‌متر مربع مخصوص خطوط انتقال به‌صورت دو مداره به‌طول 600 متر به بهره‌برداری رسید.
    پاراد همچنین مدت زمان اجرا از زمان مطالعات تا بهره‌برداری را 16 ماه اعلام داشت و گفت: عایق‌ها و تجهیزات مورد استفاده در این پروژه 66 کیلوولت و مخصوص استان بوشهر است.

    **پست برق 132 کیلوولت زیتون در اهواز وارد مدار شد
    محمود دشت بزرگ مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان از برق دار شدن پست برق 132 کیلوولت زیتون اهواز و اتصال آن به شبکه با تلاش جهادی تلاشگران صنعت برق خوزستان خبر داد.
    وی هزینه خرید و نصب تجهیزات جدید این پروژه را چهار میلیارد و 900 میلیون ریال اعلام کرد که از محل اعتبارات شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تامین شده است.
    دشت‌بزرگ در بازدید از این پست در منطقه شرق اهواز با تقدیر ازکارکنان پرتلاش و خستگی ناپذیر این شرکت گفت: سال گذشته سوئیچگیر بخش 11 کیلوولت این پست به دلیل پرباری شبکه دچار حادثه آتش سوزی شدید شد که پس از کنترل آتش‌سوزی و ایمن سازی محیط، اقدام‌های لازم شامل عملیات عادی سازی شبکه و انتقال بار، برنامه تعمیرات و تامین تجهیزات و تعمیر و تعویض و بهینه‌سازی آغاز شد.
    وی افزود: برای عادی‌سازی شبکه با توجه به حساسیت موضوع و نیاز شدید به سوئیچگیر 11 کیلوولت برای تامین بار منطقه نسبت به خاموشی ترانس 132.33 کیلوولت شماره سه این پست برق اقدام و پس از انجام عملیات جابجایی کابل‌ها و خروجی ترانس، فیدرها به سوئیچگیر بخش 33 کیلوولت انتقال داده شد و تامین بار 11 کیلوولت مشترکان از این طریق صورت پذیرفت.
    دشت‌بزرگ تصریح کرد: این تلاش‌ها چندین ماه ادامه داشت تا اینکه پس از پایان عملیات در بخش 11 کیلوولت، نسبت به آماده سازی سوئیچگیر 33 کیلوولت، تمیزکاری و سرویس آن و همچنین تعویض یک دستگاه تابلو 33 کیلوولت آسیب دیده و نصب کابل‌ها، ترانس T3 در روز دهم تیرماه سالِ جاری برقدار و سوئیچگیر 33 کیلوولت نیز در تاریخ یازدهم تیرماه بارگیری شد.
    وی اضافه کرد: در عملیات تعمیر و بهینه‌سازی پست برق زیتون اهواز با نصب و بهره برداری از سوئیچگیرهای 33 کیلوولت ضمن ارتقا سامانه ایمنی سوئیچگیر و استفاده از تابلوهای ضد انفجار، از بریکرهای خلأ به جای بریکرهای گازی استفاده شده است.
    ایستگاه برق زیتون اهواز از سال 1380 با هدف پایداری شبکه، افزایش ظرفیت و تأمین انرژی مورد نیاز واحدهای مسکونی و صنعتی در مناطق شرق اهواز و افزایش پایداری و کاهش محدودیت و احتمال خاموشی شبکه توزیع ساخته شده که با راه‌اندازی تابلوهای جدید نصب شده، ترانسفورماتور 132 کیلوولت شماره سه با ظرفیت 30 مگاولت آمپر که از زمان ایجاد حادثه خاموش شده بود، وارد مدار شد و کمک فراوانی به تأمین انرژی برق مورد نیاز منطقه زیتون اهواز و رفع پرباری ترانس‌های پست‌های برق آتش نشانی، اسکو و زیتون کرده است.

    برچسب ها