عصر خودرو

رضا صبری، کارشناس صنعت خودرو :

خودروسازان خارجی باید شریک تجاری ما در ایران باشند

عصر بازار: یک کارشناس صنعت خودرو، لغو تحریم ها را در کوتاه مدت چندان بر صنعت خودرو تاثیر گذار ندانست و گفت: صنعت خودرو از تفاهم ژنو به این طرف اساسا تحریم نبوده است و اگر قرار بود خودروسازان داخلی فعالیت خاصی انجام دهند، در این یکسال و چند ماه علایم آن آشکار می شد .

خودروسازان خارجی باید شریک تجاری ما در ایران باشند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، رضا صبری گفت: متاسفانه شرکت های خودروساز ما، هم به لحاظ بنیه فنی و هم مالی در سال های گذشته تحلیل رفته اند و همه دلیل آن هم تحریم نیست .

    وی اظهار داشت: اثر تحریم ، روی خودروسازان داخلی خیلی بزرگ نبوده است . در واقع اینها قبل از شروع تحریم ها زیان ده شدند . چرا که وقتی زیان انباشته ایران خودرو در صورت های مالی به بیش از هزار میلیارد تومان رسید و سرمایه آن حدود 500 میلیارد تومان بود، اصلا ما تحریم نبودیم.

    این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه مردم دیگر علاقه ای برای خرید محصولات قدیمی ندارند ، گفت: مردم از خودروهایی همچون پراید خسته شده اند و دنبال برندهای جدید می گردند. الان دیگر حتی افراد علاقه مندند که بروند و محصولات چینی بخرند. در حالی که همین پژو 405 متولد 1990 به مراتب از این خودروهای چینی که به بازار ایران آمده، بهتر است .

    وی ادامه داد: اکثر مردم محصولات قبلی را دارند و بازار حداقل با این محصولات اشباع شده است .  بنابراین  به نظر می رسد این صحبت خودروسازان که مردم منتظرند تا قیمت دلار تعیین شود یا بساط تحریم ها به طور کامل برچیده شود تا خرید کنند، درست نیست .

    صبری پیش بینی کرد قیمت سهام خودروسازان افزایش چندانی نداشته باشد.

    وی سپس با اشاره به سفر اخیر هیات های تجاری خارجی از جمله خودروسازان آلمانی و فرانسوی به کشور گفت: اصل این سفرها و همکاری های مشترک مثبت است اما هرگونه همکاری به ویژه در محصولات جدید،  زمان بر خواهد بود .

    وی افزود: واقعیت این است که شرکت های خودروسازی در کیفیت،تولید و لجستیک یک سیستم مشخص دارند و اینکه مثلا ما فکر کنیم شرکت بنز می آید و یکباره در ایران خودرو کار می کند، چندان منطقی نیست . چرا که سیستمی در آنجا پیاده شده که سال هاست در آنجا فعال است .

    صبری با اشاره به اینکه سیستم های فعلی در ایران خودرو یا سایپا کاملا فرانسوی است، تصریح کرد: اگر من به جای شرکت خودروساز باشم و بخواهم در کوتاه مدت به نتیجه برسم، قطعا دوباره محصولات پژو را تولید می کنم . مثلا می روم 307 و 607 را می آورم؛ چرا که پیاده شدن سیستم آلمان و بنز در اینجا دستکم سه سال زمان خواهد بود.

    این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: البته بنز به آسانی در خاور می تواند کار کند، اما مثلا در ایران خودرو زمان می برد، یا حضور جی ام در حوزه خودروسازی کشور زمان بر است چون آلمان اصولا سیستم خودروسازی فرانسه را قبول ندارد و ما همان سیستم فرانسه را هم داریم در ایران خودرو پیاده می کنیم .

    وی در ارتباط با تحریم صنعت خودروسازی کشور گفت: لازم است همکاری های جدید تحت شرایط خاصی باشد که این خودروسازان خارجی هروقت اراده کنند، نتوانند پا پس بکشند و از ایران بروند. یعنی در حقیقت همان کاری را انجام دهیم که چینی ها دارند با اینها می کنند ؛ تا داستان ال 90 و پژو در ایران خودرو دوباره تکرار نشود .

    صبری سپس در پاسخ به سوالی درخصوص شروط ایران برای ورود خارجی ها به صنعت خودرو کشور گفت: مساله تحریم ها مسوولان و صنایع ما را هوشمند کرد. جهت گیری های آنها در همین دو سه هفته هم نشان می دهد که اینها متوجه شده اند و به نظر می رسد آنها باید جوینت ونچر باشند . یعنی در حقیقت شریک تجاری ما در ایران باشند.

    این کارشناس صنعت خودرو همچنین در پاسخ به اینکه اولین زمینه های همکاری خودروسازانی همچون بنز با ایران خودرو و سایپا چه خواهد بود، گفت: من فکر می کنم بنز فقط بتواند در خاور کار کند، چون سیستم آن مبتنی بر بنز است .  یا شرکت هایی که دیگر اصلا بنیه ای ندارند مثل خکاوه ( سایپا دیزل)  که سیستم جدیدی را از پایه مجددا شروع کنند.

    وی افزود: به این ترتیب، به نظر می رسد بنز در قسمت خودروهای سواری داخلی نتواند کاری کند و بعید است به این حوزه ورود کند . چون آلمان ها روحیات خاصی دارند و داستان آنها با فرانسوی ها فرق می کند . یعنی سیستم آنها مبتنی بر سودآوری محض نیست و  کیفیت، برای آنها بسیار مهم است.

    صبری با بیان این مثال که الان دیگر بوش در آلمان تولید نمی شود. گفت: تمام قطعات بوش را سال هاست که برزیل تولید می کند و  این اتفاق برای صنعت خودرو ما هم می تواند رخ دهد و خوشایند باشد. یعنی خودروسازان ما به سمت قطعه سازی برای مصرف داخل و دیگر کشورها بروند.

    وی خاطر نشان کرد: به هر حال ما به هر دلیل خودروساز نشدیم.  اما می توانیم به مونتاژکار خوبی در دنیا تبدیل شویم.  یا مثلا محصولات آنها را بگیریم و با استفاده از امکاناتی همچون کارگر ارزان و حمایت ها و یارانه های دولتی برای خودروسازانی همچون بنز یا بی ام ارزان تر تولید کنیم و این آینده محتوم صنعت خودرو ایران است . در غیر این صورت ما در این صنعت از بین خواهیم رفت.

    این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: الان بی ام و حدود 6 درصد حاشیه سود دارد . یعنی اینها با 6 درصد دارند در دنیا می فروشند. آن هم با برندهای جدید و با بهترین کیفیت ولی ما حتی با 40- 30 درصد حاشیه سود نتوانستیم شرکت های خودروسازی خود را در سال های گذشته جمع کنیم.

    صبری در پایان به  مدیران صنعت خودرو در کشور  توصیه کرد که از تولیدات قدیمی دست بکشند و بنیه تخصصی و کارشناسی این صنعت را که به گفته او  در سال های گذشته به علت برخی سوء مدیریت از بین رفته است، تقویت کنند .

    برچسب ها