عصر خودرو

روند مثبت عرضه محصولات سایپا به روایت آمار

عصر بازار- گروه خودروسازی سایپا از سال ۱۴۰۰ پیرو برنامه ریزی های انجام شده و تحولات متعدد در ساختارهای مختلف، سبد محصولات، تولید اقتصادی و ده ها برنامه دیگر موفق به ثبت عملکرد مثبت طی دو سال گذشته شده که نتیجه آن تنظیم تولید و تقاضا در بازار، افزایش کیفیت محصولات به استناد آمار رسیده از شبکه خدمات پس از فروش و تنوع سبد محصولات بیش از دوره های مشابه در گذشته است.

روند مثبت عرضه محصولات سایپا به روایت آمار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ، یک هفته پس از انتشار خبر کسب 60 هزار میلیارد تومان درامد طی 9 ماه نخست سال 1402 توسط گروه خودروسازی سایپا بر اساس اسناد موجود در بورس که بیانگر عملکرد مثبت این گروه خودروسازی در عمل بوده تصمیم داریم تا براساس امار و ارقام نگاهی به مهمترین عملکرد های این گروه خودروسازی طی دو سال گذشته داشته باشیم.

    سامانه یکپارچه خودروهای داخلی از اسفند ماه 1401 کلید خورد و با وجود ثبت نام اولیه بیش از 933 هزار نفر در نهایت تنها حدود 22 درصد این آمار ثبت نام خود را نهایی کردند. شرکت خودروسازی سایپا در این شرایط از ابتدای سال تاکنون 353 هزار و 550 دستگاه خودرو به متقاضیانی که در سامانه یکپارچه برای خرید خودروهای این شرکت ثبت‌نام کرده‌اند، تحویل داده است.

    سایپایی ها در سال 1401، رشد صد هزار دستگاهی تولید ( معادل کل تولید بزرگترین خودروساز خصوصی کشور) را در مقایسه با سال 1400 رقم زدند و مراجعه مشتریان به نمایندگی ها تا 5 برابر گذشته کاهش پیدا کرده و آمار قطعات برگشتی در دوره گارانتی نیز به میزان یک سوم گذشته رسیده است. بازار خودرو و مشتریان طی سال های 97 تا 1400 به تعهدات چند ده هزار دستگاهی معوقه عادت کرده بودند در حالی که این امار از سال 1401 رسما به صفر رسیده است. سایپایی ها با آغاز 1402 مجبور به خروج سه خودرو پرتیراژ از چرخه تولید به دلیل محدودیت های استانداردی شدند اما با این حال به سرعت محصولات جدید در سبد محصولات این خودروساز به گونه ای جایگزین شد که در نتیجه نه تنها کاهش تیراژی به وقوع نپیوست بلکه تولید آمار رو به رشدی را در پی داشت. سایپا همچنین با آغاز واردات خودرو تاکنون حدود 3 هزار خودرو به کشور وارد کرده است و 25 هزار دستگاه خودرو دیگر در صف واردات و تحویل به متقاضیان قرار دارد.

    سایپایی ها از سال 1400 تا کنون همواره بر آمار تولید و تحویل خودروها افزوده اند و این آمار هیچ گاه قطره چکانی نبوده است. طبق اعلام سایپا هم‌اکنون تعداد 15 هزار و 830  خودرو سواری فاکتور و پلاک شده، در فرآیند تحویل مشتریان است و مشتری از زمان تحویل خودرو آگاهی و اطلاعات کامل دارد‌، به دلیل عدم قیمت گذاری دستوری در خودروهای تجاری، شرایط فروش به صورت نقد و اقساط جاری بوده و صف انتظار برای خرید وجود ندارد به نحوی که در حال حاضر تعداد 19 هزار و 137 خودرو  تجاری و وانت در فرآیند فروش قرار دارد و روش های فروش تسهیلاتی با مشتریان خرد، عمده و سازمانی در حال اجرا است. همچنین با وجود عرضه 2 نوبت در سامانه یکپارچه، نتایج نامناسب برای خودروسازی سایپا داشته که فقط 22 درصد متقاضیان نسبت به تکمیل وجه اقدام کرده اند  و این امر منجر به اختلال در روند تولید مستمر شده است و برای جبران تولید، هزینه سربار افزایش یافته است، با توجه به الزام اجرای استانداردهای 85 گانه از تاریخ 1402.4.1 از  سوی سازمان ملی استاندارد، تعدادی از  خودروهای شرکت سایپا، لازم است قبل از اجرای استانداردهای اجباری 85 گانه قیمت گذاری محصول مشخص شود که بدلیل عدم وجود سیستم یکپارچه بین نهادهای ذیربط، پروسه زمان‌بر قیمت گذاری موجب اختلال در تحویل خودرو شده است.

    بعد از انتصاب علی‌آبادی در مقام عالی وزارت و آغاز سیاست‌های مدبرانه و هوشمندانه با توسعه خودروی نسل جدید اعم از برقی، هیبریدی و CNG که موجب کاهش آلایندگی است سایپا به عنوان شرکت شاخص در حوزه خودروهای برقی، فرآیند واردات خودرو را انجام داده است و در حال حاضر خودروهای مذکور فرآیند ترخیص را در گمرک طی می‌کنند؛ آینده خودروسازی، تولید و توسعه خودروهای تمام برقی و هیبریدی است، همچنین اولین خودروی هیبریدی به عنوان خودروی آریا در پروژه های توسعه محصول سایپا قرار گرفته است که یکی از ویژگی های این خودرو رقابت با خودروهای وارداتی و مونتاژی است و این تصمیم هوشمندانه در راستای رویکرد اقتصاد مقاومتی از مهمترین راهبردهای مقام معظم رهبری است و از طرفی دیگر با تغییر رویکرد تکنولوژی در خودروها باعث کاهش مصرف بنزین در کشور است، قطعاً تحقق سیاست‌های مذکور وزارت صمت در کاهش میزان مصرف سوخت از اقدامات اساسی، شایسته و راهبردی محسوب می شود.

    برچسب ها