عصر خودرو

محصول جدید سایپا چه ویژگی هایی دارد؟

جدیدترین بازیگر بازار خودروهای اقتصادی ایران

عصر بازار- استقبال از یک محصول با سنجش آمار عرضه آن خودرو و حضور در خیابان ها کاملا مشهود است.

جدیدترین بازیگر بازار خودروهای اقتصادی ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»،  گروه خودروسازی سایپا با پلتفرم سری X200 تا کنون سهم قابل توجهی از ارزان ترین خودروهای بازار را عرضه کرده و اکنون نوبت ستاره جدید این پلتفرم و خاص ترین محصول از پلتفرم X200 یعنی اطلس است تا جلوه خیابان ها را تغییر دهد. اما مهمترین سوال این است که این محصول جدید سایپا قرار است چه تحولاتی را همراه خودش به بازار و خیابان ها بیاورد؟

    اطلس در نگاه اول از طراحی کاملا جدید بخصوص در نمای عقب و جلو بهره می برد که به گفته طراحان سایپا، در نمای جلو از دماغه کوسه الهام گرفته شده و همین موضوع، جلوه این خودرو را نسبت به پیشینیان اقتصادی این خودرو متحول می کند و در سطح بالاتری قرار می دهد.

    اطلس یک هاچ بک کراس لوک با طول 4020 میلیمتر و ارتفاع 1540 میلیمتر با فضای بار 285 لیتری و فاصله بین دو محور 2410 میلیمتر ( تقریبا مشابه فاصله بین دو محور هیوندای اکسنت)، است. سایپا در نظر دارد تا این خودرو را در دو تیپ و 4نوع عرضه کند که دو نوع آن مجهز به گیربکس اتوماتیک فول آپشن و معمولی و دو نوع دیگر مجهز به گیربکس دستی فول آپشن و معمولی هستند. نخستین نمونه اطلس که آماده عرضه به بازار شده، نوع G این خودرو از تیپ2 یا تیپ فول آپشن است که قرار است به زودی با قیمت حدود 390 میلیون تومان به بازار عرضه شود.

    پیشرانه جدید M15i گروه خودروسازی سایپ=ا که توانبخش اطلس است در کنار افزایش قدرت تا 90 اسب بخار و همچنین افزایش گشتاور به 137 نیوتون متر، بیشتری قدرت و بیشترین گشتاور را روی دور موتور کمتری نسبت به پیشرانه M15 به دست می آورد که در نتیجه موجب کاهش محسوس مصرف سوخت می شود. این تغییر در طراحی موجب کاهش 0.5 لیتری مصرف سوخت میانگین این پیشرانه و کاهش آن به زیر 7 لیتر و عدد 6.77 لیتر در صد کیلومتر شده است.  حداکثر قدرت در این پیشرانه به جای دور موتور 5400 روی دور موتور 5250 به دست می آید و حداکثر گشتاور نیز به جای دور موتور 4250 موتور M15 روی دور موتور 4000 به دست می آید. این پیشرانه توانبخش ارزان ترین محصولات صنعت خودرو ایران است که بخش زیادی از سهم تولید کل خودرو کشور را در اختیار دارد . تغییرات انجام شده بر روی این موتور شامل طراحی سرسیلندر جدید با هدف بهبود محفظه احتراق، اصلاح سامانه خنک کاری، ارتقا پورت‌های هوا و دود، استفاده از تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ CVVT، میل سوپاپ جدید و افزایش نسبت تراکم موتور تا 10.5 با استفاده از طراحی پیستون‌های جدید است. استفاده از رینگ‌های پیستون و یاتاقان‌های طرح جدید به کاهش اصطکاک موتور و کاهش مصرف سوخت کمک کرده است. با هدف کاهش مصرف سوخت و بهبود آلایندگی از طرح منیفولد هوای جدید با قابلیت نصب دریچه گاز برقی و بهبود زاویه پاشش انژکتورها و طرح منیفولد دود استیل (به جای طرح چدنی M15 معمولی) در این موتور استفاده شده است.

    سیستم فرمان در اطلس دنده ای از نوع کمکی هیدرولیکی است که در نوع اتوماتیک این خودرو به برقی تغییر پیدا می کند اما در همه تیپ های اطلس، دریچه گاز الکتریکی است که در نتیجه نصب آپشن های متعددی را امکان پذیر کرده است. همچنین سیستم تعلیق این هاچ بک در جلو از نوع مستقل مک فرسون و در عقب یکپارچه تیر پیچشی مانند عمده خودروهای این کلاس ابعادی و قیمتی است. ترمزهای اطلس نیز همچنان در جلو دیسکی و در عقب کاسه ای است. اطلس در تمامی تیپ ها از مجموعه واحد آپشن ها و تکنولوژی های ایمنی بهره می برد که سرآمد آن ها تکنولوژی کنترل الکترونیکی پایداری یا ESC است که بر اساس الزامات استانداردی روی این خودرو نیز نصب شده است. اطلس علاوه بر آن به ABS، EBD، ترمز کمکی BAS، کنترل کشش TCS، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی بدون عقبگرد خودرو یا HSA ، دو کیسه هوا، سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS و ... مجهز شده است. سپس نوبت به امکانات رفاهی اطلس می رسد که در هر 4 تیپ این خودرو یکسان خواهد بود؛ سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، نشانگر تعویض دنده، سنسور عقب، چراغ روشنایی در روز و صندلی سرنشین جلو با قابلیت تنظیم 4 جهته دستی که در نسخه های غی راز فول اتوماتیک، صندلی راننده نیز به صورت 6 جهته دستی تنظیم می شود اما در نسخه فول اتوماتیک این تنظیمات برقی خواهد بود.

     

    پایه ترین تیپ اطلس یعنی تیپ 1 نوع S، از سیستم صوتی معمولی استفاده می کند و صندلی های عقب در نسخه های دستی تاشو هستند اما در نسخه های اتوماتیک این مساله در فهرست آپشن ها ذکر نشده است. خوشبختانه در تمامی تیپ ها، غربیلک نه چندان باکیفیت اطلس، از نوع Dتایپ است که فضای نشیمن راننده و کنترل فرمان را راحت تر می کند. همه تیپ های اطلس به سنسور نور مجهز هستند و در نتیجه سیستم Auto Light برای چراغ ها را دارند و باربند اسپرت، دستگیره آسان بازشو، نشانگر سرویس دوره ای نیز در همه تیپ ها مشترک خواهد بود. نوبت به امکاناتی می‌رسد که در همه تیپ ها به غیر از پایه ترین تیپ اطلس یعنی دنده ای معمولی S نخواهید دید؛ نمایشگر لمسی 7 اینچی، دوربین عقب، کنترل صد ااز روی فرمان، روکش چرم صندلی ها، آینه های تاشو برقی جانبی، آنتن کوسه ای و تریم دو رنگ داخلی از جمله مهمترین این آپشن ها هستند. سپس نوبت به آپشن های اختصاصی تیپ های اتوماتیک اطلس می رسد که شامل کروز کنترل و محدود کننده سرعت و همچنین سیستم استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید PEPS می‌شود. دو نسخه فول آپشن با گیربکس دستی و اتوماتیک اطلس یعنی G و E از سه آپشن مشترک بهره می برند که شامل سانروف ، سیستم بسته شدن کامل شیشه ها و سانروف بعد از بستن در خودرو ( Global Closing) و بدنه با سقف رنگی متمایز همراه با ملحقات رنگی ( آینه ها، قاب مه شکن و ...) می شود. در نهایت نیز تیپ E اطلس به عنوان فول ترین نسخه این خودرو با گیربکس اتوماتیک CVT با قابلیت تعویض 6 سرعته دستی امکانات اختصاصی نظیر صندلی راننده 2حالت برقی با گرمکن، شیشه دودی عقب، سنسور باران، 2توییتر در سیستم صوتی و سیستم هشدار نقاط کور BSD را به فهرست امکاناتش در مقایسه با دیگر مدل ها اضافه می کند.

    یکی از نزدیک ترین رقبای اطلس در بازار پژو 207 با پیشرانه TU3 است. نخستین تمایز این دو رقیب در ابعاد آن ها نمایان است به گونه ای که اطلس 24 سانتیمتر طول و 10 سانتیمتر ارتفاع بیشتری از پژو 207i دارد اما در مقابل فاصله بین دو محور هر دو خودرو تقریبا روی حدود 2.4 متر یکسان است و 207 تنها با 3 سانتیمتر برتری دارد که البته این موضوع در فضای بار با صندوق 285 لیتری اطلس در برابر صندوق 245 لیتری پژو 207 جبران شده است.

    هر دو خودرو از پیشرانه‌های 4 سیلندر با 8 سوپاپ نیرو می گیرند با این تفاوت اساسی که پیشرانه نسبتا قدیمی TU3 با حجم 1360 سی سی توان تولید حداکثر قدرت 75 اسب بخار و 113 نیوتون متر گشتاور را دارد در حالی که توان پیشرانه جدید و بهبودیافته 1503 سی‌سی اطلس به 90 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن به 137 نیوتون متر می رسد که با توجه به استفاده از گیربکس 5سرعته در هر دو خودرو و وزن تقریبا یکسان بدون شک منجر به کشش بهتر اطلس در مقابل 207 با موتور TU3 خواهد شد.

    اگر به طور خلاصه بخواهیم روند رقابت بین اطلس G و پژو 207 با موتور TU3 را مرور کنیم؛ اطلس از پیشرانه قوی تر با گشتاور به مراتب بهتر و ابعاد بزرگتر و فضای بار بهتر از 207 بهره می برد و هر دو خودرو مصرف سوخت نسبتا مشابهی دارند. طراحی داخلی اطلس بدون شک به روز تر از 207 است اما مانند طراحی ظاهری باز هم سلیقه مشتری برای انتخاب نهایی باید بررسی شود. اطلس در زمینه امکانات ایمنی و رفاهی به معنای واقعی چند گام اساسی جلوتر از پژو 207 است و خودرو بهتری برای مصرف خانواده ها به نظر می رسد.

    نویسنده: خدیجه نیکخواه

    برچسب ها