عصر خودرو

پس از راه اندازی شبکه خدمات پس از فروش و گذراندن تست های نهایی

تارا در یک قدمی خیابان های روسیه

عصر بازار- توانمندی صادرات خودرو به بیان ساده به معنای توانمندی واقعی صنعت خودرو در عمل و همچنین کسب درآمد های ارزی فراتر از پوشش نیاز های بازار داخلی است.

تارا در یک قدمی خیابان های روسیه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، مجموعا 17 کشور در جهان توان تولید بیش از یک میلیون دستگاه خودرو در سال را دارند و تنها حدود ده کشور مالک اصلی پلتفرم و برند های معتبر هستند و ایران به نوعی در دو لیست قرار می گیرد. گروه صنعتی ایران خودرو پرتیراژ ترین و بزرگترین خودروساز ایران است که مهمترین نقش در حضور قدرتمند در جهان خودرویی را ایفا می کند. این خودروساز از سال 1384 تا کنون به صورت مستمر با ساختار اختصاصی صادرات، اقدام به صادرات حدود 250 هزار خودرو به بیش از 30 کشور جهان کرده و هر چند این روند فراز و نشیب های فراوانی داشته اما همواره به صورت مستمر ادامه داشته است. کشورهایی نظیر روسیه، بلاروس، آذربایجان، عراق، آذربایجان، سوریه،ونزوئلا، ارمنستان و ... از جمله مقاصد صادراتی اصلی ایران خودرو طی حدود 20 سال گذشته بوده اند و این خودروساز با محصولات جدید آماده بازارگشایی های جدید و ایفای نقشی تازه در بازارهای صادراتی به سبکی تازه است.

    نمایشگاه اوراسیا در تهران فرصتی بود تا جزئیات تازه از برنامه های صادراتی گروه صنعتی ایران خودرو ارائه شود، جایی که روسیه نقش اول نگاه موشکافانه برنامه های صادراتی ایران خودرو بود و به همین بهانه جزئیات تازه ای از روند ورود ایران خودرو به بازار روسیه که پیشتر سابقه صادرات 10 هزار خودرو به آن وجود دارد مشخص شد.
    تحریم های صنعت خودرو روسیه، موجب خروج نقش بزرگ رنو از صنعت خودروسازی این کشور و پدیدار شدن روزنه های متعدد برای بازار ناب و پرتقاضای روسیه شد. روس ها تا سال 2013 بیش از 2 میلیون خودرو به صورت سالانه تولید می کردند و پس از آن تا آخرین روزهای حضور رنو در این کشور، آمار تولید سالانه خودروشان به سختی به کمتر از 1.5 میلیون دستگاه می رسید اما در سل 2022 و اوج آغاز بحران این کشور در نهایت موفق به تولید حدود 600 هزار خودرو شد و همین موضوع چشم های خودروسازان بسیاری را تیز کرد تا ظرفیت خالی بازار و صنعت خودرو ایران کشور را پر کنند. چینی ه ابا سرعت به روسیه شتافتند و خودروسازان ایرانی نیز حضوری فعال در نمایشگاه های تخصصی خودرو روسیه داشتند.

    ایران خودرو با سبد محصولات سورن، دنا اتوماتیک و دستی و تارا اتوماتیک و دستی تحقیقات بازار و ارزیابی عمومی را در روسیه آغاز کرد و در نهایت مشخص شد که با تمرکز روی تارا می توان دستاوردی بهتری را در بازار بزرگ روسیه به دست آورد. برنامه ها برای کسب استاندارد قطعات و خودرو تارا آغاز شد و این خودرو در حال گذراندن مراحل نهایی تست و کسب استانداردهای لازم برای عرضه در روسیه است. محسن نیک بین؛ مدیر کشورهای آسیا، اروپا، آمریکا و کشورهای CIS ایران خودرو در همین زمینه از قیمت حدود 1.7 میلیون روبلی تارا (حدود 900 تا 950 میلیون تومان) با احتساب هزینه‌های حمل و... در روسیه خبر داده است که تقریبا حدود 18 هزار دلار است و این خودرو را به گزینه ای رقابتی در این کشور بدل می کند. وی با بیان این‌که در زمینه صادرات با نگاه اقتصادی، باید از سطح CBU به سمت CKD برویم، تصریح کرد: در این صورت است که می توانیم مجوزهای ارفاقی و حمایت های دولتی را دریافت کنیم و بازار را به نحو مطلوب پیش ببریم.

    گروه صنعتی ایران خودرو با هدف ماندگاری محصول در بازار خودرو روسیه در گام نخست اقدام به توسعه زیرساخت ها کرده و در همین راستا، خدمات پس از فروش این خودروساز در روسیه راه اندازی شده و بر پایه این بستر از سال آینده میلادی، صادرات تارا به این کشور آغاز خواهد شد.

    همچنین حضور چینی ها در روسیه نگرانی دیگری است که مدیر صادرات ایران خودرو آن را اینگونه بیان می کند: وی با بیان این‌که در زمینه صادرات با نگاه اقتصادی، باید از سطح CBU به سمت CKD برویم، تصریح کرد: در این صورت است که می توانیم مجوزهای ارفاقی و حمایت های دولتی را دریافت کنیم و بازار را به نحو مطلوب پیش ببریم. آنچه تا کنون روی داده تنها بر پایه یکی از محصولات تازه ایران خودرو است که تطبیق بیشتری از دیگر محصولات با تکنولوژی روز جهان خودرو دارد و حتی نسخه برقی آن نیز آماده تولید است. پس از تارا با اضافه شدن محصولاتی نظیر کراس اوور ری را به سبد محصولات ایران خودرو بدون شک، شانس افزایش تنوع محصولات ایران خودرو در بازارهای صادراتی بخصوص کشوری مانند روسیه بیشتر خواهد شد.

    نویسنده: خدیجه نیکخواه

    برچسب ها