عصر خودرو

در روز ۲۶ شهریور ماه در بورس انرژی ایران رقم خورد؛

ثبت ارزش ۷.۵ هزار میلیارد ریالی

فروش ۱۴ میلیون کیلووات ساعت برق آزاد

عصر بازار- مجموع ارزش ریالی معاملات ثبت شده در این بازار ظرف روز دوشنبه ۲۶ شهریور ماه به ۷ هزار و ۵۶ میلیارد ریال رسید. در این روز بورس انرژی میزبان عرضه و فروش برق آزاد از سوی ۲ نیروگاه بشل و نیروگاه نظرآباد نیز بود. با تعمیق بازار برق بورس انرژی در سال جاری، این بازار تبدیل به بستری مهم برای فروش برق در کشور شده است

ثبت ارزش ۷.۵ هزار میلیارد ریالی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس انرژی، بازار مشتقه بورس انرژی در آخرین دوشنبه شهریور ماه میزان معامله 125 هزار و 900 قرارداد سلف موازی متانول بوشهر041 با نماد «سمتا041» بود؛ این معامله ارزش ریالی برابر 175 میلیارد و 830 میلیون و 806 هزار و 900 ریال را رقم زد.

    فروش 14.7 هزار تن حامل انرژی در رینگ داخلی

    بررسی رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران طی آخرین دوشنبه تابستان از فروش 14 هزار و 794 تن محصول و یک سبد پایه 102 در زیرگروه حامل‌های انرژی در این بازار و ثبت ارزش ریالی برابر 5 هزار و 62 میلیارد ریال حکایت دارد. شرکت پالایش نفت شیراز در این روز یک سبد پایه 102 را در رینگ داخلی عرضه کرد که در قیمت پایه مورد معامله قرار گرفت و ارزشی برابر هزار و 444 میلیارد ریال را در رینگ داخلی به ثبت رساند؛ به این ترتیب شرکت پالایش نفت شیراز در این روز فروشنده برتر رینگ داخلی شد.

    همچنین در این روز شرکت ملی نفت ایران نیز 3 هزار 14 تن میعانات گازی در رینگ داخلی عرضه کرد؛ در پی استقبال انجام شده، کل این محصول نیز معامله شد و ارزشی معادل 813 میلیارد ریال در رینگ داخلی به ثبت رسید.

    از دیگر فروش‌های برتر رینگ داخلی در آخرین دوشنبه شهریور باید به فروش 3 هزار تن بنزین پتروشیمی شازند اشاره کرد؛ بنزین پتروشیمی بافت در قیمت پایه برابر 380 هزار ریال به ازای هر کیلوگرم در رینگ داخلی عرضه شد و در همین قیمت نیز به فروش رفت؛ این معامله مجموع ارزش ریالی برابر 5 هزار و 62 میلیارد ریال را رقم زد.

    ثبت ارزش 996 میلیارد ریالی در رینگ بین‌الملل

    ارزش رینگ بین‌الملل در روز دوشنبه بیست‌وششم شهریور ماه به 996 میلیارد ریال رسید؛ در این روز 3 هزار و 736 تن محصول در این رینگ مورد معامله قرار گرفت. شرکت پتروشیمی بافت با فروش 3 هزار تن رافینت فروشنده برتر رینگ بین‌الملل در این روز شد. این پتروشیمی رافینت 2 را با قیمت پایه‌ای برابر 405 دلار به ازای هر تن عرضه کرد؛ برای آن تقاضایی 3 هزار و 500 تنی به ثبت رسید و برتری اندک حجم تقاضا نسبت به حجم عرضه باعث شد تا متوسط قیمت فروش این محصول به 405 دلار و 38 سنت برسد.

    همچنین در این روز پتروشیمی بندر امام نیز در مجموع 736 تن MTBE را در قیمت پایه برابر هزار و 100 دلار به ازای هر تن به فروش رساند و این معاملات مجموع ارزش ریالی برابر 398 میلیارد ریال را در این رینگ رقم زد.

    فروش 476 میلیون کیلووات ساعت برق در یک روز

    در آخرین دوشنبه تابستان برابر 494 میلیون و 325 هزار و 840 کیلووات ساعت برق از بازار برق بورس انرژی ایران مورد معامله قرار گرفت و ارزش ریالی برابر 821 میلیارد و 658 میلیون ریال را رقم زد. از کل فروش برق ثبت شده در این بازار طی این روز، 476 میلیون و 374 هزار و 800 کیلووات ساعت در تابلو مشتقه بازار برق بود و درواقع برق سلف نیروگاه‌های کشور در بارپایه‌های روزانه، هفتگی و ماهانه به شرکت‌های توزیع فروخته شد.

    همچنین در این روز 3 میلیون و 767 هزار و 40 کیلووات ساعت برق سبز نیز در تابلو مشتقه برق سبز به فروش رفت و این معاملات نیز ارزش ریالی برابر 111 میلیارد و 946 میلیون و 896 هزار ریال را رقم زدند.

    این در حالی بود که طی این روز 14 میلیون و 184 هزار کیلووات ساعت برق آزاد نیز در تابلو فیزیکی برق آزاد بورس انرژی ایران به فروش رفت و مجموع ارزشی بالغ بر 147 میلیارد ریال را در این رینگ رقم زد. نیروگاه بشل در این روز 8 میلیون و 649 هزار کیلووات ساعت برق را در بازار آزاد برق بورس انرژی عرضه کرد که با استقبال متقاضیان معامله شد. همچنین در این روز نیروگاه نظرآباد نیز 5 میلیون و 554 هزار کیلووات ساعت برق را در تابلو برق آزاد بورس انرژی به فروش رساند.

    مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

    رینگ داخلی و بین‌الملل بورس انرژی ایران در آخرین سه‌شنبه شهریور ماه میزبان عرضه‌های متعددی در ریگ داخلی و بین‌الملل خواهند بود. از مهم‌ترین عرضه‌های رینگ داخلی می‌توان به عرضه 90 هزار بشکه میعانات گازی شرکت ملی نفت ایران، عرضه 7 هزار تن سی‌او‌سی پالایش نفت امام خمینی و همچنین عرضه 6 هزار تن آیزوریسایکل و 6 هزار تن آیزوفید شرکت پالایش نفت اصفهان اشاره کرد.

    همچنین در این روز رینگ بین‌الملل میزبان عرضه‌های مهمی نظیر 35 هزار تن فول رنج نفتا و 30 هزار تن نفتای سبک ستاره خلیج فارس و 280 هزار بشکه نفت سفید ستاره خلیج فارس خواهد بود.

    برچسب ها