عصر خودرو

ناترازی برق بدون سرمایه‌گذاری حل نمی‌شود

عصر بازار- ناترازی برق یک شبه ایجاد نشده و بخشی از آن قابل پیش‌بینی بود، اما رشد شدید مصرف برق در پی افزایش دمای هوا و تداوم آن نسبت به سال‌های قبل قابل پیش‌بینی نبود که موجب شد مشکلات بیشتری برای تامین برق پایدار ایجاد شود.

ناترازی برق بدون سرمایه‌گذاری حل نمی‌شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، بدون سرمایه‌گذاری قابل توجه در خصوص تاسیسات تولید، انتقال و توزیع برق نمی‌توان ناترازی را حل کرد؛ در این میان نیروگاه‌های تجدیدپذیر جزو مواردی است که همه بخش‌ها در خصوص آن اتفاق نظر دارند چرا که در تمام اسناد بالادستی تنوع بخشی به منابع تولید انرژی و توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر آمده و در سیاستهای اصلی ابلاغی مورد تاکید قرار گرفته است.

    احداث و سرمایه‌گذاری نیروگاه توسط دولت براساس اصل 44 قانون اساسی باید متوقف می‌شد و بر این اساس باید طبق اعلام مجری طرح‌های بهینه‌سازی توانیر به دنبال روش‌هایی باشیم که بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این بخش اقدام کند، این در حالی است که نیروگاه‌های تجدیدپذیر جزو بخشهایی است که تجهیزات آن ساده‌تر و نصب آن راحت تر و در زمان کمتری انجام می‌شود و به همین دلیل تنوع تامین کنندگان آن نسبت به نیروگاه‌های حرارتی برتری دارد.

    مشکل اصلی اما این است که بخش خصوصی یا نتوانسته یا امکان تامین مالی و جذب سرمایه مورد نیاز برای احداث نیروگاه تجدیدپذیر را نداشته است. یکی از موثرترین راه‌ها برای ترغیب سرمایه‌گذاران و جذب سرمایه‌های لازم برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر، به گفته مسعود خانی، مدیریت خاموشی است.

    به اعتقاد مجری طرح‌های بهینه‌سازی توانیر واقعیت آن است که حتی اگر همه بخش‌ها هم بسیج شوند مشکل ناترازی تا چند سال آینده وجود دارد اگرچه ممکن است بتوان آن را کاهش داد اما نمی‌توان به یک باره آن را از بین برد، بنابراین این محدودیت‌ها برای کسانی اعمال می شود که حاضرند برای عدم خاموشی و قطع برق خود هزینه کنند که این پرداختها باید در قالب مکانیزمی به شخصی برسد که قصد احداث نیروگاه تجدیدپذیر را دارد.

    وی ادامه داد: در حال حاضر این فرایند با تابلوی سبز بورس تا حدی شکل گرفته است که باید متنوع‌تر شود، از سوی دیگر براساس قانون ابلاغی، صنایع کشور مکلف شده‌اند تا بخشی از نیاز خود را از طریق انرژی های تجدیدپذیر تامین کنند.

    این مکانیزم‌ها باید به حدی متنوع شود که کسب و کار نیروگاه‌های تجدیدپذیر سودآور شود تا نیازی به تشویق برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر نباشد و صاحبان سرمایه این بخش را به عنوان یک صنعت و کسب و کار سودآور شناسایی و در آن سرمایه گذاری کنند.

    برچسب ها