عصر خودرو

روزهای منفی بورس با وجود افزایش محدودیت دامنه‌نوسان تداوم یافت؛

بازار در انتظار رئیس‌جدید

عصر بازار- شاخص‌کل بورس با کاهش ۰.۶۵‌درصدی به ۲‌میلیون و ۸۸‌هزار واحد رسید‌ و شاخص هموزن نیز برای اولین‌بار پس از ۹ روز وارد محدوده منفی شد. خروج ۳۱۳‌میلیارد‌تومان پول حقیقی از بازار در ۲ روز اخیر را می‌توان به کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت داد. از سوی دیگر اما برخی تغییر ریاست سازمان بورس را عاملی برای ایجاد خوش‌بینی موقتی تعبیر می‌کنند، اما مشکلات ساختاری و اقتصادی همچنان از موانع اصلی رشد پایدار بازار هستند، همچنین افزایش دامنه‌نوسان به ۳‌درصد می‌تواند جذابیت بازار را از طریق افزایش قدرت نقدشوندگی افزایش دهد.

بازار در انتظار رئیس‌جدید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در هفته گذشته به دلیل تعطیلات رسمی، بازار تنها سه روز معاملاتی را تجربه کرد که این وقفه باعث کاهش هیجان و ثبت هفته‌ای کم‌‌‌‌‌رمق در بازار شد. روند صعودی که از اواخر مرداد ماه آغاز شده بود، از روز شنبه گذشته کُندتر شد و این روند تا جایی پیش‌رفت که از سه‌شنبه 13 شهریور، بازار وارد محدوده منفی شد و در پایان معاملات روز یکشنبه نیز همچنان قرمزپوش باقی‌ماند. شاخص‌کل بورس روز یکشنبه با کاهش 0.65‌درصدی به 2‌میلیون و 88‌هزار واحد رسید ‌و از کانال 2‌میلیون و 100‌هزار‌واحدی عقب‌نشینی کرد و ‌بار دیگر به کانال 2‌میلیون‌واحدی بازگشت. شاخص هموزن نیز با ثبت کاهش 0.04‌درصدی به 661‌هزار و 424 واحد رسید.

    این کاهش، نخستین افت شاخص هموزن پس از 9 روز معاملاتی بود و این شاخص که برخلاف شاخص‌کل کاهش نیافته‌بود، وارد محدوده منفی شد. فرابورس نیز وضعیت مشابهی را تجربه کرد؛ به‌طوری که شاخص‌کل فرابورس با 0.02‌درصد کاهش به 21‌هزار و 256 واحد رسید. ارزش معاملات خرد (سهام و حق‌‌‌‌‌تقدم) روز گذشته به 2503‌میلیارد ‌تومان رسید ‌که نشان‌دهنده رشد 6‌درصدی نسبت به‌روز شنبه، اولین روز معاملاتی هفته است، با این حال 313‌میلیارد‌تومان پول حقیقی از ابتدای هفته از بازار خارج‌شده که سهم یکشنبه از این خروج 214‌میلیارد‌تومان بوده‌است. خروج پول حقیقی از بازار می‌تواند نشان‌دهنده اعتماد پایین سرمایه‌گذاران و نگرانی آنها نسبت به شرایط اقتصادی و سیاسی باشد؛ هرچند برخی از فعالان بازار، این خروج را به افزایش جذابیت کامودیتی‌ها نسبت می‌دهند.

    برخی از کارشناسان معتقدند که تغییر در ریاست سازمان بورس ممکن است به‌طور موقت موجی از خوش‌بینی را در بین فعالان بازار ایجاد کند، اما مشکلات اصلی بازار در جای دیگری نهفته است. به بیان دیگر، گمان برخی این است که با رفتن عشقی و آمدن فردی جدید، وضعیت بازار بهبود می‌‌‌‌‌یابد، اما مسائل اقتصادی کلان مانند ناترازی‌‌‌‌‌های انرژی و بانکی از یک‌سو و سیاست‌های مالی و پولی دولت از سوی دیگر، تاثیرات بسیار بیشتری بر بازار سرمایه دارند و رشد پایدار بازار در گرو حل این‌گونه مسائل است. از سوی دیگر اهمیت ریاست سازمان بورس در مقایسه با وزارتخانه‌‌‌‌‌هایی مانند اقتصاد، صمت و نفت کمتر است.

    اگر رئیس بانک‌مرکزی یا وزرای اقتصادی، سیاست‌های مثبتی را در پیش بگیرند، ممکن است بازار حتی بدون نقش مستقیم رئیس سازمان نیز رشد کند؛ در واقع نقش تصمیم‌گیری‌های کلان در سایر بخش‌های اقتصادی تاثیر بیشتری بر بازار دارد و این موضوع نیازمند توجه بیشتر است. چند عامل کلیدی در شرایط فعلی بازار تاثیرگذار هستند. نخستین و مهم‌ترین عامل، نرخ بهره است که کاهش آن هرچند موثر خواهد بود، اما با سرعتی کند پیش‌می‌رود. دومین عامل، نرخ ارز نیما است که هنوز تغییرات چشمگیری در آن مشاهده نشده‌است.

    سومین عامل، اصلاحات ساختاری و لغو قیمت‌گذاری دستوری است که تا به حال اقدام جدی برای آن صورت نگرفته‌است. با وجود درخواست‌های مکرر فعالان بازار و وعده‌های سیاستگذار مبنی لغو مداخلات مستقیم قیمتی، هنوز هیچ اقدام قابل‌توجهی برای لغو قیمت‌گذاری دستوری صورت نگرفته‌است و این مساله همچنان یکی از موانع اصلی رشد بازار است.چهارمین عامل، بودجه‌است که آسیب‌های زیادی به بازار وارد‌کرده و نیاز به اصلاحات دارد و نهایتا، گزارش‌های مالی شرکت‌ها می‌تواند جریان پول را به بازار بازگرداند. روز گذشته دومین روز معاملاتی پس از افزایش دامنه‌نوسان بود و دامنه‌نوسان با افزایش یک‌ واحد درصدی از 2 به3‌درصد رسید‌که می‌تواند جذابیت بازار سرمایه را در مقایسه با دیگر بازار‌های موازی افزایش دهد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۹ ماه پیش
        آرشیو