عصر خودرو

در آخرین یکشنبه شهریور در بورس انرژی ایران رقم خورد؛

ثبت ارزش ۹.۲ هزار میلیارد ریالی

ارزش قرارداد سلف موازی متانول بوشهر ۱.۳ هزار میلیارد ریالی شد

عصر بازار- مجموع ارزش معاملات ثبت شده در این بازار طی روز یکشنبه بیست‌وپنجم شهریورماه به ۹ هزار و ۲۲۶ میلیارد ریال رسید. در این روز رینگ داخلی بازار فیزیکی، بازار برق، تابلو سلف موازی استاندار بازار مشتقه، تابلو گواهی ظرفیت و تابلو گواهی صرفه‌جویی انرژی در بازار اوراق بهادار بورس انرژی میزبان دادوستد کالا و اوراق بوده و مجموع این معاملات ارزش ریالی ۹.۲ هزار میلیارد ریالی را رقم زد.

ثبت ارزش ۹.۲ هزار میلیارد ریالی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس انرژی، در روز بیست‌وپنجم شهریورماه 200 هزار اوراق گواهی ظرفیت نقدی مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش ریالی برابر 20 میلیارد و 380 میلیون ریال را در بازار اوراق بهادار بورس انرژی ایران رقم زد؛ این در حالی بود که طی همین روز برابر 500 هزار گواهی صرفه‌جویی گاز اوج 0404 با نماد صگاز04او نیز در بازار اوراق بهادار بورس انرژی مورد معامله قرار گرفتن و ارزش ریالی برابر 52 میلیارد و 500 میلیون ریال را رقم زدند.

    بازار مشتقه نیز در این روز میزبان معامله یک میلیون و 67دهزار قرارداد سلف موازی متانول بوشهر041 با نماد سمتا0412 بود؛ این معاملات نیز ارزشی برابر هزار و 323 میلیارد ریال را رقم زد.

    پالایش نفت تبریز فروشنده برتر رینگ داخلی

    فروش 28 هزار و 337 تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران؛ ارزش این تابلو را به 7 هزار و 44 میلیارد ریال رساند. در این روز شرکت پالایش نفت تبریز با ثبت فروش 16 هزار و 275 تن نفت سفید؛ فروشنده برتر رینگ داخلی شد. این پالایشگاه برابر 21 هزار مترمکعب نفت سفید، معادل 16 هزار و 275 تن از این محصول را با قیمت پایه‌ای برابر 234 هزار و 601 ریال به ازای هر لیتر را در رینگ داخلی عرضه کرد؛ برای این محصول تقاضایی برابر 21 هزار تن از سوی متقاضیان به ثبت رسید؛ علی‌رغم برتی تقاضا نسبت به حجم عرضه، اما کل محصول عرضه شده در قیمت پایه به فروش رفت و این معامله ارزشی برابر 4 هزار و 926 میلیارد ریال را رقم زد.

    همچنین در این روز پالایش نفت شیراز نیز 5 هزار تن آیزوریسایکل را در قیمت پایه‌ای برابر 275 هزار و 966 میلیارد ریال به فروش رساند و مجموع ارزش ریالی برابر هزار و 379دمیلیارد ریال را رقم زد.

    شرکت کانی طبس نیز در این روز با ثبت فروش 5 هزار تن زغال‌سنگ در قیمت پایه برابر 40 هزار ریال به ازای هر کیلوگرم و ثبت ارزشی برابر 200 هزار ریال در رتبه بعدی فروشندگان برتر این رینگ قرار گرفت.

    ارزش بازار برق 825 میلیارد ریالی شد

    طی روز یکشنبه 25 شهریور ماه برابر 588 میلیون و 545 هزار و 760 کیلووات ساعت برق در بازار برق بورس انرژی ایران مورد دادوستد قرار گرفت؛ این معاملات مجموع ارزش ریالی برابر 825 میلیارد و 923 میلیون ریال را رقم زد. همچنان تابلو مشتقه برق محل اصلی فروش برق در این بازار است. در آخرین یکشنبه تابستان برابر 547 میلیون و 666 هزار کیلووات ساعت برق در تابلو مشتقه برق مورد داد و ستد قرار گرفت و ارزش ریالی برابر 655 میلیارد و 345 میلیون ریال را رقم زد. همچنین در این روز 36 میلیون و 547 هزار کیلووات ساعت برق در تابلو فیزیکی برق بورس انرژی ایران به فروش رفت و مجموع ارزش ریالی برابر 42 میلیارد و 871 میلیون ریال را رقم زد. این در حالی بود که فروش 4 میلیون و 332 هزار و 240 کیلووات ساعت برق سبز نیز طی این روز مجموع ارزش ریالی برابر 127 میلیارد و 706 میلیون ریال را رقم زد.

    مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

    رینگ داخلی و بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در آخرین دوشنبه شهریور ماه میزبان عرضه‌های متعددی از حامل انرژی خواهد بود. از مهم‌ترین این عرضه‌ها در رینگ داخلی به لحاظ حجم عرضه می‌توان به 3 هزار تن میعانات گازی شرکت ملی نفت ایران و 3 هزار تن بنزین پیرولیز شرکت پتروشیمی شازند اشاره کرد. این در حالی است که در این روز رینگ داخلی میزبان عرضه‌های متعددی از متانول خواهد بود. شرکت پتروشیمی زاگرس 2هزار تن متانول و شرکت متانول کاوه نیز 2 هزار تن از این محصول را در رینگ داخلی عرضه می‌کند.

    همچنین رینگ بین‌الملل نیز در آخرین دوشنبه تابستان میزبان عرضه 36 هزار تن ته‌مانده برج تقطیر شرکت پالایش نفت کرمانشاه خواهد بود.