عصر خودرو

سه شاخص مهم بازار همزمان منفی شدند؛

شکست مقاومت «هموزن»

عصر بازار- بازار سرمایه هفته گذشته را با وضعیتی نه‌چندان مناسب به پایان رساند و در ابتدای هفته نیز در محدوده منفی ادامه‌یافت. از ابتدا شهریورماه این نخستین‌بار است که تمامی شاخص‌های بنیادین بورس تهران قرمزپوش بود که می‌توان به شاخص‌کل و هموزن بورس و فرابورس اشاره کرد. شاخص‌کل نسبت به یکشنبه هفته قبل، ۲۲‌هزار و ۵۰۰ واحد افت کرد و به مرز ۲‌میلیون و ۶۵‌هزار واحد رسید.

شکست مقاومت «هموزن»
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، مقاومت 4روزه شاخص هموزن نیز شکسته شد و این شاخص با کاهش 0.27‌درصدی به 674‌هزار و 765 واحد رسید ‌و وارد محدوده منفی شد، هرچند که بازدهی آن نسبت به شاخص‌کل بهتر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد مشکلات نقدینگی و جذابیت بازار‌های موازی، عامل اصلی ناپایداری بازار است و به خروج بیشتر پول از بازار دامن زده و از جذابیت بازار سرمایه ‌برای ورود نقدینگی کاسته است.

    در هفته گذشته بازار روزهای مساعدی را تجربه نکرد. در خلال هفته گذشته (شنبه تا چهارشنبه) شاخص‌کل، کاهش ارتفاع یک‌درصدی را تجربه کرد که این وضعیت در ابتدا هفته‌جاری نیز ادامه یافته‌است. به بیان دیگر شاخص‌کل در پایان روز گذشته نسبت به یکشنبه هفته‌قبل، افت 22‌هزار و 500‌واحدی را به‌ثبت رسانده‌است. هفته‌ای که بازار برای دومین‌بار از ابتدای سال‌جاری کانال 2‌میلیون و 100‌هزار‌واحدی را از دست داد و در روز گذشته به مرز 2‌میلیون و 65‌هزار‌واحدی رسید. شاخص هموزن نیز با ثبت کاهش 0.27‌درصدی به 674‌هزار و 765 واحد رسید. این کاهش، نخستین افت شاخص هموزن پس از 4 روز معاملاتی بود و این شاخص که برخلاف شاخص‌کل کاهش نیافته بود، وارد محدوده منفی شد؛ این در حالی است بازدهی شاخص هموزن در مقایسه با شاخص‌کل حاکی از وضعیتی مناسب‌تر است، به‌نحوی‌که شاخص یادشده نسبت به 18 شهریور ماه کمی بیش از 13‌هزار واحد افزایش ارتفاع داشته‌است.

    فرابورس نیز وضعیت مشابهی را تجربه کرد؛ به‌طوری‌که شاخص‌کل فرابورس با 0.11‌درصد کاهش به 21‌هزار و 568واحد رسید. ارزش معاملات خرد (سهام و حق‌‌‌‌‌تقدم) روز گذشته به 3256‌میلیارد‌تومان رسید‌که نشان‌دهنده رشد 3‌درصدی نسبت به‌روز شنبه، اولین روز معاملاتی هفته است، با این‌حال 269‌میلیارد‌تومان پول حقیقی از ابتدای هفته از بازار خارج‌شده که سهم یکشنبه از این خروج 219‌میلیارد‌تومان بوده‌است. به‌عقیده بسیاری از کارشناسان، مشکلات اصلی بازار ریشه در کمبود نقدینگی دارد و ریسک‌های سیاسی را نمی‌توان اصلی‌ترین دلیل ناپایداری بازار دانست.

    با وجود اینکه برخی معتقدند پایداری بازار منوط به ایجاد آرامش نسبی سیاسی-‌مدیریتی است، اما تجربه نشان‌داده‌است بازار به متغیر‌های اقتصادی واکنش بیشتری نشان می‌دهد. بازار سرمایه در حالی به انتهای شهریور نزدیک می‌شود که شرایط بازار همچنان مبهم است. به‌رغم انتشار اخبار مثبت از پتروشیمی‌ها و رشد نرخ نیما، سمت عرضه همچنان پرقدرت‌تر است. با نزدیک‌شدن به پایان شهریور ماه و نزدیک‌شدن به موعد انتشار اطلاعات و گزارش‌های مالی ماهانه و فصلی شرکت‌ها، ‌‌‌‌‌ احتمال بیشتر‌شدن ناامیدی از بازار افزایش می‌یابد. آماری که احتمالا با کاهش چشمگیر تولید نماد‌ها همراه خواهد شد. مشکلات قطعی برق تولیدات تابستان را به‌شدت تحت‌تاثیر قرارداد.

    برچسب ها