عصر خودرو

گزینه اوپک پلاس برای جلوگیری از ریزش قیمت نفت

عصر بازار- تحلیلگران گروه راپیدان می‌گویند که تولیدکنندگان اوپک پلاس به یک برنامه بلندمدت برای مدیریت عرضه در بازار نفت نیاز دارند.

گزینه اوپک پلاس برای جلوگیری از ریزش قیمت نفت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، تحلیلگران شرکت «راپیدان انرژی» می‌گویند که افزایش عرضه از سوی آمریکا و سایر تولیدکنندگان نفت غیراوپک پلاس، ممکن است این گروه را مجبور کند تا پنج سال آینده، به مدیریت دقیق عرضه خود به بازار ادامه دهد تا از سقوط قیمت نفت جلوگیری کند.

    شرکت راپیدان در گزارشی نوشت: حداقل به مدت چند سال آینده، مدیریت عرضه یکپارچه، هوشیار و موثر اوپک پلاس برای جلوگیری از سقوط قیمت نفت، ضروری است.

    طبق گزارش این شرکت که توسط باب مک‌نالی، مقام سابق کاخ سفید تاسیس شده است، تولید نفت آمریکا، برزیل و گویان بسیار سریع‌تر از آنچه در ابتدا انتظار می‌رفت، رو به رشد است. تولید نفت آمریکا این روزها در حال شکستن رکوردها است و گروه اوپک پلاس را که تلاش می‌کند با کنترل ثبات بازار، قیمت نفت را بالای 80 دلار در هر بشکه نگه دارد، تحت فشار بیشتری قرار داده است.

    اوپک پلاس و در راس آن، عربستان سعودی، با همان معضل قدیمی روبرو هستند که چگونه با افزایش تولید آمریکا مقابله کنند و مانع از شکست تلاش های این گروه برای افزایش قیمت‌ها شوند.

    پل سانکی از شرکت تحقیقاتی سانکی ریسرچ پس از نشست اخیر اوپک پلاس، به شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت: تولید بالای نفت آمریکا، یک «مشکل بزرگ» برای اوپک پلاس است. یک راه حل برای عربستان سعودی، می‌تواند سرازیر کردن نفت به بازار و ریزش قیمت‌ها به سطح غیرقابل سودآور برای تولیدکنندگان آمریکایی باشد تا مانع رشد فزاینده تولید غیراوپک پلاس شود.

    طبق گزارش راپیدان، اما اگر اوپک پلاس بخواهد نفت را در محدوده 80 تا 100 دلار نگه دارد، باید مدیریت عرضه نفت را در پنج سال آینده ادامه دهد.

    به گفته تحلیلگران، به اوج نرسیدن تقاضا برای نفت تا سال 2030، شگفتی بزرگ بعدی برای بازار نفت خواهد بود.

    بر اساس گزارش اویل پرایس، با این حال، تحلیلگران راپیدان، انتظار دارند اوپک پلاس با موفقیت بازار را در آستانه شرایط سخت‌تر در اواخر دهه جاری، مدیریت خواهد کرد.

    گروه مالی سیتی هم اعلام کرده است اوپک پلاس برای متوازن نگه داشتن بازارها، بایستی به محدودیت عرضه نفت خود تا پایان سال میلادی آینده ادامه دهد.

    مکس لیتون، مدیر جهانی تحقیقات کالای سیتی به تلویزیون بلومبرگ گفت: این کاهش تولید برای حفظ توازن بازار تا پایان سال 2024، باید ادامه پیدا کند.

     

    برچسب ها