عصر خودرو

اوپک پلاس تغییری در سیاست تولید نفت ایجاد نکرد

عصر بازار- اوپک پلاس در اجلاس وزارتی روز پنجشنبه هیچ تغییری در سیاست تولید این گروه اعمال نکرده و در ماه مارس در مورد تمدید کاهش تولید فعلی تصمیم‌گیری خواهد کرد.

اوپک پلاس تغییری در سیاست تولید نفت ایجاد نکرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، دو منبع اوپک پلاس در روز پنجشنبه و پس از اجلاس وزارتی اعضای این ائتلاف اعلام کردند هیچ تغییری در سیاست تولید این گروه اعمال نشده و اوپک پلاس در ماه مارس در مورد تمدید کاهش تولید فعلی تصمیم‌گیری خواهد کرد.
    ائتلاف اوپک پلاس در نوامبر سال گذشته میلادی تصمیم گرفت داوطلبانه 2.2 میلیون بشکه در روز از تولید خود را در سه ماهه اول سال جاری میلادی کاهش دهد. سردمدار این کاهش تولید عربستان با بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش تولید بوده است.

    از طرف دیگر، انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در بحبوحه افزایش تنش‌های ژئوپلوتیکی مخصوصاً در دریای سرخ از قیمت نفت حمایت کرده است. قیمت نفت برنت در روز پنجشنبه بیش از 81 دلار در هر بشکه معامله می‌شد.
    طبق گفته این دو منبع اوپک پلاس، این ائتلاف در ماه مارس در مورد ادامه یا توقف روند کاهش تولید تصمیم‌گیری خواهد کرد.
    الجزایر به عنوان یکی از اعضای اوپک در روز پنجشنبه اعلام کرد در صورت لزوم کاهش تولید خود را پس از ماه مارس هم ادامه خواهد داد. کویت هم بر تعهد خود به طرح کاهش تولید تاکید کرد.

    وزرای کشورهای عضو اوپک و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس در روز پنجشنبه در یک اجلاس آنلاین در مورد بازار نفت و سطح تولید گفتگو کردند، ولی هیچ تغییری در سیاست تولید خود ندادند.
    طبق گزارش‌هایی که از این اجلاس رسیده، اتحاد خوبی بین اعضای این ائتلاف در زمینه سطح تولید نفت وجود دارد.
    این پنل که آن را کمیته وزارتی نظارت بر قرارداد کاهش تولید اوپک پلاس می‌نامند، می‌تواند خواستار اجلاس کامل اوپک پلاس شود یا توصیه‌هایی در زمینه سیاست تولید ارائه دهد. در این کمیته سطح اطلاعات تولید در ماه‌های نوامبر و دسامبر بررسی شده که حاکی از تعهد بالای کشورهای عضو بوده است.
    اگر کاهش تولید داوطلبانه اوپک پلاس برداشته شود، 2.2 میلیون بشکه در روز تولید نفت از اول آوریل به بازار باز می‌گردد. اما 3.66 میلیون بشکه در روز کاهش تولیدی که قبلاً در مورد آن تصمیم‌گیری شده بود ادامه خواهد داشت.
    ریاض اعلام کرده در صورت لزوم، کاهش تولید سه ماهه اول سال جاری میلادی را ادامه خواهد داد. تصمیمات قبلی در مورد سطح کاهش تولید داوطلبانه حداقل یک ماه قبل از اجرای آنها گرفته می‌شد.
    الکساندر نوواک،معاون نخست وزیر روسیه هم در روز پنجشنبه و پس از شرکت در اجلاس اوپک پلاس گفت وضعیت بازار نفت متعادل است.
    اجلاس بعدی اوپک پلاس در سوم آوریل برگزار می‌شود.

    برچسب ها