عصر خودرو

چرا به حسابرسی داخلی در شرکت‌ها نیاز داریم

عصر بازار- حسابرسی داخلی به عنوان یک فرایند استراتژیک و حیاتی در مدیریت شرکت‌ها تلقی می‌شود. این فعالیت از طریق ارزیابی و نظارت بر سیستم‌ها و فرآیندهای داخلی، اطمینان ایجاد می‌کند که عملیات شرکت به صورت کارآمد، قانونی و با رعایت استانداردهای حسابداری و مدیریتی انجام شود.

چرا به حسابرسی داخلی در شرکت‌ها نیاز داریم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، سید مجتبی شوشتری، مدیر حسابرسی داخلی تامین سرمایه تمدن، در یادداشتی برای، به جایگاه حسابرسی داخلی در شرکت‌ها پرداخت.

    در کشورهای توسعه یافته حسابرسی داخلی به عنوان ابزار کنترل داخلی اثربخش در واحدهای اقتصادی مورد تاکید است، در ایران نیز در دو دهه اخیر به دلیل الزامات نهادهای نظارتی از جمله سازمان بورس و اوراق بهادار و بانک مرکزی واحد حسابرسی داخلی ایجاد شده است. ولی با توجه به جوان بودن این حرفه ارزش آفرین در ایران، نگرانی‌هایی از جهت ایجاد اختلال در فعالیت‌های جاری ازسوی مدیران ارشد شرکت‌ها و سازمان‌ها به حرفه حسابرسی داخلی ایجاد شده است.

    مزایای حضور حسابرسان داخلی

    از مزایای حضور حسابرسان داخلی می‌توان به بهبود سیستم‌های کنترل داخلی اشاره کرد که به تداوم مناسب فعالیت‌ها کمک می‌کند.

    همچنین، حسابرسی داخلی به شناسایی و مدیریت ریسک‌ها می‌پردازد. با تحلیل موانع و مشکلات ممکن، این فرآیند به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد که در مقابل تغییرات محیطی انعطاف‌پذیری لازم را ایجاد و منجر به بهینه سازی در منابع شود.

    علاوه بر این، حسابرسی داخلی به عنوان یک سیستم نظارتی موثر، اطمینان می‌دهد که اطلاعات مالی و عملکردی که به مدیران و سایر صاحبان سهام ارائه می‌شود، قابل اطمینان و اتکا است. این نقش از اهمیت ویژه‌ای در افزایش اعتماد سهامداران، سرمایه‌گذاران و مشتریان به شرکت ایجاد می‌کند.

    در نهایت، حسابرسی داخلی می‌تواند بهبود پیوسته فرایندهای شرکت را ترویج و با ارائه توصیه‌ها و راهکارهای مناسب این امکان را فراهم سازد که با تطابق بهتر با نیازها و تغییرات بازار، عملکرد خود را بهبود بخشیده و رقابت‌پذیری خود را افزایش دهد.

    نتیجه گیری

    حسابرسی داخلی به عنوان یک سیستم نظارتی حیاتی، به شرکت‌ها کمک می‌کند تا مشکلات را به موقع شناسایی کرده و بهبودی پایدار را ترویج کنند. عدم حضور این فرآیند ممکن است باعث ایجاد محیط نامطمئن و آسیب‌پذیر در مقابل تغییرات و ریسک‌ها شود.

    برچسب ها