عصر خودرو

نقش کمیته حسابرسی در عملکرد ناشران پذیرفته شده بازار سهام

عصر بازار- «کمیته‌های حسابرسی یا Audit Committee از دهه ۴۰ در دنیا رواج یافتند. این کمیته‌ها اصولا محافظان سازمان‌ها (Gatekeeper) هستند که صادقانه در جهت شفاف شدن صورت‌های مالی و سایر عملکردهای مرتبط با عملیات شرکت گام بر می‌دارند.»

نقش کمیته حسابرسی در عملکرد ناشران پذیرفته شده بازار سهام
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، وظیفه کمیته حسابرسی کمک به هیات‌مدیره در نظارت بر سلامت صورت‌های مالی و کنترل‌های داخلی شرکت، رعایت الزامات قانونی و مقرراتی و نیز استانداردها و خط مشی اخلاقی شرکت، شایستگی و استقلال حسابرس مستقل شرکت، عملکرد حسابرسان داخلی و نیز حسابرسان مستقل و تهیه گزارش‌های کمیته حسابرسی برای ارائه در مجموعه گزارش‌های سالانه شرکت‌ها است.

    این کمیته به‌طور معمول از حداقل سه عضو مستقل هیات‌مدیره تشکیل می‌شود که حداقل یکی از اعضا باید دارای دانش یا تجربه مرتبط با حسابداری یا گزارشگری مالی باشد که به‌عنوان کارشناس مالی کمیته حسابرسی قلمداد می‌شود. اعضای این کمیته از جمله رئیس آن توسط هیات‌مدیره و با تکیه بر توصیه کمیته‌های انتصابات و راهبری شرکتی (در صورت وجود) منصوب می‌شوند؛ در قانون تجارت بحثی از کمیته‌ حسابرسی به میان نیامده است، اما مطابق ماده 10 دستورالعمل کنترل‌های داخلی مورخ 16اردیبهشت ماه سال 1391سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس ملزم به تشکیل کمیته حسابرسی شدند. در اجرای این دستورالعمل، منشور کمیته حسابرسی شرکت نمونه (سهامی عام) در تاریخ 23 بهمن‌ همان سال (1391) شامل 14 ماده و 2 تبصره به تصویب هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده و لازم‌الاجرا شده است.

    هدف از تشکیل کمیته حسابرسی در این مصوبه کمک به ایفای مسوولیت نظارتی هیات‌مدیره و بهبود آن جهت کسب اطمینان معقول از اثربخشی فرآیندهای نظام حاکمیت شرکتی، مدیریت ریسک و کنترل‌های داخلی، سلامت گزارشگری مالی، اثربخشی حسابرسی داخلی، استقلال حسابرس مستقل اثر بخشی حسابرسی مستقل است. در این دستورالعمل کمیته حسابرسی از سه تا پنج عضو که اکثریت آنها مستقل و دارای تخصص مالی هستند که با انتخاب و انتصاب هیات‌مدیره تشکیل می‌شوند و رئیس کمیته حسابرسی عضو مستقل هیات‌مدیره یا عضو غیرموظف مالی هیات‌مدیره است.   در طول سالیان گذشته مقالات زیادی در خصوص نقش کمیته حسابرسی در عملکرد شرکت‌ها نگاشته شده است. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد ضرورت تشکیل کمیته حسابرسی در شرکت‌ها به‌عنوان یک ابزار نظارتی می‌تواند کیفیت اطلاعات را به‌طور مستقیم از طریق نظارت بر فرآیند گزارشگری مالی ارتقا دهد و به‌طور غیرمستقیم نیز مواظبت و توجه به کنترل‌های داخلی و حسابرسی داخلی را افزایش دهد. همچنین کمیته حسابرسی با نظارت بر کیفیت صورت‌های مالی، کنترل داخلی و فرآیند گزارشگری مالی و حسابرسی داخلی با بررسی و ارزیابی کفایت و اثربخشی سیستم‌های کنترل داخلی، احتمال وقوع تقلب و خطرهای موجود در شرکت‌ها را کاهش دهد.

    برچسب ها