عصر خودرو

کاهش ۴۰ درصدی سود غول نفتی عربستان

عصر بازار- شرکت دولتی آرامکوی عربستان سعودی در گزارش درآمد سه ماهه دوم خود از سود ۳۰ میلیارد دلاری خبر داد که کاهش نزدیک به ۴۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

کاهش ۴۰ درصدی سود غول نفتی عربستان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، شرکت دولتی آرامکوی عربستان سعودی روز دوشنبه در گزارش درآمد سه ماهه دوم خود از سود 30 میلیارد دلاری خبر داد که کاهش نزدیک به 40 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

    بر اساس این گزارش، مجموع فروش آرامکو در این دوره سه ماهه به بیش از 106 میلیارد دلار رسید در حالی که در سه ماهه دوم سال 2022، این رقم 150 میلیارد دلار ثبت شده بود.

    آرامکو در گزارش درآمد خود که در بورس اوراق بهادار عربستان ارائه شده است، تأکید کرد که این کاهش "عمدتا منعکس کننده تاثیر کاهش قیمت نفت خام و تضعیف سود پالایشگاه‌ها و مواد شیمیایی است."

    این شرکت درآمد خالص 30 میلیارد دلاری را در مقایسه با 48 میلیارد دلار ثبت شده در سه ماهه دوم سال 2022 گزارش کرد که 37.8 درصد کاهش نشان می‌دهد.

    آرامکو سود سهام پرداختی خود به سرمایه گذاران را به 29.38 میلیارد دلار در مقایسه با 18.8 میلیارد دلار در سه ماهه دوم سال 2022 افزایش داد.

    طبق گفته این شرکت، سود تقسیمی مبتنی بر عملکرد تا حدی بر اساس درآمد بی‌سابقه این شرکت در سال گذشته محاسبه شده است.

    امین ناصر، مدیرعامل آرامکو در بیانیه ای که همراه این گزارش بود، گفت: نتایج قوی ما نشان دهنده انعطاف پذیری و توانایی ما برای انطباق با چرخه های بازار است. سهام این شرکت در روز دوشنبه 1.08 درصد افزایش یافت.

    هفته گذشته، مجله فورچون آرامکو را که رسماً به عنوان شرکت نفت عربستان سعودی شناخته می‌شود، دومین شرکت بزرگ جهان از نظر درآمد، پس از والمارت و بالاتر از آمازون و اپل رتبه بندی کرد.

    این رتبه بندی پس از آن صورت گرفت که این شرکت نفتی سودی بالغ بر 160 میلیارد دلار در سال 2022 گزارش کرد که بزرگترین سود ثبت شده توسط یک شرکت سهامی عام است.

    برچسب ها