عصر خودرو

کاهش سود سالانه آرامکو

عصر بازار- غول نفتی آرامکوی عربستان سعودی در سال میلادی گذشته، ۱۲۱ میلیارد دلار سود داشت که به دلیل کاهش قیمت انرژی، نسبت به رقم سود سال ۲۰۲۲، کمتر بود.

کاهش سود سالانه آرامکو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، نتایج مالی که توسط آرامکو اعلام شد، دومین سود بالای این شرکت است. با این حال، این نتایج، فاینانس عربستان سعودی را که سرگرم اجرای پروژه توسعه عظیم برای کاهش اتکا به درآمدهای نفتی است، در مضیقه قرار می‌دهد.

    آرامکو در سال 2022، سود 161 میلیارد دلاری را گزارش کرده بود که احتمالا بزرگترین سود گزارش شده توسط یک شرکت سهامی عام است.

    این شرکت در اظهارنامه خود به بازار سهام تداول اعلام کرد: این کاهش عمدتا منعکس‌کننده تاثیر کاهش قیمت نفت و کاهش حجم فروش و افت حاشیه سود پالایشگاهی و مواد شیمیایی است. با وجود این که سود آرامکو امسال پایین‌تر بود، این شرکت سود نقدی به سهامدارانش را به بیش از 31 میلیارد دلار در سه ماهه چهارم، افزایش داد.

    آرامکو درآمد کلی 440 میلیارد دلار را برای سال میلادی گذشته، گزارش کرد که در مقایسه با 535 میلیارد دلار در سال 2022، کاهش نشان داد.

    امین ناصر، مدیرعامل آرامکو در بیانیه‌ای گفت: با وجود موانع اقتصادی، تاب‌آوری و چابکی ما به جریان‌های نقدی مطلوب و سطوح بالای سودآوری، کمک کرد.

    آرامکو که به طور رسمی با نام «شرکت نفت عربستان سعودی» شناخته می‌شود، تولید خود را 12.8 میلیون بشکه در روز اعلام کرده است. با وجود برنامه‌ریزی‌های اولیه برای افزایش تولید، دولت عربستان اخیرا به این شرکت دستور داد برنامه افزایش ظرفیت تولید خود را متوقف کند.

    آرامکو، ارزش بازار 2 تریلیون دلار دارد که این شرکت را در جایگاه چهارمین شرکت ارزشمند برتر جهان پس از اپل، مایکروسافت و انویدیا، قرار داده است.

    بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، کنشگران اقلیمی، از این سودها در بحبوحه نگرانی‌های جهانی نسبت به سوزاندن سوخت‌های فسیلی که تغییرات اقلیمی را تشدید می‌کنند، انتقاد کرده‌اند.

    در همین حال، امین ناصر اظهار کرد: آرامکو به دنبال فرصت‌های بیشتر برای سرمایه‌گذاری در چین است که تقاضای آن برای نفت، قوی و رو به رشد است. وی همچنین انتظار داشت بازار جهانی نفت تا پایان سال 2024، در سلامت بماند و تقاضا برای سال 2024 را 104 میلیون بشکه تخمین زد که بالاتر از 102.4 میلیون بشکه در سال 2023 است.

    آرامکو در پالایشگاه‌های چینی، سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داده که شامل قراردادهای عرضه نفت است و سرگرم مذاکره برای سرمایه‌گذاری‌های بیشتر متمرکز به تبدیل مایعات نفتی به مواد شیمیایی است

    برچسب ها