عصر خودرو

پیش‌بینی آرامکو از دورنمای بازار نفت

عصر بازار- مدیرعامل غول نفتی آرامکو پیش‌بینی کرد که بازارهای نفت جهان در کوتاه مدت با اختلالات پیش آمده در مسیر دریای سرخ، کنار خواهند آمد اما طولانی شدن این وضعیت، به کمبود نفتکش‌هایی منجر می‌شود که مجبورند سفرهای طولانی‌تری داشته باشند و با تاخیر به مقصد برسند.

پیش‌بینی آرامکو از دورنمای بازار نفت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، امین ناصر به رویترز گفت: انتظار دارد بازار نفت پس از کاهش 400 میلیون بشکه‌ای ذخایر در 2 سال گذشته، دچار محدودیت عرضه شود و ظرفیت مازاد تولید اوپک، منبع اصلی عرضه اضافی برای تامین تقاضای رو به رشد خواهد بود.

    تحولات اخیر دریای سرخ، بسیاری از شرکت‌ها را وادار کرده است مسیر کشتی‌های خود را به سمت جنوب آفریقا تغییر دهند.

    ناصر در مصاحبه‌ای در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت: در کوتاه مدت، ممکن است نفتکش‌ها در دسترس باشند. اما اگر بلندمدت باشد، ممکن است مشکل ساز شود. نیاز به نفتکش‌های بیشتری وجود خواهد داشت و این کشتی‌ها، سفر طولانی‌تری خواهند داشت.

    کشتی‌های کانتینری، عبور از دریای سرخ که به کانال سوئز می‌رسد و سریع‌ترین مسیر از آسیا به اروپاست را متوقف کرده یا تغییر مسیر داده‌اند. حدود 12 درصد از محموله‌های کشتیرانی جهان از این مسیر عبور می‌کنند. مسیر جایگزین اطراف دماغه امید نیک آفریقای جنوبی، 10 تا 14 روز به زمان سفر اضافه می‌کند.

    ناصر گفت: آرامکو می‌تواند تنگه باب المندب در نزدیکی یمن را از طریق خط لوله‌ای که تاسیسات نفتی شرق این کشور را به سواحل غربی آن متصل می‌کند و دسترسی سریع‌تری به کانال سوئز می‌دهد، دور بزند.

    وی پیش بینی کرد تقاضا برای نفت در سال 2024، به 104 میلیون بشکه در روز می‌رسد که به معنای رشد تقریبا 1.5 میلیون بشکه در روز پس از رشد 2.6 میلیون بشکه در روز در سال 2023 است. امین ناصر افزود: رشد تقاضا همراه با ذخایر اندک، به محدودیت بیشتر عرضه در بازار کمک خواهد کرد.

    ناصر گفت: ذخایر جهانی پس از کاهش 400 میلیون بشکه‌ای ذخایر فراساحلی و داخلی توسط مصرف کنندگان در 2 سال گذشته، به پایین‌ترین حد میانگین پنج  ساله کاهش یافته است. تنها اتفاق مثبت در حال حاضر، ظرفیت مازاد تولید است که معادل حدود 3.5 درصد عرضه جهانی است.

    وی اظهار کرد: نمی‌تواند پیش‌بینی کند چه زمانی، تقاضا برای نفت به اوج خود می‌رسد زیرا مصرف سوخت فسیلی از کشورهای توسعه ‌یافته، به کشورهای در حال توسعه مهاجرت می‌کند که در حال ثروتمندتر شدن هستند.

    مدیرعامل آرامکو خاطرنشان کرد رشد خوب و تقاضای بسیار مطلوبی در چین وجود دارد. پالایشگاه‌های زیادی در سراسر جهان وجود ندارد که به طور کامل یکپارچه شده باشند. چین این فرصت را فراهم می‌کند و انتظار می‌رود تقاضا برای مواد شیمیایی رشد کند، بنابراین بازار جذابی است.

    بر اساس گزارش رویترز، آرامکو در پالایشگاه‌های چینی با قراردادهای عرضه نفت خام، سرمایه گذاری کرده است و مشغول مذاکره برای قراردادهای بیشتری بوده و تمرکزش روی بخش تبدیل مایعات به مواد شیمیایی است.

    برچسب ها