عصر خودرو

گرانی ۵۰ درصدی در رکود

سنگ آهن، یخ بازار آهن را شکست

عصر بازار- با آنکه در طول یک سال گذشته بازار فولاد به طور مداوم با افت قیمت‌ها همراه بوده، از اواسط اسفند ۹۴ اما بهای آهن‌آلات دیگر رنگ کاهش به خود ندیده و روزانه رشد چند درصدی را تجربه کرده است.

سنگ آهن، یخ بازار آهن را شکست
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، در روزهای اخیر متوسط قیمت انواع مقاطع، میلگرد و آهن تا 600 تومان در هر کیلو افزایش یافت و محدوده قیمتی اغلب سایزهای میلگرد در رقم بالای 1600 تومان تثبیت شد. قیمتی که تا یک ماه پیش‌ کمتر معامله‌گری فکرش را می‌کرد.

    در پی رشد تقاضای فصلی در چین و کاهش موجودی محصولات فولادی به پایین‌ترین سطح خود از ماه ژانویه، قیمت فولاد در معاملات آتی شانگهای بیش از 5 درصد افزایش داشت و به بالاترین سطح خود در سال جاری رسید. این افزایش قیمت جهانی فولاد در چین، باعث شد قیمت سنگ آهن نیز روند صعودی به خود بگیرد؛ به‌طوری که در هفته گذشته قیمت این ماده معدنی در دنیا از مرز 70 دلار هم گذشت و به همین دلیل قیمت سنگ آهن ایران نیز به روند افزایشی خود ادامه داد.

    براساس اعلام موسسه بین‌المللی متال بولتن متوسط قیمت سنگ آهن ایران در هفته گذشته یعنی شاخص قیمت این ماده در رقم 57 دلار و 27 سنت قرار گرفت؛ این در حالی است که در هفته گذشته این شاخص با رشدی بیش از دو دلاری به 54 دلار و 50 سنت رسیده بود. همان‌طور که اشاره شد رشد قیمت‌ها در بازار داخلی درحالی تحت تاثیر قیمت‌های جهانی با جهش همراه شده‌اند که به نظر می‌رسد تقاضا در بازار داخلی با رشد قیمت‌ها همگام نیست. در حال حاضر اگرچه خرید و فروش‌هایی در بازار در جریان است، اما این معاملات با هدف مصرف در پروژه‌ها انجام نمی‌شوند.

    فرهادی نماینده فروش  ظفر بناب یکی از کارخانه های تولید آهن در مرکز فروش آهن الات شادآباد تهران به خبرنگار اقتصادی تسنیم گفت: قیمت آهن از آغاز سال 94 روند نزولی به خود گرفت و تا آخر سال قبل هم این کاهش قمیت ادامه داشت؛ اما از اواسط اسفند سال قبل  قیمت آهن روبه افزایش گذاشت و درحال حاضر 1800 تومان است که این کف قیمت آهن است، اما رکود در بازار زیاد است و قاعدتا اگر پروژه‌های عمرانی و ساختمان‌سازی در کشور رونق نگیرد قیمت آهن و فولاد هم نمی بایست تغییر کند، اما با این خواب سنگین بازار مسکن و رکود بازار، شاید افزایش قیمت سنگ آهن و ضرر ده بودن تولید آن برای کارخانه ها باعث شده که کارخانه ها بدون داشتن بازار این ریسک را پذیرفته و افزایش قیمت داشته باشند.

    در همین حال با توجه به اینکه رکود همچنان معضل اصلی صنعت فولاد محسوب می‌شود باید نسبت به این مساله هشدار داد در زمانی که نوسانات فزاینده قیمت آهن‌آلات در نهایت کاهش می‌یابد، شاهد عرضه محصولات فولادی با نرخ‌هایی بسیار بالا در بازار هستیم که در ادامه منجر به بروز یکسری مشکلات دیگر در صنایع پایین دست و تغذیه کننده از این صنعت نظیر ساختمان‌سازی، خودروسازی و.. خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها