عصر خودرو

معاون وزیر نیرو:

ایتالیا ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در ایران احداث می کند

عصر بازار- معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو از امضای تفاهمنامه همکاری بین ایران و ایتالیا برای ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر به ظرفیت ۵۰۰ مگاوات در کشورمان در پنج سال آینده خبر داد.

ایتالیا ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در ایران احداث می کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، علیرضا دائمی عصر امروز (سه شنبه)  به امضای تفاهمنامه همکاری صنعتی بین وزارتخانه های نیرو ایران و توسعه اقتصادی ایتالیا در تهران اشاره کرد و گفت: این تفاهمنامه برای نصب پنج هزار مگاوات نیروگاه های تجدیدپذیر در ایران به امضا رسید که شرکت های ایتالیایی علاقه مند به سرمایه گذاری در این زمینه ، احداث خواهند کرد.
    به گفته این مقام مسئول، نیروگاه های مد نظر وزارت نیرو در زمینه های زیست توده، خورشیدی و زمین گرمایی هستند که با توجه به ظرفیت های بسیار خوب در ایران از جمله بیش از 300 روز آفتابی در کشور، عملیاتی و اجرایی می شوند.
    زیست توده یا بیومس (Biomass) یک منبع تجدیدپذیر انرژی است که از مواد زیستی به دست می‌آید. همه زباله‌هایی که منشا زیستی داشته باشند و از تکثیر سلولی پدید آمده باشند، بیومس نامیده می‌شوند.
    انرژی زمین گرمایی، انرژی موجود در عمق زمین است که از انرژی خورشیدی که در مدت هزاران سال در داخل زمین ذخیره شده و همچنین فروپاشی یا زوال ایزوتوپ های اورانیوم رادیواکتیویته، توریم و پتاسیم در سالیان دراز در عمق زمین نشات گرفته که به طور عمده در نواحی زلزله خیز و آتشفشانی جوان و صفحات تکتونیکی زمین متمرکز شده است.
    به گفته دائمی درحال حاضر یک شرکت ایتالیایی در استان آذربایجان شرقی، یک نیروگاه زمین گرمایی را در دست ساخت دارد.
    دائمی افزود: این تفاهم نامه پنج ساله است و مطابق یک برنامه زمانبندی تا سال 2021 میلادی 500 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور احداث می شود. ایران محدودیتی برای سرعت عمل ایتالیایی ها در کار قائل نشده است.
    وی ادامه داد: پس از گذشت پنج سال، این تفاهم نامه در دوره های پنج ساله دیگر نیز قابل تمدید است تا دستیابی به پنج هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در کشور تحقق یابد.
    معاون وزیر نیرو تصریح کرد: این مهم در روز جاری به عنوان یک تفاهمنامه بین مسئولان دو کشور امضا شد که با تامین شدن همه شرایط از جمله موافقت های زیست محیطی، خرید تضمینی برق تولیدی آنها مطابق قوانین و مقررات و یا اعطای اجازه صادرات برق، تبدیل به قرارداد خواهد شد.
    وی با بیان اینکه امروز از نظر انرژی های تجدیدپذیر در کشور در شرایط خوبی نیستیم، گفت: ساماندهی پنج هزار مگاوات انرژی های نو در کشور تا پایان برنامه پنجساله ششم توسعه برنامه ریزی شده است. در چهار هزار و 500 مگاوات باقی مانده، سایر شرکت های ایرانی و خارجی علاقه مند به سرمایه گذاری می توانند ورود کنند.
    دائمی همچنین از دالان های باد مناطق خواف و منجیل و سایر نقاط بادخیز ایران به عنوان مناطق مستعد تولید هزاران مگاوات انرژی بدون ایجاد هر گونه آلودگی گازهای گلخانه ای یاد کرد.
    وی با بیان اینکه سیاست وزارت نیرو تقویت استفاده از انرژی های نو و پاک است، گفت: وجود یکسری ملزومات و قواعد بین المللی موجب شده است توجه بیشتری به این مهم مبذول داریم.
    براساس لایحه برنامه ششم توسعه، در پنج سال آینده 26 هزار مگاوات نیروگاه جدید در کشور باید ساخته شود که از این ظرفیت در سال‌های آتی حدود 16 هزار مگاوات با تبدیل نیروگاه‌های حرارتی به سیکل ترکیبی و سه هزار مگاوت توسط نیروگاه‌های DG (تولید همزمان برق و حرارت) و پنج هزار مگاوات توسط نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود.
    صبح امروز ایران و ایتالیا در جریان سفر «متئو رنتزی» نخست وزیر ایتالیا به تهران هفت سند همکاری در زمینه های مختلف امضا کردند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها