عصر خودرو

معرفی نیروگاهی جدید برای ورود به فرابورس؛

ظرفیت‌ها و فرصت‌های «بمولد» تشریح شد

عصر بازار- نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس صبح روز جاری با حضور مدیران این مجموعه در فرابورس برگزار شد.

ظرفیت‌ها و فرصت‌های «بمولد» تشریح شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در ابتدای این نشست داوود محمودی، مدیرعامل شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس به تشریح تاریخچه این مجموعه پرداخت و گفت: این مجموعه در سال 1390 از طریق ردّ دین در چارچوب اصل 44 قانون اساسی به بانک تجارت واگذار شد.

    وی با اشاره به اینکه این مجموعه در زمینی به مساحت تقریبی 107 هکتار در جنوب شرقی شهر شیراز قرار گرفته است، گفت: سرمایه «بمولد» 8 میلیارد و 471 هزار میلیون ریال و سال مالی شرکت پایان آذرماه است.

    ظرفیت تولیدی «بمولد»

    محمودی به ظرفیت تولیدی مولد نیروگاهی تجارت فارس اشاره کرد و افزود: مجموع ظرفیت تولید انرژی الکتریکی «بمولد» به میزان 1035 مگاوات ساعت است که توسط 6 مولد گازی و سه مولد بخار از نوع سیکل ترکیبی به دست می‌آید و انرژی تولیدشده به ایستگاه‌های فوق توزیع برق به مجاورت مصرف‌کنندگان و مشترکان برق انتقال داده می‌شود.

    مدیرعامل «بمولد» در ادامه معرفی این مجموعه نیروگاهی گفت: طی سه‌ماهه نخست سال جاری، 2.4 درصد رشد تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته در «بمولد» محقق شده و طی 4 سال اخیر روند صعودی در تولید انرژی را رقم‌زده‌ است.

    به گفته محمودی بر اساس برنامه‌های تعمیرات سالانه واحدها در سال 1402، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی‌شده که برای پیک مصرف تابستان سال 1403، این مجموعه افزایش تولید در واحد بخاری داشته باشد.

    وی یکی از مهم‌ترین وظایف این نیروگاه را فروش برق دانست و گفت: طی سال 1401 مجموع فروش برق «بمولد» رشد 40 درصدی داشته و به 505 میلیارد تومان رسیده است. ضمن آنکه این مجموعه در دو سال گذشته در درآمدزایی و بهینه‌سازی فروش، بسیار خوب عمل کرده است.

    نگاهی به بودجه سال جاری

    مدیرعامل شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس در ادامه این نشست با تأکید بر اینکه شاخص نرخ درآمدزایی نیروگاه به ازای آمادگی و مقایسه با سایر نیروگاه‌ها در جایگاه خوبی قرار دارد، به تشریح بودجه سال مالی پایان آذرماه 1402 پرداخت و گفت: درآمد عملیاتی شرکت 600 میلیارد تومان پیش‌بینی شده که در 6 ماهه، نیمی از آن محقق شده است.

    وی با اشاره به پیش‌بینی سود خالص 359 میلیارد تومانی برای سال مالی جاری، گفت: در دوره 6 ماهه منتهی به31 خرداد 1402 نسبت به مدت مشابه سال قبل، سود عملیاتی با رشد 45 درصدی به 288 میلیارد تومان رسیده است. از سوی دیگر سود خالص دوره 6 ماهه امسال نیز با 73 درصد رشد به 223 میلیارد تومان رسیده است.

    محمودی در ادامه عنوان کرد: دوره وصول مطالبات در «بمولد» به 234 روز کاهش یافته در حالی که در سال مالی گذشته این رقم 259 روز بوده است. شایان ذکر است دوره وصول مطالبات به‌طور میانگین 283 روز است که در مجموعه «بمولد» 234 روز است.

    زمینه فعالیت

    در ادامه نشست معرفی شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس، محمد محمدی نماینده ارزش‌گذار از تأمین سرمایه امید نیز به تشریح آخرین وضعیت «بمولد» و جزییاتی از ارزش‌گذاری آن پرداخت.

    وی با اشاره به اینکه زمینه فعالیت شرکت، تولید و فروش انرژی برق است، گفت: این نیروگاه از نوع سیکل ترکیبی دارای 6 واحد گازی و 3 واحد بخار جمعا با ظرفیت اسمی 1035 مگاوات- ساعت است.

    وی به بحث دعاوی مجموعه «بمولد» اشاره کرد و افزود: نکته قابل ذکر در صورت‌های مالی این مجموعه بحث دعاوی حقوقی درزمینه دریافت مطالبات از سال‌های 1396 است که در یکی از این دعاوی حقوقی مکلف به دریافت آلومینیوم در راستای تهاتر مطالبات شده است.

    وی ادامه داد: همچنان پرونده‌های باز در خصوص دریافت مطالبات برای «بمولد» وجود دارد و به همین دلیل در روند پیش‌بینی سود آتی، مطالبات ثابت در نظر گرفته شده، زیرا نحوه دریافت مطالبات مشخص نیست. اما در خصوص ایرالکو، 8244 تن آلومینیوم مطالبه بوده که طی دو سال اخیر آن را دریافت کرده و از طریق بورس کالا به صورت نقدی فروخته است و سود خوبی از این محل محقق شده است.

    وی در ادامه در خصوص پیش‌بینی نرخ فروش محصولات شرکت با توجه به ابلاغیه سال 1402 گفت: بر اساس این ابلاغیه، نرخ فروش محصولات «بمولد» رقم 106 هزار تومان به ازای هر مگاوات ساعت پیش‌بینی شده است.

    محمدی تأکید کرد: با این پیش‌بینی برای سال 1402، میانگین وزنی نرخ فروش برق 95 هزار و 900 تومان لحاظ شده و برای سنوات بعد با اعمال نرخ رشد، محاسبه شده است. نکته قابل ذکر آنکه در نرخ‌های رشد، ثابت نبودن رویه و فرایندهای افزایش نرخ برق در هر سال لحاظ شده است.

    ارزش‌گذاری با 4 مدل

    نماینده ارزش‌گذار «بمولد» از تأمین سرمایه امید با اشاره به مدل‌های ارزش‌گذاری برای شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس گفت: مدل‌های ارزش‌گذاری مبتنی بر 4 روش بوده به نحوی که «بمولد» بر اساس مدل‌های مبتنی بر جریانات نقدی، مدل‌های مبتنی بر دارایی‌ها و مدل‌های ترکیبی ارزش‌گذاری شده است.

    وی در پایان افزود: جمع‌بندی ارزش‌گذاری «بمولد» به عدد 5 هزار و 460 میلیارد تومان و به ازای هر سهم 6 هزار 454 ریال رسیده است که مبنای عرضه اولیه قرار گرفته است.

    برچسب ها