عصر خودرو

صکوک منفعت از ابتدا تاکنون

از زبان شرکت مبدع

عصر بازار- شرکت تأمین سرمایه امید در راستای اهداف و مأموریت‌های سازمانی خود و در طول بیش از ۴ سال سابقه فعالیت خود، خلاقیت، نوآوری و توسعه فعالیت‌ها را سرلوحه کار خویش قرار داده است. امکان طراحی بالقوه ابزارهای نوین، نوآوری‌های مالی در بازار سرمایه، جوان بودن بازار خدمات مالی در ایران و بکر بودن حوزه مدیریت دارایی‌ها و جذب منابع مالی از جمله فرصت‌هایی است که شرکت تأمین سرمایه امید تلاش دارد در راستای اهداف استراتژیک خود از آن‌ها به خوبی استفاده کند.

از زبان شرکت مبدع
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، در این راستا شرکت تأمین سرمایه امید از طریق تعامل پویا با بنگاه‌های اقتصادی و ناشران اوراق بهادار و شناخت عمیق از محیط قانونی و مقرراتی کشور، کمبودهای موجود در بازار را شناسایی و ابزارهای متناسب برای تأمین مالی و پوشش ریسک طراحی می‌کند. طراحی‌ ابزارهای منطبق با شریعت اسلام یکی از خدماتی است که این شرکت به بازار اقتصادی کشورمان ارائه می کند و به همین جهت شرکت تأمین سرمایه امید یکی از پرکاربردترین ابزارهای نوین تأمین مالی اسلامی تحت عنوان صکوک منفعت را به بازار کشور معرفی کرده است.
    با توجه به این که ایده طراحی صکوک منفعت از شرکت تأمین سرمایه امید نشأت گرفته است، ابتدا مسائل فقهی صکوک منفعت با پیشنهاد شرکت تأمین سرمایه امید در کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در مرداد ماه سال 1391 مورد بررسی و تأیید نهایی قرار گرفت و بعد از چندین جلسه تخصصی با اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس و اوراق بهادار و بررسی مسائل مهمی از جمله مدل عملیاتی، مسائل حقوقی و فقهی، ریسک ها، مسائل مالیاتی و ...، در دی ماه 1392 دستورالعمل پیشنهادی انتشار اوراق منفعت از سوی شرکت تأمین سرمایه امید تدوین و به اداره مذکور ارسال گردید. پس از تشکیل چندین جلسه با کمیته تدوین مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار و تأیید نهایی دستورالعمل توسط کمیته مذکور، دستورالعمل انتشار اوراق جهت تصویب به هیأت مدیره سبا ارسال گردید. پس از تصویب در هیأت مدیره محترم سبا در شهریور ماه 1394، به شورای عالی بورس جهت تصویب نهایی ارائه شده که با تأکید چند روز قبل وزیر محترم اقتصاد مبنی بر استفاده از صکوک منفعت در تأمین مالی دولت، ابلاغ و اجرایی شدن صکوک منفعت در سال 1395 حتمی خواهد بود. 
    حبیب رضا حدادی، مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه امیدکلیات صکوک منفعت به را شرح ذیل تبیین کرد:
    معرفی صکوک منفعت
    اوراق (صکوک) منفعت اوراق بهادار با نامی است که نشان‌دهندۀ مالکیت مشاع دارندۀ آن بر مقدار معینی از منافع آتی مستمر حاصل از دارایی/دارایی‌های فیزیکی بادوام است. مانند گواهی حق اقامت در هتل معین برای روزهای معین یا گواهی استفاده از منافع حاصل از عوارض بزرگراه‌ها.
    انواع صکوک منفعت
    1. صکوک منفعت منافع آتی مستمر دارایی‌های بادوام: مثل واگذاری منافع حاصل از پروژه‌های زیربنایی چون بزرگراه ها.
    2. صکوک منفعت، خدمات آتی مستمر دارایی‌های بادوام: مثل واگذاری حق استفاده از خدمات هتل ها.

     

    کیفیت انتشار صکوک منفعت
    در صکوک منفعت، بانی (صاحبان منافع دارایی های بادوام) به منظور حل مشکل نقدینگی خود می تواند برای بخشی از منافع حاصل از دارایی، اوراق منفعت منتشر کند. در این حالت بانی با انتخاب واسط (ناشر) با جمع آوری پول از مردم به وکالت از طرف آنان، منافع دارایی بادوام را به مبلغ معینی به ناشر می فروشد. بنابراین خریداران با خرید اوراق، به نهاد واسط وکالت بلاعزل می‌دهند تا نسبت به انعقاد قرارداد اجاره با بانی جهت استفاده از منافع دارایی‌های موضوع قرارداد اجاره و نیز انعقاد قرارداد حق‌العمل‌کاری با بانی جهت انجام عملیات اجرایی بهره‌برداری از دارایی اقدام کند. خرید اوراق منفعت در بازار اولیه و ثانویه به منزلۀ قبول وکالت نهاد واسط بوده و وکالت نهاد واسط تا سررسید و تصفیۀ نهایی اوراق معتبر و غیر قابل عزل است.
    کاربردهای اوراق منفت
    طبق بررسی های شرکت تأمین سرمایه امید به عنوان یکی از زیر مجموعه¬های مالی تخصصی بانک سپه و با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، این اوراق می تواند برای تأمین مالی متقاضیان برخودار از خدمات یا دارایی‌های بادوام دارای منافع آتی مستمر  از قبیل بزرگره¬ها (وزارت راه و شهر سازی)، هتل ها (گردشگری)، خدمات پزشکی، آموزش، حمل ونقل، خدمات سیستم آب، برق و فاضلاب (وزارت نیرو) و غیره منتشر شود که در همگی آن ها بانی عواید آتی چند سال آینده خود را از طریق شرکت واسط در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می دهد و وجوه جمع آوری شده در طول مدت زمان قرارداد به عنوان اصل و سود اوراق به سرمایه گذاران منتقل می شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها