عصر خودرو

گرجستان از روسیه گاز نمی‌گیرد

عصر بازار- با توجه به تامین کسری گاز گرجستان از شرکت سوکار آذربایجان، وزیر امور خارجه گرجستان اعلام کرده است که موضوع خریدن مقادیر اضافی گاز از شرکت "گازپروم اکسپورت" روسیه از دستور کار حذف می‌شود.

گرجستان از روسیه گاز نمی‌گیرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، میخایل جانلیدزه - وزیر امور خارجه گرجستان - در بیانیه‌ای گفته است که هدف دولت گرجستان تامین بی وقفه و ثابت گازرسانی به کشورش است که در سال‌های اخیر به دلیل افزایش مصرف داخل این کشور دچار مشکل شده بود و در این راستا، مذاکرات شفاف و طولانی انجام شده توسط دولت گرجستان برای رسیدن به این هدف منتهی به نتایج مطلوبی شده است.

    به گفته وی، گرجستان با همکاری با کشور دوست و شریک استراتژیک خود، آذربایجان، حجم اضافی گاز طبیعی جهت پوشش دادن کسری گاز گرجستان را تحت شرایط مناسب پیدا کرده است و در این رابطه طرفین به توافق نهایی دست پیدا کردند که با امضاهای وزیر انرژی گرجستان و رئیس شرکت "SOCAR" تایید شده است.

    بر این اساس، در رابطه با شرکت "گازپروم"، مذاکرات با این شرکت در مورد شرایط تمدید قرارداد ترانزیت گاز از روسیه به ارمنستان جریان داشته است؛ بعد از سال 2004 چنین مذاکرات معمولا هر سال انجام می‌شد و در صورتی که گرجستان نمی‌توانست کسری گاز طبیعی خود را در فصل زمستان از دیگر منابع تامین کند، مذاکرات در رابطه با خرید احتمالی مقادیر اضافی گاز نیز با شرکت "گازپروم" صورت می‌گرفت.

    وزیر امور خارجه گرجستان اعلام کرده است که با در نظر داشتن موافقت به دست آمده با شرکت "SOCAR"، دیگر لزوم خریدن مقادیر اضافی گاز طبیعی از شرکت "گازپروم اکسپورت" وجود ندارد و متناسب با این موضوع، در رابطه با تمدید قرارداد ترانزیت گاز تحت شرایط موجود توافق حاصل شده است که در روزهای نزدیک به امضاء خواهد رسید که به این ترتیب گرجستان مانند سابق، حق ترانزیت گاز به ارمنستان را بصورت گاز طبیعی دریافت خواهد کرد و موضوع خریدن مقادیر اضافی گاز از شرکت "گازپروم اکسپورت" نیز از دستور کار حذف خواهد شد.

    وی این را هم گفته است که در پرتو توافقات حاصله، دولت گرجستان تحت بهترین شرایط گازرسانی بی وقفه و امنیت انرژی کشور را تأمین کرده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها