عصر خودرو

جزییات رشد اقتصادی بهار ۹۹

رشد بخش کشاورزی مثبت شد

عصر بازار- بررسی رشد اقتصادی گروه‌های مختلف در بهار ۹۹ حاکی از رشد مثبت بخش کشاورزی و رشد منفی گروه‌های صنعت و معدن و خدمات است.

رشد بخش کشاورزی مثبت شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، بر اساس آخرین نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران، محصول ناخالص داخلی(GDP ) به قیمت ثابت سال 1390 در سه ماهه اول سال 1399 به رقم 1656 هزار میلیارد ریال با نفت و 1445 هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالی که رقم مذکور در فصل مشابه سال قبل با نفت 1716 هزار میلیارد ریال و بدون نفت 1471 هزار میلیارد ریال بوده که نشان از رشد منفی 3.5 درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و منفی 1.7 درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در فصل بهار سال 1399 دارد.

    سهم گروه‌های عمده اقتصادی از محصول ناخالص داخلی به قیمت‌های ثابت و نرخ رشد آنها در فصل بهار نسبت به فصل مشابه سال گذشته به قرار زیر است:

    نتایج محاسبات حاکی از آن است که رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی شامل زیر بخش‌های زراعت و باغداری، دامداری، جنگلداری و ماهی‌گیری در فصل بهار سال جاری 0.1 درصد نسبت به فصل بهار سال 98 رشد داشته است. گروه صنایع و معادن نیز رشد منفی 4.4 درصدی را در مقایسه با بهار سال 98 ثبت کرده و این در حالی است که رشد گروه صنایع و معادن بدون نفت در این بازه زمانی یک درصد بوده است.

    آمارها حاکی از آن است که در گروه صنایع و معادن زیر بخش استخراج نفت خام و گاز طبیعی منفی 14.3 درصد، سایر معادن 0.9 درصد، صنعت 0.4 درصد، انرژی 4.9 درصد و ساختمان منفی 2 درصد نسبت به سه ماهه اول سال 98 رشد داشته است.

    فعالیت‌های گروه خدمات نیز رشد منفی 3.5 درصدی را ثبت کرده است که در این گروه زیر بخش‌ عمده و خرده‌فروشی منفی 6.7 درصد، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات منفی 3 درصد، واسطه‌گری های مالی 10.3 درصد، مستغلات، کرایه و خدمات کسب و کار منفی 6.1 درصد، اموزش و بهداشت 1.2 درصد و سایر خدمات عمومی منفی 63 درصد رشد داشته است.

    برچسب ها