عصر خودرو

جذب ۳.۵ همت سرمایه خارجی در بخش کشاورزی کشور

عصر بازار- رییس اداره سرمایه‌گذاری خارجی معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۳.۵ همت (هزار میلیارد تومان) سرمایه خارجی برای اجرای طرح‌های مهم بخش کشاورزی جذب می‌شود.

جذب ۳.۵ همت سرمایه خارجی در بخش کشاورزی کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، «زهرا مومن‌صفایی» افزود: در راستای سیاست‌های بخش کشاورزی و تاکید وزیر در جلب و جذب سرمایه‌گذار خارجی، یکی از محورهای مهم فعالیت معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارتخانه، بررسی و ارزیابی درخواست سرمایه‌گذاران خارجی در پروژه‌های کشاورزی است.

    وی بیان‌داشت: با حضور فعال وزارت جهاد کشاورزی در سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، در آخرین جلسه هیات سرمایه‌گذاری خارجی با ارائه سیاست‌های بخش کشاورزی و توجیهات اقتصادی طرح‌ها، سه طرح‌ وزارت جهاد کشاورزی به ارزش 67 میلیون یورو معادل 35 هزار و 510 میلیارد ریال (بالغ بر 3.5 همت) تایید و مصوب شد.

    رییس اداره سرمایه‌گذاری خارجی معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ایجاد باغ مدرن و مکانیزه توسط یک شرکت هلدینگ کشاورزی به ارزش 40 میلیون و 750 هزار یورو طرح‌ریزی شده است، گفت: این شرکت با استفاده از ظرفیت‌ عظیم کشاورزی و گردشگری کشور و تولید ثروت در راستای مزیت‌های این دو صنعت مهم و اساسی و به‌ویژه تلفیق آنها به عنوان مناسب‌ترین مزیت و فرصت، در جهت تولید محصولات گران‌بها و ارزآوری همچون خرما، پسته، گردو، موز و میوه‌های گرمسیری پرداخته است.

    وی ادامه‌داد: دانش و فناوری صرفه‌جویی در مصرف منابع پایه و به‌ویژه مصرف بهینه آب و اصلاح الگوهای کشاورزی از ویژگی‌های این طرح است، به نحوی که قابلیت الگوبرداری و تکرارپذیری دارد.

    این مقام مسوول اضافه‌کرد: مطالعات کارشناسانه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های منابع علمی موثق داخلی و خارجی برای اجرای این طرح، که با صرف حدود پنج سال زمان و هزینه به نتایج مثبتی دست یافته است، منجر به تدوین پروژه ساخت 30 هزار هکتار باغ‌های مدرن و مکانیزه در مناطق کمتر برخوردار کشور شده است.

    مومن‌صفایی، به طرح تولید گل و گیاهان زینتی در گلخانه اشاره و خاطرنشان‌کرد: سرمایه‌گذار خارجی تجربه و دانش فنی لازم برای تولید محصول طی دو سال مطالعه و با بررسی از هلند و آمستردام از طریق کمپانی‌های هلندی "Ammerlan" و "Dalesm" و در پاریس و فرانسه با کمپانی "Richel" برای ساخت گلخانه شیشه‌ای دارد.

    وی تصریح کرد: سرمایه‌گذار خارجی براساس این طرح، پیشرفته‌ترین نیروگاه برق گلخانه‌ای با روش Semi Close (گلخانه نیمه بسته) را برای نخستین بار در ایران احداث می‌کند و جزو مجموعه‌های تراز اول در دنیا با تولید روزانه 45 هزار شاخه گل رز محسوب می‌شود.

    رییس اداره سرمایه‌گذاری خارجی معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در عین حال افزود: این سرمایه‌گذار، برق مورد نیاز را از طریق احداث نیروگاه (12 مگاوات در ساعت) با برند زیمنس آلمان تامین خواهد کرد.

    وی خاطرنشان کرد: تولید محصول گلخانه‌ای این طرح، به صورت هیدروپونیک و صادرات‌محور است.

    مومن‌صفایی درباره طرح ذخیره‌سازی و بسته‌بندی مکانیزه محصولات کشاورزی نیز گفت: این شرکت با انجام تحقیقات و مطالعه در خصوص استاندارد میوه‌های صادراتی، طرح ذخیره‌سازی و بسته‌بندی محصولات کشاورزی مطابق با استاندارد روز دنیا را در ایران شروع کرده است.

    به گفته وی، این شرکت با برندسازی و استفاده از ماشین‌آلات درجه‌بندی و بسته‌بندی مکانیزه و بهره‌مندی از تکنولوژی‌های پس از برداشت (نگهداری میوه در دمای کنترل شده اتمسفر Ca) و با واردات ماشین‌آلات از کشور ایتالیا با جداسازی میوه‌های گرد بر اساس وزن، قطر و سایز با ظرفیت 250 تن در روز و بسته‌بندی در ظروف یکبار مصرف (Fruit Box) به صورت کاملا مکانیزه و استاندارد با ارزش افزوده بالاتر و ارزآوری مازاد به بخش کشاورزی، به کشورهای هدف صادر می‌کند.

    برچسب ها